کد خبر: ۷۳۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: ۱۷۴
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد آرای وزیر پیشنهادی نیرو، با بیان این‌که هیات رییسه در قبال تک‌تک آرای وزرای پیشنهادی مسئول است، بر لزوم پاسخگویی هیات رییسه مجلس به افکار عمومی و اعلام رسمی نتایج نهایی تاکید کرد.
هیات رییسه مجلس باید هرگونه تغییر در نتایج آرای وزرای پیشنهادی را رسماً اعلام کند/ فراکسیون امید در انتخاب ناظران شمارش آراء تصمیم‌گیر نبود

به گزارش خبرداغ،بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت بازشماری آرای وزرای پیشنهادی با تاکید بر این‌که حتی احتمال بروز چنین اشتباهی در «خانه ملت» نگران‌کننده است، گفت: نکته حائز اهمیت این است که به هر حال، فارغ از آن‌که واقعاً اشتباهی صورت گرفته یا خیر، لازم است نهایت دقت صورت گیرد که احیاناً حقی ناحق نشود.

هیات رییسه در قبال تک‌تک آرای وزرای پیشنهادی مسئول است

او با اشاره به میزان تاثیرگذاری هر یک از آرای نمایندگان مجلس در جریان رای‌گیری‌های صحن و با تاکید بر حساسیت رای‌گیری برای اعطای رای‌اعتماد که سرنوشت یک وزارتخانه را در ۴ سال تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، یادآور شد: به هر حال نمایندگان و به‌ویژه هیات رییسه مجلس در مورد هر یک از آرای نمایندگان به وزرای پیشنهادی مسئولیت دارند و این درحالی است که به‌عنوان مثال آقای دکتر نجفی شهردار جدید تهران همین ۴ سال قبل و در مجلس نهم به‌خاطر یک رای اختلاف، از وزارت آموزش و پرورش بازماند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس همچنین به افزایش ۱۰ رای به آرای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: باوجود این‌که آقای آخوندی پیش از افزایش آراء نیز حدنصاب برای وزارت را از مجلس دریافت کرده بود اما به هر حال این مسئله وجهه مناسبی ندارد.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم‌اکنون شک و شبهه‌هایی نسبت به آرای برخی دیگر از وزرای دولت دوازدهم مطرح شده که البته هنوز هیچ اظهارنظر رسمی و مشخصی در این رابطه صورت نگرفته اما صحبت‌هایی در این خصوص درمیان نمایندگان طیف‌های مختلف مطرح است و درمجموع لازم است دقت بیشتری صورت گیرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم با بیان این‌که جلوگیری از بروز چنین اشتباهاتی کار دشواری نیست، گفت: حداقل کاری که می‌توانست انجام شود این بود که آرای وزرای پیشنهادی را چند مرتبه بیش از آن‌چه انجام شد، بازشماری می‌کردیم.

لزوم پاسخگویی به دغدغه‌های افکار عمومی درمورد آرای وزرای پیشنهادی

پارسایی به ابراز امیدواری نسبت به سهوی بودن این اشتباهات تاکید کرد: لازم است دغدغه و نگرانی نسبتاً گسترده‌ای که نزد افکار عمومی ایجاد شد، مورد توجه قرار گیرد و به‌ویژه باتوجه به افزایش این نگرانی‌ها در یکی، دو روز اخیر لازم است تدبیری برای حل این مشکلات ازسوی هیات رییسه مجلس انجام شود. مجلس «عصاره فضائل ملت» است و تاکنون نیز چنین بوده و نباید اجازه دهیم احیاناً این جایگاه رفیع خدشه‌دار شود.

هیات رییسه باید هرگونه تغییر در نتایج آرای وزرای پیشنهادی را رسماً اعلام کند

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس در واکنش به این پرسش که درحالی برخی نمایندگان تاکید دارند با توجه به تعداد ۶ رای باطله بیطرف، امکان دستیابی به حدنصاب وزارت برای وزیر پیشنهادی نیرو میسر نیست که وزیر راه و شهرسازی تنها یک رای باطله داشت و در بازشماری تعداد ۱۰ رای به آرایش افزوده شد، گفت: هنوز هیچ منبع موثقی در این رابطه اظهارنظر نکرده اما حتی اگر یک رای هم به تعداد آرای یک وزیر اضافه یا کم شود، هیات رییسه باید این مسئله را در صحن علنی مجلس اعلام کند.

او گفت: ما معتقد به حق‌الناس هستیم و باوجود آن‌که ممکن است این یک رای بیشتر یا کمتر برای نمایندگان مجلس بی‌اهمیت باشد اما همین مسئله می‌تواند برای وزیر پیشنهادی مهم باشد و به هر حال این حق وزرای پیشنهادی است که آرایشان دقیقاً شمارش و به اطلاع افکار عمومی و خودشان برسد.

سخنگوی هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این حساب این‌که بگوییم تعداد آرایی که اشتباه اعلام شده در دستیابی به حدنصاب موثر نبوده، برای عدم اعلام رسمی کفایت نمی‌کند. درواقع همین که این اشتباه رخ داده باشد، لازم است ترتیبی اتخاذ شود که چند نفر از نمایندگان که مورد وثوق فراکسیون‌ها باشند و رسماً ازسوی ۳ فراکسیون مجلس معرفی شده باشند، در راستای بازشماری آراء اقدام کنند.

انتخاب ناظران فراکسیون‌ها بر شمارش آراء توسط هیات رییسه مجلس

پارسایی در پاسخ به این پرسشی درباره مرجع تصمیم‌گیرنده درمورد انتخاب نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی مجلس برای شمارش آرای وزرای پیشنهادی اعلام کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم، حداقل هیات رییسه فراکسیون امید در انتخاب این افراد تصمیم‌گیرنده نبود و به نظر می‌رسد انتخاب اعضای هر فراکسیون برای شمارش آرای بیطرف ازطرف هیات رییسه مجلس انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: