به گزارش خبرداغ،مسعود پزشکیان در گفتوگو با ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار به جای تغییر افراد اعلام کرد: به هرحال ممکن است مجلس به برخی افراد رای ندهند و این موضوع دیگری است اما من نظر خود را میگویم و تاکیدم بر این است که باید به جای جابجا کردن افراد، ساختارمان را اصلاح کنیم.
او در واکنش به اینکه آیا مجلس نباید با عدم رای اعتماد به برخی گزینهها کابینه را اصلاح کند، تاکید کرد: در طول این 38 سال افراد بارها جابجا شدند اما آیا با این جابجاییها ساختار را اصلاح کردیم؟! سوال این است که چرا نتوانستیم ساختارمان را اصلاح کنیم؟ مشکل ما تغییر مدیران نیست بلکه باید علل اساسی را پیدا کنیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر علل مشکلات را پیدا نکنیم با تغییر افراد مشکلات حل نمیشود. بعضاً احساس میشود این مشکل افراد است و مثلا بنده به عنوان یک مسئول مشکل دارم. به این دلیل من را عزل یا جابجا میکنید اما مشکلات حل نمی شود و وضعیت ادامه مییابد.
نماینده اصلاحطلب مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: در تمام سال ها تعویض افراد همچنان ادامه یافته و اگر این مهارت را داشته باشیم مشکل را در هرجا که هست با نگاهی کارشناسی و علمی ریشهیابی کنیم و به فردی که مسئولیت را برعهده دارد بگوییم باید فلان مشکل را مرتفع کند به نتیجه خواهیم رسید.
او در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه به هرحال افراد تاثیرگذاری فراوانی دارند و به عنوان مثال مدیران دولت احمدینژاد با مدیران دولت روحانی تفاوت دارند و اینکه چگونه میتوان نقش افراد را نادیده گرفت یادآور شد: قطعاً افراد با هم متفاوت هستند و نباید تاثیر افراد را نادیده بگیریم اما تاکید ما این است که اگر سیستم درست کار کند فردی که شایستگی ندارد به صورت خودکار در عمل حذف میشود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه ما به دنبال افرادی غربالشده هستیم که هیچ ایرادی نداشته باشند و این در حالی است که ما چنین گزینههایی را هرگز پیدا نخواهیم کرد.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم روحانی آنچه در چنته داشته رو کرده و در نتیجه اگر ما هریک از وزرا را رد کنیم انتخاب دوم قاعدتاً فردی ضعیفتر از گزینه نخست خواهد بود.
او با اشاره به نحوه تایید صلاحیت هیات وزیران دولت یازدهم در مجلس نهم اعلام کرد: مخالفیم که مجلس نهم به آقای نجفی برای وزارت آموزش و پرورش رای نداد. آیا نفر دوم که معرفی شد و رای اعتماد هم گرفت قویتر از نجفی بود؟ همچنین مجلس قبل به گزینههای متعدد برای وزارت علوم رای اعتماد نداد. سوال این است که آیا نفر دوم قویتر از نفر اول و نفر سوم تواناتر از نفر دوم بود؟!
پزشکیان اعلام کرد: طبیعتاً وقتی یک رئیس جمهور در راستای تشکیل کابینه اقدام میکند، بهترین گزینهها را وهله نخست معرفی میکند هم اکنون نیز روحانی با وجود تمامی عیبها، نواقص، مشکلات، فشارها و محدودیتهایی که وجود دارد بهترین ها را به زعم خود انتخاب میکند و طبیعتاً بهترین راه این است که با آنها همراهی شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نظر شخصیاش را میگوید نه نظر مجلس، گفت: به هرحال مجلس وظیفه نظارت دارد و طبیعتاً اگر مستندی بیّن درباره یکی از گزینهها موجود باشد اوضاع متفاوت خواهد بود اما در نهایت باید تلاش کنیم اولاً انتخاب نخست رئیس جمهور برای وزارتخانهها رای اعتماد بگیرند و در عین حال با نظارت دقیقه به گونهای عمل کنیم که همه وزرا در چارچوب قانون، برنامهها و سیاستهای دولت را پیش ببرند.
پزشکیان در پایان تصریح کرد: مشکل ما این است که نظارت درست بر عملکردها نداریم و اگر نظارت دقیقی انجام میشد امروز با این مشکلات روبرو نبودیم.