کد خبر: ۷۳۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
تعداد بازدید: ۳۳۱
انتظارات برای معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم تا ساعاتی دیگر به پایان خواهد رسید و این در حالی است که فعالان دو اردوگاه اصلاح طلب و اصولگرا مطالباتی را نسبت به چینش کابینه دولت دوازدهم از رییس جمهوری خواستارند.
مطالبات از کابینه دوازدهم؛ نوسازی تا جوان سازیبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایرنا، تا ساعاتی دیگر وزیران پیشنهادی «حسن روحانی» رییس جمهوری برای کابینه دوازدهم معرفی خواهند شد. در روزهای گذشته، گمانه زنی ها و مطالبات فراوانی از سوی چهره ها و فعالان سیاسی وابسته به دو اردوگاه اصلاح طلب و اصولگرا بر سر چینش کابینه دولت مطرح شده است.
بخش عمده ای از درخواست اصلاح ‌طلبان و اصولگرایان از روحانی بر ضرورت نوسازی در کابینه استوار است. هماهنگی بیشتر اعضای کابینه به ویژه وزیران با خط مشی و سیاست های دولت نیز دیگر مطالبه مطرح شده در روزهای گذشته بود. جوان سازی و حضور پررنگ تر زنان در کابینه نیز دیگر بایدی بود که فعالان سیاسی خواستند تا روحانی در چینش کابینه به آن توجه کند.

** مطالبه یک کابینه اصلاح طلب؟!
بسیاری از چهره های سیاسی اصلاح طلب در روزهای اخیر از باید و نبایدهای کابینه دوازدهم سخن گفتند. انتخاب وزیران همگام تر با برنامه های دولت و استفاده از اصلاح طلبان مهمترین خواسته آنان از روحانی بود.
«فیاض زاهد» فعال سیاسی اصلاح طلب استفاده بیشتر از چهره های سیاسی و صاحبنظر در دولت دوازدهم را خواستاراست. وی با تاکید بر تغییر مدیران و شیوه انتخاب استانداران بر این باور است که دولت یازدهم کمترین تغییر را در سطح مدیران انجام داده است.
زاهد همچنین، از شیوه انتخاب استانداران و برخی مدیران انتقاد کرد.
«احمد شیرزاد» دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز معتقد به تغییر وزیر کشور برای دولت دوازدهم است. از نگاه وی، رحمانی فضلی گزینه مناسبی برای سکانداری این وزارتخانه در دولت دوازدهم نخواهد بود.
شیرزاد می گوید : مشکل ما با وزیر کشور به خاطر خط سیاسی یا اصولگرا بودن ایشان نیست ما حتی با اینکه آقای رحمانی فضلی دوست آقای لاریجانی است نیز مشکلی نداریم؛ چرا که من مطمئنم اگر شخص آقای لاریجانی وزیر کشور بود وضع ما از این بهتر بود و در بسیاری از مسائل درست تر و جدی تر عمل می شد.
رعایت مشی اعتدال، مطالبه «داریوش قنبری» عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری از رییس جمهوری دولت دوازدهم است. از دیدگاه وی، افراد کابینه دولت دوازدهم باید بر مبنای مشی اعتدالی مورد نظر رییس جمهوری گام بردارند و با با پذیرش تفکر حاکم بر دولت در راستای تحقق آن گام بردارند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب از آن دسته از افراد دولت که هم مسیر با شعارها و اهداف دولت حرکت نمی کنند، انتقاد و بر هماهنگی میان مقام های دولتی با برنامه های دولت تاکید کرد.«محمدجواد حق شناس» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز ضمن ابراز نارضایتی از انتخاب برخی استانداران و اعضای کابینه، از لزوم تغییر در کابینه دولت دوازدهم سخن گفت.
در چهار سال عمر دولت تدبیر و امید بسیاری از مخالفان دولت از میانگین سنی وزیران دولت انتقاد کردند و خواستار حضور چهره های جوان تر در کابینه و هیات دولت شدند. اکنون که تنها ساعاتی به مشخص شدن اعضای کابینه دولت دوازدهم باقی مانده است، «مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب مردم سالاری و منتخب مردم تهران در مجلس در تازه ترین اظهارات خود ضمن تاکید بر این که دولت نیاز به خانه تکانی دارد، خواستار استفاده از نیروهای جوان تر و بانشاط تر در کابینه بعدی شد. از نگاه کواکبیان، چهار یا پنج وزارتخانه نیاز به تغییر دارد.
برخی بر این باورند که کابینه دولت دوازدهم در صورت تغییر نکردن، بهتر از دولت یازدهم عمل خواهد کرد. در این باره، «علی شکوری راد» دبیر کل حزب اتحاد ملت در توییت خود با اعلام اعتماد به رویکردهای حسن روحانی، تاکید کرده است که ترکیب دولت، متأثر از رای مردم بهتر خواهد بود.
«سیدمحمود میرلوحی» عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز در یادداشتی به قلم خود در یکی از روزنامه های کشور، کابینه ای را خواستار شد که در آن تنها اصلاح طلبان حضور داشته باشند.
«نعمت احمدی» حقوقدان نیز از اینکه عده ای از نردبان اصلاح طلبی بالا می روند و برای مخالفان دولت کابینه را چینش می کنند، گله کرد.
در یادداشتی از «رسول منتجب نیا» قائم‌ مقام و از اعضای مؤسس حزب اعتماد ملی در یکی از روزنامه های وابسته به اصلاح طلبان نیز می خوانیم: اکنون در آستانه انتخاب کابینه جدید دولت هستیم. از یک‌ سو مطالبات مردم و از سوی دیگر، وعده‌های انتخاباتی دستگاه تبلیغاتی دولت و شخص آقای روحانی باعث می‌شود رئیس‌جمهوری ملزم به چینش کابینه‌ای اصلاح‌طلب شود و اعضای کابینه به گفتمانی که مردم به آن رأی داده‌اند، باور داشته باشند.
تغییر کابینه مطابق میل 24 میلیونی با هدف توسعه و پیشرفت کشور نیز بایدی است که از نگاه «سیدفاضل موسوی» فعال اصلاح طلب در کابینه بعدی رعایت شود.
«شهیندخت مولاوردی» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در تازه ترین اظهارنظر خود نبودن وزیر زن در کابینه دوازدهم را درجا زدن عنوان کرد.

** انتقاد و تخریب؛ شیوه مطالبه گری اصولگرایان
برخی اصولگرایان نیز در میانه طرح مطالبات خود ضمن انتقاد از عملکرد کابینه دولت یازدهم، از لزوم به کار گیری نیروهای جوان در کابینه بعدی سخن گفتند و خواستار استفاده از اصولگرایان شدند.
«الیاس نادران» نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا تازه ترین توئیت های خود را به انتقاد از کابینه و چینش آن اختصاص داد. در این توئیت آمده است: حتی اصلاح‌طلب‌ ها هم سه ماه پیش از ترکیب کابینه دوازدهم خبر نداشتند. وگرنه شاید در انتخابات واکنش دیگری داشتند!
وی در توئیتی دیگر اعلام کرد: آنقدر امنیتی‌ها در دولت زیاد شده‌اند که هرکس خود را مخاطب توئیت ۳ ماه پیش می‌داند. امنیتی بودن ننگ نیست ولی با ادعای رئیس‌جمهوری سازگار نیست.
پیش از این «سیدمحمدرضا میرتاج‌ الدینی» معاون پارلمانی «محمود احمدی‌ نژاد» رئیس ‌جمهوری سابق، در گفت ‌و‌گویی با یکی از تارنماها با اعلام اینکه 16 میلیون رای به رقیب روحانی نشان می دهد که این تعداد از دولت یازدهم راضی نبودند، اظهار کرد: روحانی باید کابینه را طوری بچیند که لااقل در تعارض با این بخش عظیم از رای مردم نباشد.
در روزهای اخیر برخی رسانه های منتسب به جریان اصولگرایی از احتمال حضور «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس جمهوری در کابینه دوازدهم سخن گفتند و نسبت به دوتابعیتی بودن آن ابراز نگرانی کردند.
بخش دیگری پیشنهادها و مطالبات این گروه نیز بر استفاده از نیروهای اصولگرا در دولت دوازدهم پایدار بود. آنان بر این باور هستند روحانی باید دولت ائتلافی را تشکیل دهد.
در این زمینه، «محسن کوهکن» نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال استفاده روحانی از چهره های اصولگرا در کابینه دومش به یکی از تارنماها گفت: هر دولتی در دوره دومش یکسری ملاحظات را باید نسبت به دور اولش داشته باشد.
وی عنوان کرد : رئیس جمهوری وقتی در دوره دوم انتخاب می شود دغدغه رأی برای دور سوم را ندارد و باید حرکت کلان و کلی اش را به سمت و سوی کارآمدی ببرد، اگر این را بپذیریم باید مبنای انتخاب افراد از گرایشات مختلف توانمندی و کارامدی شان باشد و اگر مبنا این کارآمدی و توانمندی باشد ترکیب ٤٠ یا ٦٠شد یا هر ترکیب دیگری از جریانات سیاسی که در دولت باشد دیگر کسی نمی تواند اعتراض کند.
سن وزیران کابینه دوازدهم نیز دیگر محور انتقاد رسانه ها و برخی چهره های اصولگرا قرار گرفت. گرایش به جوانگرایی در کابینه دوازدهم یکی از مطالبات این گروه بود.
در این باره «فریدون احمدی» نماینده مجلس اعلام کرد: کابینه دولت دوازدهم باید جوان‌ تر از دولت قبل باشد. ترکیب کابینه فعلی با روح شعارها و اهداف دولت در زمینه جوان‌سازی منافات دارد. دولت نیاز به نیروهای جوان، تحصیلکرده و تخصص لازم و افراد به‌روز دارد چرا که بسیاری از افراد که هم‌اکنون در کابینه فعلی حضور دارند، مدرک تحصیل قدیمی داشتند.
«محمدرضا پورابراهیمی داورانی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از وجود برخی خبرهای نگران ‌کننده مبنی بر معرفی افراد ضعیف و دوتابعیتی برای کابینه دوازدهم خبر داد.
«مهرداد بذرپاش» نماینده پیشین مجلس در توییت خود عنوان کرد: کابینه روحانی برای دولت هاشمی و خاتمی است،‌ یعنی حدود 30 سال پیش،‌ آنوقت می‌ گوید به عقب برنمی‌گردیم!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: