کد خبر: ۷۳۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
تعداد بازدید: ۱۷۹
در یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی مطرح شد؛
صبح امروز یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی با حضور متهمان، وکلای متهان، وکلای وزارت نفت و نماینده دادستان و به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.
متهم پرونده: فعالیت زنجانی در حوزه هواپیمایی خواست مسئولان اقتصادی وقت وزارت اطلاعات بود/قاضی مقیسه: زنجانی به پشتوانه نفوذ شما بیت‌المال را غارت کرد

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، در ابتدای یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در پرونده فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی، قاضی مقیسه با قرائت خلاصه کیفرخواست از «ح.ف.ه» خواست با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد.

متهم با حضور در جایگاه گفت: از میان این همه افرادی که در کیفرخواست اسم آن‌ها آمده است بنده فقط آقای «م.ش» را به آقای زنجانی معرفی کرده‌ام که البته این معرفی مربوط به سال ۸۹ است.

او ادامه داد: بنده در ایامی که بابک زنجانی شرکت قشم ایر را خریداری کرده و قصد تجهیز آن را داشت، آقای «م.ش» را برای این کار به زنجانی معرفی کردم. خود زنجانی هم در اظهارات خود گفته است که آقای «م.ش» را آقای «ح.ف.ه» به من معرفی کرده است.

قاضی مقیسه گفت: این معرفی شما یک معرفی ساده نبوده است بلکه باعث تشکیل شبکه فساد شده است. صرف معرفی جرم نیست بلکه مهم این است که ارتباط شما سه نفر در سال‌های بعد از معرفی هم وجود داشته و باعث تشکیل یک شبکه و تشکیلات شده است. ما بحث داریم که شما سه نفر تشکیلاتی داشته‌اید و شما در رأس آن تشکیلات کار می‌کردید؛ البته ایادی‌ هم در داخل و خارج از کشور داشته‌اید که دستگاه قضایی باید به پرونده همه کسانی که از این پول بادآورده بیت‌المال استفاده کرده‌اند باید رسیدگی کند و باید پول بیت المال را از آن‌ها حتما پس بگیرد.

مسئولان اقتصادی وقت وزارت اطلاعات خواستند زنجانی در حوزه هواپیمایی فعالیت کند

متهم در دفاع از خود گفت: بنده آقای زنجانی را هم به مسئولان اقتصادی وقت وزارت اطلاعات معرفی کردم. البته آن‌ها از سوابق آقای زنجانی اطلاع داشتند. آن‌ها خواستند که زنجانی در حوزه هواپیمایی فعالیت و کمک کند.

قاضی مقیسه افزود: آیا همکاران شما می‌دانستند که این فرد دوسال زندانی بوده است یا اینکه شما این موضوع را کتمان کرده بودید؟ اصلا خود شما خبر داشتید که این فرد در زندان بوده است؟

یاد گرفته‌ایم در زندگی دیگران تجسس نکنیم

متهم  گفت: آقای قاضی ما از شما یاد گرفته‌ایم که در زندگی دیگران تجسس نکنیم. همچنین از امیر المومنین علی (ع) یاد گرفته‌ایم که اگر فردی روز قبل گناه کرد فردای آن روز به چشم گناهکار به او نگاه نکنید، چون ممکن است شب توبه کرده باشد.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده به این گفته متهم واکنش نشان داد و گفت: مگر حضرت علی (ع) نگفته است که به اموال بیت‌المال دست درازی نکنید. چرا داستان حضرت علی (ع) درباره برادرش عقیل را مثال نمی‌زنید؟ شما که از حضرت علی (ع) حرف می‌زنید بیایید و پول‌ها را برگردانید. حداقل در این مدت سه و نیم سال پول‌ها را بر می‌گرداندید. الان هم می‌توانید برگردانید. بیایید وکالت دهید که این پول‌ها برگردانده شود.

آماده بازگرداندن بدهی‌ام به بیت‌المال هستم/ زنجانی را به سازمان حج و زیارت معرفی کردم

متهم این پرونده گفت: کل بدهی من ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است نه ۳۰ میلیارد تومان. شما باید به اسناد توجه کنید و نه به اظهارات. من حاضر نیستیم حتی یک ریال از مال حرام در زندگی‌ام باشد. من در خصوص برگشت دادن پول‌ها شبهه‌ای ندارم تاکنون هم ۴ بار برای این کار اعلام آمادگی کرده‌ام و در این راستا هم به شما هم به دادستان و هم به وزارت نامه زده‌ام که آماده برگشت دادن پول هستم. بنده وقتی زنجانی را به مسئولان معرفی کردم به من گفتند که شما دیگر به ماجرا ورود نکن. این حرف به این معنی است که دیگر در ادامه کار‌ها دخالت نکن و من هم دیگر اطلاعی از ارتباط‌های آن‌ها نداشتم.یکی دیگر از سازمان‌هایی که من زنجانی را به آن‌ها معرفی کردم سازمان حج و زیارت بود.

قاضی مقیسه عنوان کرد: فعلاً لازم نیست که به موضوع سازمان حج و زیارت ورود کنید. بحث ما درباره فروش نفت است. موضوع ما نفت و ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو است. بحث سازمان حج و خرید هواپیما فعلاً مطرح نیست. بر اساس کیفرخواست سرمنشا همه تخلفات و اعمال مجرمانه زنجانی شما بوده‌اید. یعنی نفوذی که شما داشته‌اید باعث شده است که زنجانی دست به غارت اموال بیت المال بزند. شما می‌گویید که فقط در خرید هواپیما آقای «م.ش»را معرفی کرده اید پس چرا امضای شما درپای قرارداد‌های بانک FIIB وجود دارد؟

متهم اظهار کرد: آقای قاضی فرض کنید که شما را برای یک سخنرانی دعوت می‌کنند. شما برای این سخنرانی طبیعتاً چند کتاب و جزوه می‌خوانید و مشاوره‌هایی هم می‌گیرید. کار من هم فقط مشاوره دادن به زنجانی بوده است و نقشی درکار‌های او نداشته‌ام.

قاضی مقیسه تصریح کرد: شما خودتان اعلام کرده اید که زنجانی برای معرفی خود از اسم من استفاده می‌کرده است.

استفاده زنجانی از نامم به من ربطی ندارد

متهم گفت: اینکه وی از نام من چه استفاده‌ای کرده است به من ربطی ندارد. مثلا شاید من بخواهم با شما عکس بگیریم و به دیگران نشان بدهم که بگویم من با فلانی دوست هستم و با این کار از عکس سوءاستفاده کنم. در اینجا که شما نباید جواب سوء استفاده من از عکس را بدهید. بنده کار معرفی زنجانی به سازمان حج را انجام داده‌ام. این کار در ایامی بود که سه روز مانده بود به مراسم حج و چادر‌های سازمان حج هنوز آماده نشده بود. زنجانی با همکاری که انجام داد این مشکل را برای سازمان حج برطرف کرد.

او ادامه داد:‌دبیر ستاد تدابیر ویژه از دوستان قدیمی بود. اینکه می‌گویند من عضو این ستاد بودم دروغ است، دروغ است، به والله دروغ است برای صحت این حرف کاری ندارد که بروید و یک زنگ بزنید که آیا من عضو ستاد تدابیر ویژه بوده‌ام یا نه.

متهم پرونده فساد نفتی خاطرنشان کرد: آن ستاد برخی موضوعات را خارج از قوانین جاری کشور به علت شرایط تحریم تصویب می‌کردند. رئیس جمهور و چند وزیر هم عضو آن ستاد بودند. اما من در آن ستاد هیچ سمتی نداشتم.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی هر کاری را که انجام داده است به پشتوانه شما بوده است و از نفوذ شما برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کرده است.

متهم گفت: خیر این موضوع صحت ندارد، چون به قول خود بابک، او بیش از ۴۰۰ – ۵۰۰ میلیون یورو جا به جا کرده بود که در این موارد اصلا من حضور و خبر نداشته ام و قبل از ورود من به ماجرا بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: