کد خبر: ۷۳۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
تعداد بازدید: ۳۱۴
صبح امروز جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم در صحن مجلس آغاز و با حواشی همراه بود.
گعده نمایندگان در گوشه و کنار صحن/ صندلی عارف محور مذاکرات «امید»

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا نشست علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی صلاحیت کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی این دولت از صبح امروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی و ۱۷ وزیر پیشنهادی او برای تشکیل هیات وزیران دولت دوازدهم آغاز شد.

در حالی که جلسه امروز مجلس با ۲۳۴ نماینده کار خود را آغاز کرد، همزمان با گشایش درب ورودی خبرنگاران به صحن علنی مجلس و در لحظه آغاز رسمی صحن علنی روحانی، به همراه ۱۷ وزیر و همراهانش در صحن حضور داشتند.

رییس جمهور کشورمان از ابتدای نشست امروز در سخنانی دفاعیات کلی خود از کابینه را آغاز کرده و هم اکنون نیز در حال سخنرانی است.

در این میان در دقایق ابتدایی سخنرانی روحانی با توجه به اینکه نمایندگان باید اسامی خود را برای سخنرانی به عنوان موافق و مخالف کلیت کابینه اعلام کنند در گوشه‌گوشه صحن گروه‌های مختلفی از نمایندگان تجمع کرده و مشغول انجام هماهنگی‌های لازم بودند که این مسئله منجر به برهم خوردن نظم جلسه در دقایق ابتدایی شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به آنها تذکر داد که روی صندلی‌هایشان بنشینند.

همزمان با تجمع حدود ۳۰ نفر از نمایندگان از طیف‌های مختلف مجلس در گوشه سمت چپ صحن به منظور انجام هماهنگی جهت نام‌نویسی برای صحبت در مورد کابینه، گروه‌های کوچک‌تری نیز در دیگر قسمت‌های صحن تجمع کرده و با یکدیگر صحبت می‌کردند.

لا‌بی‌گری دهقان و تابش در صحن

در این میان تلاش سه فراکسیون مجلس نیز کاملاً مشهود بود که به نظر می‌رسد عبدالکریم حسین‌زاده، محمدرضا تابش و بهرام پارسایی به عنوان سه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در انجام هماهنگی‌های این فراکسیون نقش مهمی برعهده داشته و در طیف مقابل نیز محمد دهقانی نقندر مسئول انجام هماهنگی‌ها در فراکسیون نمایندگان ولایی است.

دهقانی در حالی که پوشه‌ای در دست دارد در صحن حرکت کرده و با نمایندگان مختلف صحبت می‌کند که از جمله می‌توان به درخواست او از محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده اصولگرا و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد که بر این اساس از او خواست در مخالفت با ظریف نام‌نویسی کند.

از دیگر نکات جالب در حاشیه نشست علنی امروز مجلس همزمان با صحبت‌ها و رایزنی‌هایی که میان نمایندگان فراکسیون‌های مختلف انجام می‌شود در مواردی صحبت‌هایی نیز میان نمایندگانی با سلایق سیاسی مختلف در جریان است.

هم اکنون گروهی از اصولگرایان با محوریت دهقانی در گوشه‌ای از صحن سرگرم انجام مذاکرات خود هستند که حضور جواد کریمی قدوسی، محسن کوهکن، حسین نوروزی و عباس گودرزی در این جمع به چشم می‌آیند.

همزمان در حالی که اصولگرایان در نیمه سمت راست صحن گعده کرده بودند تعدادی از اصلاح‌طلبان هم در منتها‌علیه سمت چپ مشغول مذاکره بودند. در این جمع حدوداً ۱۰ نفره محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین‌زاده بهرام پارسایی، مسعود گودرزی، قاسم میرزایی‌نیکو، شهاب نادری، محسن علی‌جانی زمانی، فریده اولادقباد و فاطمه سعیدی حضور داشتند.

از دیگر حواشی جالب امروز صحن این بود که پس از سپری شدن کمتر از یک ساعت از آغاز جلسه علنی مجلس و سخنرانی رئیس جمهوری در صحن لحظاتی نطق رئیس جمهور متوقف شد.

علی لاریجانی در این لحظه با یادآوری زمان باقی مانده از مهلت انجام نطق خطاب به روحانی گفت که دو ساعت و نیم فرصت صحبت دارد که این مسئله منجر به واکنش توام با مطایبه روحانی شد.

حسن روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس گفت: به هرحال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم.

روحانی تاکید کرد که با جمع‌بندی سخنانش فرصت را در اختیار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری قرار خواهد داد.

کنایه لاریجانی به روحانی

از دیگر حواشی جالب نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی هنگامی بود که رئیس جمهوری یک به یک از وزرای پیشنهادی خود برای دولت دوازدهم دفاع می‌کرد و درباره هریک از آنها نکاتی را مطرح می‌کرد.

روحانی هنگامی که قصد داشت از وزیر پیشنهادی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نام ببرد و از عملکرد او دفاع کند با اظهارنظر رئیس مجلس درباره عدم حضور علی ربیعی نیز در صحن مواجه شد.

رئیس مجلس با اشاره به این مسئله تاکید کرد که این وزیر پیشنهادی در صحن حضور ندارد و لحظاتی رئیس جمهوری با نگاه به گوشه‌گوشه صحن به دنبال ربیعی گشت.

با این حال دقایقی بعد بود که لاریجانی در حاشیه پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان به این موضوع اشاره کرد و مشخص شد که علت عدم حضور وزیر پیشنهادی کار ، تعاون و رفاه اجتماعی تصادف او بوده است.

لاریجانی در این رابطه گفت که بعضاً ممکن است برخی وزرا حضور نداشته باشند مثل آقای ربیعی که گویا تصادف کرده‌اند.

استقبال نمایندگان از حضور ربیعی در جلسه

با این حال ساعاتی پس از آن علی ربیعی نیز در صحن حاضر شد و با استقبال تعدادی از نمایندگان نیز مواجه گردید.

همزمان در حالی که بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس وزرا حق ندارند با ترک صندلی خود در جمع نمایندگان حضور یافته و به اطراف صحن بروند، برخی از وزرای پیشنهادی با حضور در بعضی نقاط صحن با نمایندگان صحبت کردند.

همزمان با نام‌نویسی نمایندگان برای اظهارنظر موافق و مخالف کلیت کابینه پیشنهادی شنیده‌ها از احتمال اظهارنظر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در موافقت با کلیت کابینه حکایت دارد.

نطق عارف در حمایت از برنامه‌های دولت دوازدهم

بر این اساس یکی از نمایندگان مجلس که نمی خواست نامش فاش شود به خبرنگار ایلنا گفت که به احتمال بسیار قوی دکتر عارف نیز امروز در دفاع از کلیات کابینه نطق خواهند کرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به اینکه نام عارف در میان ناطقان موافق کابینه درج نشده یادآور شد: بنا به قانون این امکان وجود دارد که نماینده‌ای که نامش در قرعه‌کشی در آمده بخشی از فرصتش را به دیگر نمایندگان بدهد و بنا بر این اساس مذاکراتی انجام شده تا دقایقی نیز دکتر عارف در صحن صحبت کنند.

گعده نمایندگان در گوشه و کنار صحن و خارج صحن

در ادامه جلسه علنی امروز مذاکرات و گعده‌های نمایندگان همچنان یکی از حواشی جالب نشست امروز است که در مواردی گفت‌وگوی برخی از نمایندگان با نگاه سیاسی مختلف حائز اهمیت است.

در این میان در حدود نیم ساعت اخیر محمدرضا تابش نایب رئیس نخست فراکسیون امید و محمد دهقانی عضو ارشد فراکسیون نمایندگان ولایی با یکدیگر گفت‌وگو کردند و این در حالی بود که به نظر می‌رسد تابش و دهقانی مسئولیت هماهنگی در صحن را از جانب فراکسیون‌های خود برعهده دارند.

بر این اساس ابتدا دهقانی به سمت تابش آمد و پس از چند دقیقه مذاکره این دو نماینده صحن علنی را ترک کردند و حدود پنج دقیقه بعد دست در دست هم بازگشتند اما این پایان مذاکرات دو نماینده اصولگرا و اصلاح‌طلب مجلس نبود؛ مذاکراتی که پس از سپری شدن نیم ساعت همچنان ادامه دارد و این دو نماینده هم اکنون نیز با حضور در محل پشت جایگاه هیات رئیسه سرگرم مذاکره هستند.

تابش و دهقانی پس از بازگشت به صحن به سراغ اکبر رنجبرزاده عضو اصولگرای هیات رئیسه رفته و دقایقی نیز با او صحبت کردند. آنها سپس به جایگاه هیات رئیسه رفتند و صحبت‌های خود را در حالی ادامه دادند که رسول خضری عضو فراکسیون مستقلین ولایی نیز به جمع آنها پیوست و به نظر می‌رسد موضوع صحبت این چند نماینده همان هماهنگی‌ها برای اجرای اهداف فراکسیونی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باشد.

این مذاکره تا جایی ادامه داشت که پس از حدود یک ساعت تابش به سراغ وکیلی و امیرآبادی فراهانی دو عضو هیات رئیسه رفت و با آنها گفت‌وگو کرد و سپس به همراه وکیلی با پزشکیان صحبت کردند و دهقانی نیز با تلفن با کسی احتمالاً خارج از صحن.

گعده امیدی‌ها و قشقاوی

البته این مذاکرات محدود به این چند نفر نبود و دقایقی پیش از آن نیز بهرام پارسایی،‌پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، زهرا ساعی و چند عضو دیگر  فراکسیون امید مجلس به همراه حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه به گوشه صحن رفته و مذاکراتی داشتند.

صندلی عارف محور مذاکرات «امید»

با این همه شاید امروز هم همچون اکثر جلسات علنی صحن نقطه محوری گعده‌های نمایندگان صندلی محمدرضا عارف باشد. اعضای فراکسیون امید که به نظر می‌رسد با انجام تقسیم کاری مشخص سعی دارند نقش خود را در مدیریت جلسات رای اعتماد با تمام توان ایفا کنند از نخستین دقایق جلسه علنی امروز هر ازگاهی حول صندلی عارف گعده کرده و با رئیس فراکسیون امید که خود نیز دقایقی با استفاده از وقت زهرا ساعی در موافقت با کابینه نطق کرده بود، مشورت کردند.

دوباره خوش و بش مستقلین با پایداری

از آن سو مذاکرات توأم با مطایبه و شوخ‌طبعی برخی اصولگرایان تندرو با غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب رئیس اعتدالگرای فراکسیون مستقلین نیز در طول جلسه علنی جالب توجه بود. بر این اساس علاوه بر جبار کوچکی‌نژاد همشهری جعفرزاده ایمنی سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون اصولگرایان موسوم به نمایندگان ولایی نیز دقایقی در کنار صندلی جعفرزاده، نماینده رشت حاضر شد و با او گفت‌وگو کرد. جالب آنکه این نماینده اصولگرای ورامین سپس به سراغ مهرداد لاهوی باوچ دیگر نماینده گیلانی اعتدالگرا که سخنگوی فراکسیون مستقلین نیز هست، رفت و با او نیز مذاکراتی داشت.

دیگر سو مذاکرات نسبتاً طولانی کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین با سیدمحمود واعظی وزیر مخابرات دولت یازدهم که حال به عنوان رئیس دفتر روحانی در دولت دوازدهم نقشی ویژه در تشکیل کابینه و چینش وزرا برعهده داشت، حائز اهمیت بود.

همچنین مذاکرات محسن علیجانی زمانی و ابوالفضل سروش دو عضو فراکسیون امید با ابوالفضل حسن بیگی نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی فراکسیون نمایندگان ولایی جالب توجه بود. این گفت وگو دقایقی بعد با اضافه شدن بهروز بنیادی دیگر عضو فراکسیون امید ادامه یافت.

همزمان گفت‌وگوی حدوداً یک ساعته محمدجواد فتحی و قاسم میرزایی‌نیکو دو عضو فراکسیون امید در گوشه‌ای از صحن در حالی انجام شد که سید فرید موسوی دیگر نماینده اصلاح‌طلب نیز در طول این دقایق چند بار به گعده دونفره فتحی- میرزایی اضافه شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: