به گزارش
خبرداغ ، رضوان حکیمزاده در گفتوگو با ایسنا،
در خصوص طرح "شهاب" اظهار کرد: ما نقدهایی به این طرح داریم. عنوان طرح
"شهاب" این است که بتواند استعدادهای متنوع و متفاوت دانشآموزان را به
رسمیت بشناسد اما عملا آموزشهایی که داده میشود و سمت و سوی طرح بیشتر
به رسمیت شناختن یک نوع استعداد آن هم استعداد ریاضی و تجربی است؛ این
استعدادها بیشتر از طریق تستها و آزمونها در مراحل بعدی اجرای طرح "شهاب"
شناسایی میشوند.
وی
ادامه داد: اهداف طرح شهاب به راحتی با ارزشیابی توصیفی قابل تلفیق است و
معلمان میتوانند در خلال ارزشیابی توصیفی استعدادهای مختلف دانشآموزان
را شناسایی کنند.
معاون
آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تقاضای ما این است که
بتوانیم طرح "شهاب" را از طریق ارزشیابی کیفی و توصیفی پیش ببریم. ورود
بنیاد نخبگان به این موضوع، ممکن است اهداف طرح را تهدید و از مسیر اصلی
منحرف کند.
حکیمزاده
با تاکید بر اینکه ما پیشنهاد کردهایم پذیرش دانشآموزان برای مدارس
استعدادهای درخشان در مقطع متوسطه اول انجام نشود، عنوان کرد: به طور کلی
با جداسازی دانشآموزان در این مقطع سنی و بلافاصله پس از ارزشیابی توصیفی
مخالف هستیم زیرا اعتقاد داریم این موضوع فرصت را برای انجام برنامههای
خلاقانه از دانشآموزان میگیرد.
وی
گفت: اگر قرار باشد انرژی دانش آموزان صرف آمادهسازی برای تست و آزمون
شود آنها کجا میتوانند فعالیت خلاقانه داشته باشند؟ البته معتقد هستیم
باید برای استعدادهای برتر در کنار دانشآموزان عادی، غنیسازی انجام شود و
فعالیتهای اضافهتری برای آنها در نظر گرفته شود تا استعداد آنها هدر
نرود و مورد توجه قرار بگیرد.
لازم
به ذکر است که طرح "شهاب" با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر
دانشآموزان بدون جداسازی آنها از دانشآموزان عادی در برخی از مدارس کشور
اجرا میشود، اجرای این طرح از چند سال گذشته آغاز شده و به مرور تعداد
مدارس تحت پوشش طرح افزایش یافته است.