کد خبر: ۷۱۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
تعداد بازدید: ۲۳۵
نشست" با آمریکای ترامپ چه باید کرد؟" مطرح شد؛
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دستور جدید رییس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود به خاک این کشور را مردود می‌دانیم، گفت: بحث اقدام متقابل برای شهروندان آمریکایی از سوی ایران همچنان پابرجاست.
واکنش تخت‌روانچی به دستور مجدد ترامپ برای ممنوعیت ورود به‌آمریکا/ اقدام متقابل پابرجاستبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، نشست" با آمریکای ترامپ چه باید کرد؟" که پیش از ظهر امروز در روزنامه اطلاعات و با حضور مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، ناصر هادیان تحلیلگر مسائل آمریکا، کیهان برزگر استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل برگزار شد،  حاضران در پایان این نشست به سوالات  خبرنگاران پاسخ دادند.

مجید تخت روانچی در پاسخ به این سوال که رویکرد جمهوری اسلامی در مورد صدور دستور مجدد رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود به خاک ایالات متحده چه خواهد بود، اظهار داشت: بعد از صدور دستور رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه صادر شد و اقدامات متقابل هم صورت گرفت اما تنها در بحث ورود ورزشکاران ایالات متحده به ایران یک استثنا قائل شدیم اما همچنان بحث تقابل و محکوم کردن این حرکت ایالات متحده پابرجاست.

او ادامه داد: دستور جدید رییس جمهور آمریکا را مردود می‌دانیم چرا که نام کشورهایی که در خاک ایالات متحده مستقیم یا غیرمستقیم اقدام به انجام عملیات تروریستی کرده‌اند در این لیست به چشم نمی‌خورد لذا در این بین یک ابهام حقوقی و بین المللی وجود دارد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در پاسخ به علت خروج نام عراق از فهرست ۷ کشور مدنظر رییس جمهور آمریکا گفت: بحث خروج عراق از فهرست این کشورها تا حدودی به وضعیت سیاسی و امنیتی این کشور بر می‌گردد که البته پیمان‌نامه‌های امنیتی میان دو کشور هم در این بین تا حدود زیادی تاثیر داشته است.

او در ادامه در خصوص بحث قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی عنوان کرد: خبری که در این مورد منتشر شده است را بنده دیده‌ام اما نکته اینجاست که نیروهای مسلح کشور ما تمامی اقدامات پیشگیرانه و نظامی خود را در چارچوب مرزهای آبی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است و تداوم آن  به عنوان یک اصل نیروهای مسلح قلمداد می‌‌شودو از همین رو می‌بایست آمادگی آنها تثبیت شده و به روز باشد.

تخت روانچی در خصوص حرکات احتمالی ایالات متحده در مورد پرونده برجام بیان کرد: رویکردهای دولت‌های مختلف آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی یک حرکت سینوسی و منحنی نامنظم نیست بلکه نوع رویکرد می‌تواند متفاوت باشد اما بدون تردید این رویکردها منجر به ایجاد یک تحول جدی نخواهد شد. از این رو جمهوری اسلامی ایران قطعا ترجیح به ادامه و اجرای برنامه برجام دارد. البته گزارش‌های آژانس هم صحت و سلامت این روند را تایید می‌کند.

او درباره نقض احتمالی برجام توسط آمریکا و سناریوهای پیش روی ایران گفت: اگر در عمل بخواهیم با این مشکل مواجه شویم که طرف مقابل برجام را نقض فاحش کند، بدون تردید سیاست‌های ما همان گونه که در متن برجام هم به آن اشاره شده است مشخص خواهد بود. از این حیث اگر اجرای موفقیت آمیز برجام را شاهد نباشیم و طرف مقابل اقدام به سنگ‌اندزی کند بدون تردید مقابله و توازن منافع ایران به هم می‌خورد و ما می‌توانیم انتخاب‌های مختلفی را صورت دهیم. از سوی دیگر در ملاقات‌های عمومی و خصوصی هم اعلام کردیم که خواستار اجرای صحیح برجام هستیم اما اگر این روند از سوی طرف مقابل با خلل روبرو شود برنامه‌ریزی‌های خودمان را داریم چرا که اروپایی‌ها هم بر اجرای صحیح برجام تاکید دارند که مواضع خود را در ملاقات‌ها صراحتا بیان کردند.

در ادامه ناصر هادیان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا در قبال اقدامات دشمن باید سازش کنیم یا اقدام مقابله به مثل یا تهاجمی صورت دهیم، گفت: اگر طرف حساب ما شخصی به غیر از دونالد ترامپ بود بدون تردید می‌توانستیم گزینه‌های متفاوتی را بررسی کنیم اما اینکه در حالت فعلی بخواهیم با یک رئیس جمهور که تفکر پخته‌ای ندارد و بر اصول سیاست بین الملل نظر خاصی ندارد در بیفتیم به نظرم خروجی این چالش مثبت نخواهد بود. من معتقد نیستم که باید در خیلی از جاها تهاجمی عمل کنیم چرا که این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی برای کشور ما داشته باشد و از این جهت باید سنجیده عمل کنیم.

در پایان کیهان برزگر در پاسخ به خبرنگار ایلنا،‌ در خصوص احتمال تاسیس ناتوی عربی و تقابل آن با ایران بیان کرد: اینکه چرا امروزه بحث ناتوی عربی مطرح شده است، یک موضوع کاملا آشکار و مشهود به نظر می‌رسد. چرا که ترامپ در موضوعات اقتصادی خواستار رشد تجاری و اقتصادی آمریکا است و از این نظر ارتباط واشنگتن با کشورهای عربی بیش از پیش پررنگ خواهد شد لذا اینکه بخواهیم بگوییم این ارتباط منجر به شکل‌گیری ناتوی عربی خواهد شد به نظر می‌رسد که موضوع صحیح و درستی نباشد چرا که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همچنان نتوانسته است خود را وارد دایره و حیطه شرق کند. از این جهت نباید انتظار داشته باشیم که ناتوی عربی به این زودی تشکیل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: