او افزود: آخرین نظریهای که درباره مشورت دینی فعالیت احزاب ارائه شده است، نظریه آیتالله منظری در پاسخ به استفتا است . خلاصه نظریه ایشان این است که ما مسلمانان وظیفه امر به معروف نهی از منکر داریم که اختصاص به موارد خرد و مقطعی ندارد و امر به معروف و نهی از منکر در زمان ما نیاز به ابزار متناسب با زمان دارد که احزاب نمونه آن است و تشکیل احزاب در این زمانه یک امر واجب تلقی میشود .
این روحانی اصلاحطلب تاکید کرد: حزب مقوله وارداتی و غربی نیست در متن قرآن وجود دارد حزب امروزی تکامل یافته همان نوع فعالیتهای سازمان یافته است و ما وظیفه داریم برای امر به معروف از حزب استفاده کنیم. نگاه به فعالیت حزبی نگاه به یک تکلیف است. وقتی نوبت به فعالیت حزبی میرسد جنبه تکلیفی آن برجسته است. اساسا حزب به عنوان پدیده نو و جدید که سابقه در فعالیت گذشته نداشته است، انگاشته میشود.
حجت الاسلام سروش محلاتی خاطرنشان کرد: اثبات مشروعیت فعالیت احزاب با استدلالها دشوار است دلیل آن این است که در قرآن مفهومی داریم که عام و گسترده است. نباید بین مفاهیم عام و خاص خللی ایجاد شود. در قرآن کریم جامعه ایمانی یعنی کلیه مسلمانان باهم پیوندی دارند که گاهی تعبیر به ولایت میشود و برخی مواقع از این پیوند مسلمانان جهان گاهی به اخوت یاد میشود و گاهی به حزب.
او ادامه داد: فعالیت حزبی مشارکت سیاسی را شفاف میکند و احزاب سازمانهای مشخص برای فعالیت دارند و جلوی مفاسد گرفته میشود و این مشارکت به عنوان حق مطرح است. ما در بحث تحزب یک مشکل خاص به دلیل دینی داریم. فعالیت احزاب در رسیدن به قدرت اینگونه است سیاستهای خود را برای مردم ارائه میدهند. ما در کشور با مانعی مواجه هستیم یعنی محدودیت برای کنشگران حربی وجود دارد که نمیتوانند برای ارائه برنامه به میدان بیایند. در قانون اساسی تبیین سیاستهای نظام برعهده احزاب نیست.
حجت الاسلام سروش محلاتی گفت: گاهی کسانی در صحنه انتخابات ظاهر میشوند نه سیاستی را میتوانند تغیر دهند و نه برنامهای برای اداره کشور دارند. فعالیت احزاب در این شرایط دشوار است.