به گزارش
خبرداغ به نقل از ایسنا، «ایرج دستنشان» پیش از ظهر امروز (یکشنبه 31
اردیبهشتماه) در جمع خبرنگاران افزود: کاربران آسیبپذیر راهها و عابرین
پیاده 7 درصد و موتورسیکلت سواران نیز 20 درصد از متوفیات حوادث جادهای
استان در سال گذشته را به خود اختصاص دادهاند و این امر بر برنامهریزی و
انجام اقدامات مناسب برای ارتقای ایمنی این گروه از استفادهکنندگان از
راهها اهمیت ویژهای میبخشد.
وی تصریح کرد: از جمله این اقدامات
در بخش ارتقای ایمنی عابرین میتوان به ایمنسازی فیزیکی مراکز جمعیتی
اطراف جاده، اجرای طرحهای آرامسازی ترافیک، ایجاد محدودیتهای گذر از عرض
راه، احداث پلها و گذرگاههای ایمن برای عابرین و اجرای برنامههای
آموزشی، آگاهیبخشی و اطلاعرسانی اشاره کرد که در دستور کار ادارهکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان قرار دارد.
مدیرکل راهداری
و حمل و نقل جادهای استان زنجان اظهار کرد: بهمنظور ارتقای ایمنی
موتورسواران نیز لزوم شناسایی محورهای با تصادفات و تلفات بالای موتورسیکلت
برای برنامهریزی هدفمند و ارتقای نظام آموزشی راکبین موتورسیکلت، ارائه
برنامههای آموزشی و ترویج و تجهیز موتورسواران به وسایل ایمنی نظیر
کلاهایمنی و شبرنگهای مخصوص موتورسیکلت سواران ضروری است که البته این
موارد همواره از سوی این ادارهکل اجرا و دنبال میشود.
دستنشان با
اشاره به اینکه واژگونی وسیله نقلیه با 29 درصد از انواع نحوه وقوع
تصادفات در ردههای بالای علل منجر به فوت در تصادفات راههای برونشهری و
روستایی استان زنجان قرار گرفته است، ادامه داد: فعالیتهایی از جمله اعمال
مدیریت سرعت به ویژه در محورهایی که آمار واژگونی بالا دارند، اصلاح هندسی
قوسها، اجرای شیارهای هشداردهنده و لرزاننده، بهبود و تقویت حفاظ های
کناری جاده، ملایمسازی شیب شیروانیها، ایجاد جایگاهها و توقفگاههای
ایمن برای توقف، توسعه مجتمعهای خدماتی و رفاهی به منظور استراحت و
جلوگیری از خوابآلودگی رانندگان، کاهش یکنواختی محیط راه در مسیرهای
طولانی، افزایش آگاهی رانندگان در خصوص تبعات رانندگی در حین خستگی باید
همواره مورد عمل قرار گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای
استان زنجان خاطرنشان کرد: درصد قابل توجهی از حادثهدیدگان در محل تصادف
جان خود را از دست دادهاند که شدت تصادفات و عدم آگاهی عمومی کافی در
زمینه نحوه اطلاعرسانی حوادث به مراکز ذیربط و نوع امداد مناسب و آموزش
داده شده با مصدومین حوادث رانندگی و بهویژه ضعف در مدیریت صحنه تصادف
توسط افرادی که در محل حضور دارند، از عمده دلایل بالا بودن تلفات سرصحنه
است.
این مسئول خاطرنشان کرد: شمار فوت شدگان حوادث رانندگی در شبکه
آزادراهی و راههای اصلی کشور به نسبت سهم آنان از شبکه راههای برونشهری
کشور بالاتر است و این عامل با سهم 30 درصدی بزرگراهها و آزادراهها و 22
درصدی راههای روستایی و فرعی در استان زنجان مطرح است.
دستنشان
با تأکید بر نقش موثر فرهنگسازی در کاهش تلفات تصادفات جادهای استان
زنجان، یادآور شد: بر اساس گزارشهای مورد بررسی 36 درصد فوتشدگان در طی
فصل تابستان جان خود را در تصادفات رانندگی برونشهری و روستایی از دست
دادهاند و ماههای شهریور و مرداد بیشترین شمار متوفیات حوادث رانندگی در
طول سال را داشتهاند که بخشی از این سهم ارتباط مستقیمی با حجم تردد در
فصل تابستان دارد.