کد خبر: ۷۴۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۳۹۴
با حضور مدیر‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی
در مراسمی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نهمین نمایشگاه صنایع‌‍‌دستی و سوغات محلی نراق (جوزغند) پنجشنبه 13 مهر افتتاح شد.
نهمین نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی نراق (جوزغند) افتتاح شد

به‌گزارش خبرداغ به نقل از میراث‌آریا ، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی مدیر‌کل میراث‌‌فرهنگی این استان در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی شهر نراق گفت: «شهر نراق یکی از شهرهای کهن استان مرکزی است که در شهرستان دلیجان واقع شده، این شهر که به‌واسطه بافت قدیمی، بازار، خانه‌ها، و امام‌زاده‌های مدفون در این شهر، شهری تاریخی به‌حساب می‌آید محل تولید و تهیه انواع میوه‌های ویژه مناطق سردسیری است که مردم این شهر از آن بهره گرفته و فرآورده‌های مختلفی از آن‌ها تهیه و به بازار عرصه می‌کنند. یکی از این فرآورده‌ها که به وسیله مردم نراق تهیه می‌شود "جوزغند" نام دارد.»

سید‌محمد حسینی افزود: «جوزغند نام چند گونه میوه شیرینی است و که آن را از چند نوع میوه تهیه می‌کنند. این میوه‌ها عبارتند از امرود یا گلابی، الگ یا هلو، زرد‌آلو، انجیر، آلو بخارا، مغز گردو، مغز بادام، هل، نخودچی و شکر.»

او تصریح کرد: «میوه‌های پوست کنده‌ای که هسته آن‌ها به شیوه خاصی جدا شده با استفاده از مغز بادام، گردو، و مغز‌های دیگر که به شکل پودر درآمده پر شده و این میوه شیرینی منحصر به‌فرد را تشکیل می‌دهند.»

او افزود: «مهارت و فن تهیه جوز‌غند نراق، در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شده ملی است که فرآیند ثبت آن به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی  استان مرکزی در سال 1394 به نتیجه رسید و برگزاری این نمایشگاه در راستای شناساندن این میراث ملی گامی ارزشمند است.»

حسینی خاطر‌نشان کرد: «جوزغند گران‌ترین شیرینی محلی ایران است و این گرانی به‌دلیل فرآیند بسیار وقت‌گیر تهیه آن و هم‌چنین منحصر بودن این میوه شیرینی است. چنین سوغات بی‌نظیری جایگاه مهمی در صنعت گردشگری استان دارد و امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار در خصوص بسته‌بندی این سوغات بتوان جوزغند را در کنار سوغات مهم و شاخص ایران برای عرضه ملی و حتی جهانی آماده کرد.»

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، نهمین نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی نراق (جوزغند) از 13 مهر الی 17 مهر در شهر نراق، میدان عصاران، موزه مردم‌شناسی شهر نراق برپا است و در ساعت‌های 9 الی 12 و 15 الی 20 میزبان علاقه‌مندان و بازدیدگنندگان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: