کد خبر: ۷۱۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تعداد بازدید: ۳۱۲
نماینده سابق ارامنه در مجلس:
به مناسبت صد و دومین سالگرد نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی همایشی با عنوان ترکیه؛ نوعثمانی گری تحت لوای سیاست خارجی توسط موسسه هور در باشگاه آرارات برگزار شد.
گسست سیاسی و فرهنگی از پیامدهای نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی بودبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرنگار ایلنا، گئورک وارطان نماینده پیشین ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به ابعاد گسترده جنایت دولت عثمانی بر علیه ارامنه اظهار داشت: سایه شوم این قتل عام نه تنها بر سر ملت ارمنی بلکه امروز در منطقه خاورمیانه قابل مشاهده است. اگر نسل‌کشی صورت نمی‌گرفت بدون تردید جمعیت ده میلیونی ارامنه، امروز حداقل ۲۰ میلیون شده بود که این خود ضریب امنیت این قوم را بالا می‌برد.چراکه گسست سیاسی و فرهنگی یکی از پیامدهای شوم این اقدام دولت عثمانی به شمار می‌آید.

او افزود: ارامنه سرزمین‌های ارمنستان غربی خانه و کاشانه خود را در این نسل کشی از دست دادند که تا به امروز این موضوع آثار منفی خود را به جای گذاشته است. حتی در مورد آمایش سرزمینی و زبان ارمنی ضربه‌های زیادی به ارامنه وارد شد. مسلما اگر این نسل‌کشی نبود، وضعیت مناسبات خیلی بهتر از حالت فعلی بود. دولت ترکیه فعلی از حیث حقوقی مسئول پاسخگویی به این نسل‌کشی می‌باشد که متاسفانه امروزه هیچ واکنش و پاسخی از سوی آنها داده نشده است.

این عضو جامعه ارامنه ایران با اشاره به حضور فعال ارامنه در صحنه‌های مختلف ایران عنوان کرد: از گذشته تاکنون ارامنه در جریان‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و خواهد داشت. چنانکه متخصصین زیادی از سوی ارامنه در جامعه ایران حضور دارد و این روند همچنان ادامه دارد. بنابراین گزافه‌گویی‌هایی مانند کوچ دسته جمعی اختیاری یا شورش علیه حاکمیت آن دوران را نوعی سرپوش گذاشتن از سوی دول مختلف ترکیه از گذشته تا کنون بر نسل کشی ارامنه می‌دانیم و تاریخ دنیا شاهد است که ایران چگونه به خوبی و دیدگاه متفاوت با ارامنه برخورد کرده است.

فرشید باقریان کارشناس مسائل ترکیه در این نشست در تشریح سیاست خارجی ترکیه از گذشته تاکنون ابراز کرد: وضعیت سیاست خارجه هر کشور تابع راهبردها و پروتکلهای خاص خواهد بود اما سیاست خارجی به تنهایی نمیتواند بیانگر خط و مشی خاص یک کشور باشد و مولفه های دیگر باید مد نظر باشد. از این جهت اگر نگاهی از گذشته به حالت کنونی داشته باشیم بدون تردید اینکه چرا نو عثمانی گری را به چشم میبینیم به دلیل مولفه های مختلف و فراز و فرود آنها بوده است.

وی ادامه داد : با توجه به وضعیت موجود و نگاه سطحی به منطقه میفهمیم  که سیاست خارجی فعلی ترکیه چندان موفق عمل نکرده است. مشابه این موضوع را در افغانستان و زمانی که نظامیان آمریکا وارد آنجا شدند را شاهد بودیم. از این جهت باید گفت سیاست داخلی ترکیه در مواجهه با احزاب و گروهها موفقتر از سیاست خارجی آن بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: