کد خبر: ۷۱۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
تعداد بازدید: ۱۸۲
نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به تلاش اصلاح‌طلبان برای تصاحب حداقل ۱۵ درصد کرسی‌های شوراها ازسوی زنان و جوانان، اظهار امیدواری کرد که افرادی پخته، نخبه و شایسته در لیست اصلاح‌طلبان برای شوراها قرار گیرند.
تلاش برای تصاحب حداقل ۱۵ درصد کرسی‌های شوراها ازسوی زنان و جوانان/ اصلاح‌طلبان از تجربه مجلس دهم در شورای پنجم استفاده کنندبه گزارش خبرداغ،پروانه مافی در گفت‌وگو با  ایلنا، با تاکید بر لزوم تکرار تجربه نسبتاً موفق «تبعیض مثبت» به‌نفع زنان در«لیست امید» مجلس دهم، در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: آن‌چنان که در مفهوم وحتوای این اصطلاح نیز وجود دارد، این اقدام نوعی تبعیض است اما تبعیضی مثبت که نتایجی مثبت به همراه می‌آورد.

نابرابری فاحش در گذشته اصلاح‌طلبان را ناچار به اعمال «تبعیض مثبت» کرد

او گفت: دلیل اعمال چنین تبعیض‌هایی عقبه‌ای است که دچار تفاوت‌ها و تبعیض‌های فاحش بوده و برای جبران این عقبه، ناچاریم از تبعیض مثبت استفاده کنیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این سوال که باتوجه به بروز برخی مشکلات در لیست امید، راهکار جلوگیری از تکران آن برای انتخابات شوراهای شهر و روستا چیست، خاطرنشان کرد: آن‌چنان که از فحوای این اصطلاح نیز پیداست، نوعی تبعیض صورت گرفته که گاهی ممکن است اشکالاتی را به همراه داشته باشد، اما قطعاً نتیجه کلی و عمومی اعمال این تبعیض، مثبت خواهد بود.

سهمیه ۳۰ درصدی زنان صرفاً در لیست امید محقق شد، نه مجلس دهم

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: نکته دیگر این است که باوجود آن‌که ما در لیست امید بر این سهمیه ۳۰‌درصدی برای زنان تاکید داشتیم، اما درنهایت موفق به تحقق کامل این ایده در مجلس نشدیم؛ چرا که طبیعتاً تمامی اعضای لیست امید وارد مجلس نشدند و در حال حاضر زنان چیزی درحدود ۷ درصد از کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند و درواقع سهمیه ۳۰ درصدی زنان، صرفاً در لیست انتخاباتی محقق شد.

تلاش برای تصاحب حداقل ۱۵درصد کرسی‌های شوراها ازسوی زنان و جوانان

او با اشاره به این‌که حدود ۱۰ درصد مجلس دهم را زنان و جوانان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: در جریان انتخابات شوراهای شهر و روستا سقف این سهمیه را ارتقا بخشیده با درنظر گرفتن سهمیه ۵۰ درصدی برای زنان و جوانان، امیدواریم حداقل ۱۵درصد کرسی‌های شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور در اختیار زنان و جوانان باشد.

مافی خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که ممکن است زنان و جوانان، از تجارب لازم برخوردار نباشند، طبیعی است که شاهد برخی فرآیندهای ناخوش باشیم اما باید این مشکل را به قول معروف به جان بخریم.

در ایران، سیاست شایسته‌پروری و مدیرپروری بسیار ضعیف است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی توضیح داد: واقعیت این است که در ایران، سیاست شایسته‌پروری و مدیرپروری بسیار ضعیف است و مدیرانی باتجربه پس از بازنشستگی از گردونه خارج می‌شوند و این درحالی است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در کنار افراد پخته و باتجربه، افراد جوان و با انگیزه را قرار می‌دهند تا این جوانان بتوانند از تجربیات قدیمی‌ترها استفاده کنند.

او گفت: برای این‌که بتوانیم شایسته‌پروری را به‌خوبی دنبال کنیم، باید هزینه برخی آسیب‌های ناشی از بی‌تجربگی یا کم‌تجربگی زنان و جوانان حاصل می‌شود، بپذیریم تا با اجرای تبعیض مثبت، در ادوار بعدی بتوانیم از این شایستگان جوان‌تر استفاده کنیم.

اصلاح‌طلبان باید از تجربه مجلس دهم در شورای پنجم استفاده کنند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم همچنین در پاسخ به سوالی درباره راهکار اصلاح‌طلبان برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از تبعیض‌های جنسیتی و سنی مثبت در تهیه لیست‌های انتخاباتی گفت: تجربه مجلس، بسیار آموزنده بود؛ اتفاقاتی که در سال نخست افتاد کمک بسیار خوبی خواهد بود که نگاه و رویکرد تصمیم‌گیرندگان و افرادی که در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وظیفه بستن لیست‌ها را برعهده دارند، نگاهی تخصص‌گرایانه باشد.

نگاه تخصص‌گرایانه در تک‌تک اعضای شورای‌عالی اصلاح‌طلبان ایجاد شده است

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس یادآور شد: مدیریت شهری را سیاسی نبینند و بیش از توجه به مسائل سیاسی و جناحی، رویکرد تجربی و مدیریتی داشته باشند و افرادی را در لیست‌ها قرار دهند که تجارب مشخصی در حوزه مدیریت شهری داشته باشند که خوشبختانه این نگاه درتک‌تک اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌وجود آمده است.

حضور افرادی پخته، نخبه و شایسته در لیست اصلاح‌طلبان برای شوراها

مافی در پایان تصریح کرد: فکر می‌کنم، افرادی که در لیست‌های جریان اصلاحات قرار می‌گیرند، قطعاً از یک پختگی، نخبگی و شایستگی برخوردار خواهند بود و شرایط بی‌شک بهتر از گذشته خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: