کد خبر: ۷۲۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
تعداد بازدید: ۱۶۱
رییس‌قوه‌قضاییه گفت:‌ جمهوری اسلامی نظامی بالنده است و حرف اول در منطقه و جهان می‌زند.
جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه و جهان می‌زند/ قوا مستقل از هم و زیر نظر ولایت مطلقه فقیه فعالیت می‌کنندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، آیت‌الله صادقی آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: من از وزیر دادگستری تشکر می‌کنم که گزارش خوبی را تهیه کردند هرچند من گلایه‌ای هم از ایشان دارم که در ابتدا مطلبی را از جانب من بیان کردند که این گونه نبوده است.

او با بیان اینکه وزیر دادگستری گزارش خوبی را از نظر آماری بیان کرد، اظهار داشت: به حرمت مهمان، مهمانان را تکریم می‌دانیم ولی آن‌ها وقت را رعایت نمی‌کنند و مهمانی را بر میزبان سخت می‌کنند.

رئیس دستگاه در تشریح جایگاه قوه قضاییه تصریح کرد: در اصل ۱۵۶ و ۵۷ و ۶۱ قانون اساسی و اصول متعددی به وظایف و اختیارات قوه قضاییه تصریحاتی داشته است. براساس اصل ۱۵۶، قوه قضاییه قوه‌ای مستقل است که پشتیبان حقوق فردی و جمعی و عهده‌دار مسئولیت رسیدگی به شکایات و تظلمات و اخذ تصمیم، احیا حقوق عامه وگسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین و... است.

آملی لاریجانی با اشاره به اصل ۵۷ خاطرنشان کرد: قوا زیر نظر ولایت مطلقه فعالیت می‌کنند که مستقل از یکدیگر دارند. در اصل ۶۱ قانون اساسی نیز اعمال حاکمیت توسط قوه قضاییه براساس محاکم دادگستری تصریحاتی کرده است. مقصودم از این اصول آن است که ما در تشخیص قوه قضاییه و اختیارات و وظایفش دو نگاه داشته باشیم؛ یک نگاه، کلی و بیرونی است. برای دیدن جایگاه قوه قضاییه، او در جغرافیای نظامی اسلامی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

او ادامه داد: یک نگاه درونی است که بر آن اساس، قوه قضاییه دارای ساختارهایی است. هر دو نگاه درست است و مکمل یکدیگرند. مسئله‌ای که مغفول می‌ماند در نگاه بیرونی است. نکته مهم برای کل قوه قضاییه، جایگاه و نقشش در اصل نظام جمهوری اسلامی است. می‌توان این نگاه در قانون اساسی مشاهده کرد. وقتی قانون اساسی در اصل ۵۷ از سه قوه مستقل سخن می‌گوید اینجا به نظر می‌آید که مبتنی بر نگاه بیرونی است و می‌گوید ما چه نقشی داریم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اگر این نگاه را داشته باشیم نگاه‌ و حساسیتمان دوچندان می‌شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی نظامی بالنده است و حرف اول در منطقه و جهان می‌زند. امروز دشمنان ما اعتراف می‌کنند و می‌دانند که جمهوری اسلامی در منطقه و کل سیاست‌های دنیا نقش دارد. این همه فشار برای مصوبات جدید علیه ایران هستند. اگر جمهوری اسلامی نقشی نداشت اعتنایی نمی‌کردند.

آملی لاریجانی بابیان اینکه فشارهای امریکا به عنوان قلدر جهانی برای تحریم و عدم تعامل بخاطر نقش فزاینده کشورمان است، ابراز داشت: نگاه بیرونی موجب می‌شود وقتی وضعیت جمهوری اسلامی و نظام در منطقه مشاهده کردیم و خدمات قوه قضاییه را مشاهده کردیم، متوجه می‌شویم که وظیفه در دستگاه قضایی چه خدمتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: