کد خبر: ۷۴۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۲۶۱
انتظار می رود طرح صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران در دور پنجم شورای شهر تهران هر چه سریعتر در دستور کار شورای شهر قرار گیرد.
شورای پنجم به دنبال بازنگری طرح صیانت از باغات/ نابودی 4 هزار هکتار از باغات شهر با مصوبه «برج باغات»/ صدراعظم نوری: باغات باقی مانده شهر باید حفظ شودانتظار می رود طرح صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران در دور پنجم شورای شهر تهران هر چه سریعتر در دستور کار شورای شهر قرار گیرد، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در این باره اعلام کرد که مفادی از این طرح نیاز بازنگری دارد با این حال باید امیدوار بود تا در صورت بازنگری کلیات سختگیرانه برای حفظ باغات همچنان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش  خبرداغ به نقل از  «انتخاب»، طرح صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران در دور چهارم شورای شهر تهران توسط کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با هدف حفظ باغات باقی مانده شهر تهران بارها در صحن مورد بررسی قرار گرفت اما این طرح به دلیل مخالفت برخی از اعضای شورای شهر به ویژه مهدی چمران، در نهایت مسکوت ماند. در روزهای واپسین شورای چهارم برخی از بندهای کلی این طرح تصویب شد اما مباحث مهم این طرح تصویب نشد.

به استناد قانون حفظ و گسترش فضای سبز و آیین نامه ذیل آن ساخت و ساز در باغات نباید صورت گیرد با این وجود بارها از سوی شورای شهر و شهرداری ضوابطی برای ساخت و ساز در باغات تعیین شد که یکی از این ضوابط معروف به برج باغات است. از سالها قبل تا امروز با استناد به این قانون، ساخت و ساز در باغات انجام می شود. روش فعلی ساخت و ساز در باغات منجر به تاراج باغات شهر تهران شده است زیرا بر اساس مصوبه الزامات اجرایی ساخت و ساز در باغات، به مالک اجازه داده می شود که در ۳۰ درصد مساحت باغ ساخت و ساز صورت گیرد، مطابق با این مصوبه ۴۵ درصد از مساحت باغ در منفی دو طبقه گودبرداری و در ارتفاع نیز از ۱۱ تا ۲۱ طبقه ساخته شود. در عمل با انجام عملیات ساخت و ساز، بیش از ۷۰ درصد باغ از بین می رود به همین دلیل در طرح صیانت از باغات صدور مجوز ۲ تا ۳ طبقه در باغات مجاز اعلام شد تا باغات حفظ شود اما این پیشنهاد با مخالفت مواجه شد.

اگرچه رحمت اله حافظی عضو سابق شورای شهر تهران و از مدافعان سرسخت حفظ باغات بارها از ریاست شورا خواست تا با تصویب این طرح، افتخار آن را نصیب شورای چهارم کند اما این امر محقق نشد. حال این طرح بر روی میز کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم است و امید بر این است که طرح صیانت از باغات تصویب شود.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره وضعیت این طرح به خبرنگار سرویس شهری «انتخاب» گفت: این طرح در حال بررسی است و براین باوریم که باید باغات باقی مانده شهر حفظ شود زیرا با مصوبه برج باغات 4هزار هکتار از باغات شهر نابود شد.

وی افزود: مفادی از این طرح نیاز به بازنگری دارد از این رو طرح مورد بازنگری قرار گرفت البته هنوز مشخصا نمی دانیم چه بخش هایی مورد تغییر قرار خواهد گرفت، این طرح بزودی در صحن مطرح خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران بر این باور است که باید باغات شهر حفظ شود اما طرح تهیه شده نیاز به بررسی دارد متاسفانه در گذشته به دلیل نبود نظارت قوی ذی نفعان بیش از حد مجاز در باغات ساخت و ساز داشتند.

با این حال باید امیدوار بود که شورای کنونی با افزایش سطح اشغال ساخت و ساز در باغات موافقت نکنند زیرا در صورت افزایش این سطح همچنان باید منتظر نابودی باغات باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: