کد خبر: ۷۳۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
تعداد بازدید: ۳۳۶
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه:
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ما تشخیص دادیم کسانی که متخصص و کار کشته نیستند، نمی‌توانند دفاتر خدمات الکترونیکی را به دست بگیرند بنابراین از افراد متخصص استفاده کردیم.
کار قضایی صوری و دم‌دستی نیست/ راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی بزرگترین کار قوه قضاییه بود

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حجت‌الاسلام حمید شهریاری رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مراسم رونمایی از سامانه امضای الکترونیکی و احراز هویت قوه قضاییه گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه هدف اصلی خود را طرح عدالت الکترونیکی برای دستیابی آسان  به عدالت از سوی قوه قضاییه برای ذی‌نفعان و شهروندان  قرار داده است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی دارای سامانه مدیریت قضایی بود که مجموعه‌ای از فعالیت‌های قوه قضاییه است و سامانه سمپ موجب شد امور دستی و کاغذی در دفاتر قضایی به صورت مکانیزه صورت گیرد و در گذشته ۲۵ درصد از فعالیت‌ها در این سامانه قرار نداشت و دستی بود. یکی از مشکلات فناوری اطلاعات قوه قضاییه این بود که یا ارتباط اینترنتی یا منابع انسانی نداشتیم.

شهریاری بیان کرد: مشکل دیگر در این حوزه این بود که اطلاعات پرونده‌های قضایی به دلیل تعارضات مدیریتی در دو سامانه استان‌های تهران و شهرستان‌های دیگر بود و به شکلی که متمرکز نبود ثبت می‌شد و یکپارچه نبود و با این مشکلات اساسی به دعوت رییس قوه قضاییه در سال ۸۸ وارد دستگاه قضایی شدم.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: طرح عدالت الکترونیک با استفاده از تجارب ۱۰ ساله در ۵ حوزه راهبردی تدوین شد که شامل جامعه قضایی شبکه‌ای، دسترسی شبکه‌ای و سیاست‌گذاری شبکه‌ای و غیر بود که  در مطالعات تکمیلی در ۴ لایه این طرح مورد بررسی قرار گرفت.

شهریاری گفت: در لایه نخست فعالیتی که دستگاه قضایی در درون انجام می‌داد الکترونیکی شده بود و ما لایه دوم را که تعامل با ضابطان قضایی بود را گسترش دادیم. لایه دوم معماری درون سازمانی است. لایه سوم زیرساخت‌های آنی و در نهایت لایه چهارم توانمندسازی نهادی است که در لایه سوم به غیر از ذی‌نفعان و ظابطان قضایی، وکلا و کارشناسان نیز مدنظر قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از اقدامات مرکز راه‌اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی شامل درگاه خدمات الترونیک قضایی و دفاتر خدمات الترونیک قضایی و راه اندازی سامانه ثنا ، ابلاغ الکترونیکی و ارتباط مکانیزه با نیروی انتظامی و احراز هویت و امضای دیجیتال است.

وی با بیان اینکه کار قضایی صوری و دم‌دستی نیست بلکه پیچیدگی بسیاری در فرایند دادرسی وجود دارد، اظهار داشت: ما تشخیص دادیم کسانی که متخصص و کار کشته نیستند، نمی‌توانند دفاتر خدمات الکترونیکی را به دست بگیرند بنابراین از افراد متخصص استفاده کردیم.

شهریاری گفت: نرخ نفوذ اینترنت در کشور ۷۰ درصد است بنابراین با درگاه نمی‌توان نیازها را برطرف کرد و با وجود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برون‌سپاری رسیدگی در رسیدگی‌های بسیط را به پردیس قضایی ارتقا دادیم .

رییس مرکز آمار  با اشاره به سامانه ثنا بیان کرد: با یک مراجعه به دفاتر این احراز هویت صورت می‌گیرد.

وی ابلاغ الکترونیک را  بزرگترین کار در دستگاه قضایی دانست و گفت: از سال ۸۷ تا۹۰ قانون را تغییر دادیم و سپس ابلاغ الکترونیکی را راه ‌ندازی کردیم.

شهریاری تعامل با دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی را در جهت اهداف عدالت الکترونیک دانست و گفت: تعامل ما با نیروی انتظامی بسیار ضعیف است ولی آغاز شده است ما مطالبه‌کننده از دستگاه‌های دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه امروز شبکه ملی عدالت که در مواد آیین دادرسی کیفری نام برده شد، صد در صد در جریان است، گفت: یکپارچه‌سازی سرور استان‌ها و سرور استان تهران از اقدامات ما است. از دیگر اقدامات، افزایش اقلام اطلاعاتی قوه قضاییه است که از ۴ قلم به ۵۰ قلم اطلاعاتی رسیدیم. همچنین تولید اطلس آماری جرایم و دادخواست‌ها در کشور و توزیع ماهیانه آماری و سامانه جامع آماری و سجل قضایی و سنا و دبیرخانه الکترونیک سامانه جامع منابع انسانی سامانه جامع مالی و پشتیبانی و طرح مراقبت الکترونیکی در دستور کار و در حال اجراست.

معاون رئیس قوه قضاییه با اشاره به سامانه ثنا بیان کرد: سامانه ثنا در اختیار نهادهایی که مسئولیت نظارتی دارند، است. در این راستا برنامه‌ای را برای ارتقای نهادهای دیگر داریم.

شهریاری با بیان اینکه سامانه جامع مالی و پشتیبانی در نیمه راه است، اضافه کرد: در این سامانه متوجه می‌شویم قوه قضائیه در استان‌ها مالک چیست؟

وی گفت: متوجه شدیم باید دارایی‌ها را رصد کنیم و بازمهندسی و طراحی فرایندها در حوزه قضایی و اداری یکی از آرزوهای من است. به‌طور مثال اگر ضبط ماشین کسی دزدیده شود سه روز معطل می‌شود و باید در این راستا تلاش کنیم که شهروند خود را معطل نکنیم. آیا نمی‌توان در خانه این امر رسیدگی شود؟ ما احتیاج به کمک فرادستگاهی داریم که مدیران ارشد باید حس کنند نیاز به معماری جدید داریم.

شهریاری گفت: در لایه سوم افرادی هستند که زیرساخت‌هایی تدوین می‌کنند. شبکه ملی عدالت در قانون آیین دادرسی و برنامه ششم توسعه دستگاه‌ها ملزم شدند. همچنین برنامه توسعه زیرساخت شبکه فیبر نوری تا ۵۰ درصد پروژه پیش رفته است و تا سال آینده تمام دادگستری‌ها به فیبر نوری متصل می‌شوند.

وی با اشاره به ایجاد حدود ۴۰ سامانه نرم‌افزاری گفت: در این دوره ایجاد و نگهداری حدود ۱۰۰ پایگاه اطلاع‌رسانی در قوه قضائیه نیز انجام گرفت و همچنین ایجاد ۲۰ سامانه نرم‌افزاری و ۱۰۰ پایگاه اطلاع رسانی پشتیبانی از ۴۵ هزار کاربر نهایی در ۳۱ استان کشور، تأمین پهنای باند انجام شده و تأمین امنیت صورت گرفته در لایه سوم است.

این مقام قضایی در ادامه بیان کرد: امیدواریم عدالت  الکترونیکی منجر به شفاف‌سازی فرایند آیین دادرسی کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت و دقت و کیفیت و افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضائیه و ارتقاء‌ سلامت اداری و قضایی از خطاها و فشارهای درونی شود و تا پایان سال به ۷۰۰ دفتر خدمات الکترونیکی خواهیم رسید.

معاون رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: با امضای دیجیتال، تدوین طرح پژوهشی گواهی امضاء، مقررات و مباحث حقوقی و بررسی مقدماتی، وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری و هماهنگی با گروه زیرساخت جهت بررسی عملکرد گواهی امضا صورت گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: