کد خبر: ۷۲۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
تعداد بازدید: ۳۰۲
تاکید نمایندگان بر جوان‎گرایی، شایسته‎سالاری، اعتقاد به برنامه‎ها و شعارهای دولت و....
مجلسی‎ها منتظر معرفی چه وزرایی هستند؟به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب ، فرصت کوتاهی تا روز تحلیف رئیس جمهور زمان باقی‎است؛ از شواهد پیداست که روحانی این بار هم در همین مراسم لیست وزرای انتخابی‎اش را به مجلس تقدیم می‎کند.

مژده هادي‌زاده، با سخنرانی گلایه آمیز شیخ دیپلمات بعد از اعلام نتیجه انتخابات، انتظار می رود ژنرال های کابینه دوازدهم از همان ابتدا گیوه برکشیده باشند و تمام قد مقابل مخربان تصمیمات دولت بایستند و از رییس جمهوری که اکنون 24 میلیون حامی دارد حمایت کنند. در این میان زمزمه هایی از احتمال جدا شدن برخی از مردان کابینه نیز به گوش می رسد که تا کنون هیچ کدام نه تایید و نه رد شده است.

«کابینه من یک کابینه کاملاً فراجناحی خواهد بود و تکیه آن بر شایستگی خواهد بود. از آنجا که این دولت هیچ تعهدی نداده است، وامدار هیچ جریانی هم نیست؛ شایسته‌ترین افراد از هر حزب و جناحی که باشند، البته در قالب اعتدال و میانه‌روی برای خدمت به مردم برگزیده خواهند شد»؛ این بخشی از اظهارات حسن روحانی است که دیدگاهش را برای انتخاب کابینه به خوبی بیان می کند.

بدون شک این بار لیست اعضای کابینه دوازدهم با حساسیت بیشتری بسته خواهد شد. به نظر می رسد در مجلس جنب و جوشی به راه افتاده است؛ فراکسیون نمایندگان ولایی از فراکسیون ولایت جدا شد که پیام هایی برای دولت دارد. فراکسیون ولایی می تواند این روزها با اهمیت‌تر از قبل تلقی شود چرا که بیشترین مخالفان روحانی را در خود گردآورده است. یارکشی های آنها در فضای عمومی مجلس می تواند برای دولت در اخذ رای اعتماد برای کابینه دردسرساز شود.

از سوی دیگر اما رییس جمهور با اعضای فراکسیون امید دیدار کرد و معاون پارلمانی او از این نشست به عنوان "دیداری صمیمانه" یاد کرد که دغدغه های طرفین در آن مطرح شد. حسن روحانی در هفته جاری با محمدرضا عارف نیز دیدار و گفت و گو داشت؛ این دیدار با هدف مشورت درباره تعیین شاخص های وزرای کابینه و همچنین توقعات و مطالبات مردم انجام شد. اما برخی آن را سهم خواهانه تلقی کردند.

علی نجفی در گفت‎وگو با خبرآنلاین درباره با این دیدار گفت: این دیدارها در راستای تشکیل کابینه ای کارامد صورت می‎گیرد؛ اگر بحث سهم خواهی بود عارف در دولت یازدهم اقدام می‌کرد. قطعا در شرایط امروز و حضور موثر او در خانه ملت چنین احتمالی دور از ذهن است.

اگرچه برخی رسانه ها از جانب نمایندگان نوشتند روحانی معاون اول خود را مسئول دیدارها و رایزنی با مجلسی ها کرده است اما این مذاکرات نتوانسته نظر برخی نمایندگان را جلب کند. 

اینکه بالاخره کدام رویکرد اصلاح طلبی و یا اصولگرایی در کفه ترازوی کابینه دوازدهم سنگیین تر می‎شود، هنوز مشخص نیست؛ اما روحانی وعده تشکیل کابینه دومش را داده است تا مطالبات به حق مردم را دنبال کند.

در ادامه اظهار نظر و گمانه زنی‎های اهالی پارلمان را در رابطه با کابینه دوازدهم را می خوانید؛


رديف

اسامی/ عضويت فراکسيوني

شهر

اظهارات

1

علاالدین بروجردی/ عضو فراکسیون مستقلین

سبزوار

فكر مي كنم معرفی آقای باهنر به عنوان معاون اول به دولت داده اند پيشنهاد خوبي است چون توانمندي ها و ظرفیت آقاي باهنر بسيار بالاست، اگر آقاي روحاني بتوانند از همه ظرفيت هاي نظام استفاده كنند گام خوبي را برخواهند داشت، ما در كشور چهره هاي شاخص توانمند ملي كم نداريم .

2

بهرام پارسایی/ سخنگوی فراکسیون امید

شیراز

بیش از ۵۰ درصد احتمال تغییر کابینه وجود دارد؛ چراکه هم مطالبات عمومی بر این مسئله تاکید دارد و هم مجلس برای اعمال تغییراتی در کابینه انتظاراتی دارد و علاوه بر آن، شخص آقای روحانی نیز خواستار انجام این تغییرات هستند.

3

محمدعلي پورمختار/  عضو فراكسيون ولايی

همدان

بايد تغيير رويكردي در داخل دولت ايجاد شود و روش مديريتي قويتر، جوانتر و اثرگذارتر را دولت در پيش بگيرد، طبيعتا افرادي كه جوانتر و داراي انگيزه هستند مي مانند.

4

محمدرضا تابش/ نائب رئیس فراکسیون امید

اردکان

دولت باید برای رای گرفتن از مجلس در مورد کابینه کل مجلس را مدنظر قرار دهد. از طرفی باید افرادی انتخاب شوند که به شعارهای آقای روحانی جامه عمل بپوشانند و وجهه تخصصی و عمومی شان در جامعه بالا است و از طرفی اختیار رای دادن به گزینه های پیشنهادی رئیس‌جمهور با نمایندگان است. قاعدتا افرادی انتخاب می‌شوند که هم بتوانند شعارهای رئیس‌جمهور را محقق کنند و هم اعتبار بالایی در جامعه داشته  باشند.

5

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی/نایب رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی

رشت

تاکید آقای روحانی مبنی بر کاهش میانگین سن کابینه تا حدود ۵ سال، اقدام و رویه خوبی است. همچنین باید با رویکرد تخصص‌گرایانه در راستای تشکیل کابینه اقدام شود. قطعاً نمایندگانی داریم که انصافاً می‌توانند در دولت موثر باشند. نمایندگانی نیز هستند که فارغ از اولویت حضورشان در مجلس، این‌که وارد دولت شوند، چندان به صلاح نیست. .

6

کاظم جلالی/ رییس فراکسیون مستقلین

تهران

امیدواریم نیروهای کارآمد، انقلابی، درد آشنا با دردهای مردم و به لحاظ سنی، جوان تر و با توان بالا از سوی آقای رئیس جمهور به مجلس معرفی شوند. با توجه به اینکه مسیر آقای روحانی اعتدال است، باید از همه جریانات انقلاب و نظام در کابینه استفاده کند.

7

محمدجواد جمالی نوبندگانی/عضو فراکسیون مستقلین

فسا

کابینه دوازدهم باید به دور از هرگونه سهم خواهی و فقط با شایسته سالاری انتخاب شود، زیرا چهار سال دولت دوازدهم سال های سرنوشت سازی است.

8

حميدرضا حاجي بابايي/

رئيس فراكسيون ولايي

همدان

آقاي باهنر فرد قوي و توانمندي است و اگر دولت از وي استفاده كند خوب است كابينه دوم بايد بالاي ٥٠درصد نسبت به كابينه اول تغيير كند كه كارآيي لازم را داشته باشد. .

9

فریدون حسنوند/عضو فراکسیون ولایت

اندیمشک

کابینه دولت دوازدهم باید براساس نیازهای کشور انتخاب شود. بیکاری جوانان مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه کشور و مردم است، لذا دولت محترم باید بر همین اساس نیازهای کشور در معرفی وزرای دولت یازدهم در نظر داشته باشد.

10

محمدصادق حسنی/ عضو فراکسیون امید

رشت

افرادي در دولت جا خوش كرده اند كه اعتقادي به برنامه هاي رئيس جمهور ندارند. بسيار طبيعي است كه اين افراد اجازه نخواهند داد كه رئيس جمهور در تحقق خواسته هاي ملت موفق باشد.‌ اين افراد بايد جاي خود را به مديراني بدهند كه معتقد به اهداف و آرمان هاي رئيس جمهور باشند.

11

عبدالکریم حسین‌زاده/ نائب رئیس فراکسیون امید

نقده و اشنویه

یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند دولت را کارآمد و موفق نشان دهد این است که کابینه دولت به گونه‌ای بسته شود که حداکثر مطلق آن با رئیس کابینه و گفتمان سیاسی متعلق به آن همخوانی داشته باشد و کمترین انحراف معیار از گفتمان سیاسی رئیس جمهور وجود داشته باشد،‌ چرا که در غیر این صورت اسباب موفقیت دولت نخواهد شد.

12

سیدجواد حسینی‌کیا/ عضو فراکسیون ولایی

کرمانشاه

کابینه دولت دوازدهم باید براساس مطالبه مردم برای رفع مشکلات معیشتی انتخاب شوند؛  برخی تصور می‌کنند که کابینه مرکز حزبی با سیاسی است و افراد باید براساس دیدگاه‌های سیاسی و جناحی انتخاب شوند، در حالی که مردم خواهان کابینه کارآمد، متعهد و متخصص هستند.

13

الیاس حضرتی/ عضو فراکسیون امید

تهران

رئیس جمهور به دنبال وزیر دفاعی از میان فرماندهان ارتش است. حضور شش وزیر کنونی در کابینه آتی قطعی شده است.

14

 

سیده فاطمه ذوالقدر/عضو فراکسیون امید

تهران

درخواست ما از رئیس جمهور این است که از وزرای جوان‌تر، چابک‌تر و البته با تجربه، سابقه و تحصیلات مرتبط در کابینه آینده استفاده کنند. ضمن اینکه آقای روحانی برای معرفی وزیر زن در کابینه بعدی نیز قول مساعد داده‌اند.

15

علیرضا رحیمی/ عضو فراکسیون امید

تهران

کابینه دوازدهم را دولت باید بر اساس مولفه هایی که به مردم وعده داده شامل جوانگرایی، کارایی و اثربخشی برای اهداف دولت تشکیل شود. نگاه سیاسی در انتخاب اعضای کابینه دوازدهم نباید بر نگاه توان مدیریت اولویت داشته باشد.

16

اکبر رنجبر زاده/ عضو فراکسیون ولایی

اسدآباد

کارآمدی، تخصص، توانمندی، ولایتمداری، قانونمداری و انگیزه و علاقه به کار از جمله ویژگی هایی است که روحانی باید در انتخاب وزرا به آن توجه داشته باشد. برخی از وزرای فعلی دولت روحانی از جمله وزرایی هستند که می توانند در کابینه دوم روحانی همچنان حضور داشته باشند چرا که در چهار سال گذشته خوب کار کردند.

17

حجت‌الاسلام احمد سالک/عضو فراکسیون ولایی

اصفهان

کابینه دولت دوازدهم باید بر اساس مشکلات مردم و نیازهای کشور انتخاب شود. انتظار می‌رود که کابینه دولت دوازدهم بر اساس رویکردها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انتخاب شود و وزیرانی از سوی دولت برگزیده شوند که با تمام وجود به اقتصاد مقاومتی معتقد باشند.

18

رمضانعلی سبحانی فر/عضو فراکسیون امید

خراسان رضوی

آقای روحانی باید کسانی را برای حضور در کابینه دوازدهم انتخاب کند که برنامه‌های رئیس‌جمهور را قبول داشته باشند و با طیف فکری ایشان و برنامه‌های دولت همسو باشند.

19

محمداسماعیل سعیدی/ عضو فراکسیون ولایی

تبریز

جوان‌تر شدن کابینه قطعا مطالبه جدی و اول مردم است؛ وقتی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را نگران می‌کند، طبیعی است که دولت باید این نگرانی را از طریق معرفی افراد کارآمد و متعهد برطرف کند و مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد در دفاع از حقوق مردم به این مهم نظارت کند.

20

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی/ عضو فراکسیون ولایی

محلات

در آستانه معرفی هیئت دولت انتظار است از حرف و سخن فراتر رفته و از همه ظرفیت کشور استفاده شود. خط‌کشی‌های بی‌حاصل سیاسی، محروم کردن ملت از بخشی از توان ملی است.

21

محمدرضا عارف/ رییس فراکسیون امید

تهران

اعتقاد داریم که برجستگی های دولت دوم آقای روحانی باید از لحاظ پاسخگویی به مطالبات مردم بیشتر باشد. مطالبات مردم روشن است و روحانی هم تعهد کرده و ما هم برای عمل به تعهدات و به خصوص جوانگرایی در خدمت وی هستیم. جوانگرایی و دادن سهم بالاتر به زنان در مدیریت کلان اجرایی از دغدغه های ما بوده است.
خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت. انتظار است رئیس جمهوری منتخب به نظرات شورای عالی اصلاحات توجه کند چرا که یک هدف، مسئولیت و مسیر مشترک داریم و پیروزی دولت در پاسخ به مطالبات مردم است.

22

محسن کوهکن/عضو فراکسیون ولایی

لنجان

اگر رییس جمهور بخواهد از وزرای دولت یازدهم در دولت جدیدش هم استفاده کند باید بررسی کند که آیا این وزیر با موازین و معیارهای موردنظر نمره قبولی دارد یا خیر؟ عده ای، برخی از وزرا را مورد نقد قرار می دهند و یا برعکس تشویق می کنند. اما این نقدها و تشویق ها اگر بدون بررسی معیارها باشد کار بیهوده ای است.

23

علی لاریجانی/ رئیس مجلس

قم

کابینه آینده می تواند چراغ راه باشد و رئیس جمهور محترم معیار اصلی خود را کارآمدی و انقلابی بودن قرار دهد. هماهنگی در سطوح مختلف قوا مهم است که بدون هماهنگی کار امکان پذیر نیست.

24

حجت الاسلام احمد مازني/ عضو فراكسيون اميد

تهران

دليلي ندارد دولت از نمايندگان مجلس در كابينه استفاده كند چراكه اين موضوع نيز باعث مشكلاتي در كشور مي شود.

25

محمدمهدی مفتح/ عضو فراکسیون ولایت

تویسرکان

در انتخاب وزرا باید ویژگی و شرایط سنی هم مدنظر قرار گیرد یعنی به لحاظ سن توانایی کار داشته باشد. هماهنگی اعضا بسیار مهم است و انتخاب وزرا باید به گونه ای باشد که بتوانند با هم هماهنگ عمل کنند.

26

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی/ عضو فراکسیون ولایی

فلاورجان

از رئیس‌جمهور محترم انتظار داریم که در معرفی کابینه اقتصادی خود، نیاز اصلی کشور را به درستی ببیند؛ انتظار این است که افراد شایسته، متخصص و کارآمد برای کابینه اقتصادی معرفی شوند تا نشاط و کارمدی در بخش اقتصادی دولت به درستی محقق شود.

27

قاسم میرزایی نکو/ عضو فراکسیون امید

دماوند

اصلاح طلب و اصول گرا بودن کابینه دوازدهم مهم نیست مهم این است که کابینه ای کارا، چالاک و پرانرژی معرفی شود که قدرت برخورد با فساد و شفاف سازی و اجرای برنامه ششم را داشته باشد.

28

محمدرضا نجفی/ عضو فراکسیون امید

تهران

رئیس‌جمهور باید در انتخاب کابینه دوازدهم براساس وعده‌هایش به مردم عمل کند رئیس جمهور در انتخابات، اهداف، برنامه‌ها و وعده‌هایی را با مردم در میان گذاشت که انتظار می‌رود کابینه‌ای را تشکیل دهد که متناسب با این اهداف، برنامه‌ها و وعده‌ها باشد.

29

بهروز نعمتی /عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین

تهران

پیشنهاد ما به رییس جمهور این است که مجموعه اقتصادی کشور یک متولی داشته باشد. برفرض مثال اگر قرار است حکمران اقتصادی وزارت اقتصاد باشد سایر وزارتخانه‌ها باید با وزارت اقتصاد هماهنگ باشند. احتمال تغییر در وزارت خانه‌های نفت و خارجه وجود ندارد.

30

علی اصغر یوسف‌نژاد/عضو فراکسیون امید

ساری

در کابینه دوازدهم باید افراد کارا، موثر و اجرایی به همراه سابقه اجرایی مشخص و همچنین افراد معتدل و تخصصی برای دستگاه های اجرایی مرتبط انتخاب شوند که به نظرم با این شاخص‌ها بیش از 50 درصد کابینه تغییر خواهد کرد.

*اسامی نمايندگان بر اساس حروف الفبا مرتب شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: