کد خبر: ۷۰۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
تعداد بازدید: ۳۶۶
اولویت دولت در خوزستان آب و فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی است
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر رفع مشکلات مردم منطقه به عنوان بخشی از اولویت‌های دولت تأکید کرد و گفت: در سفر رییس‌جمهور به خوزستان 16 هزار میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تأمین آب و فاضلاب خوزستان تخصیص یافت که این رقم با توجه به پیشرفت کار پرداخت خواهد شد.
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،محمدباقر نوبخت صبح امروز، در سفری یک‌ روزه  وارد استان خوزستان شد. بازدید از کانون‌های گرد و غبار در جاده اهواز به ماهشهر، متروی اهواز، جاده رامهرمز به میداوود و باغملک، سدکارون 3 و جاده میانبر مسجد‌سلیمان از جمله مهمترین برنامه‌های سفر امروز نوبخت به خوزستان بود. 


معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حاشیه بازدید از سد کارون سه با اشاره به هدف از این سفر به ایذه، اظهار کرد: با توجه به مشکلات و ظرفیت‌های موجود در شهرستان ایذه اقداماتی برای بهره‌برداری از آب دریاچه کارون ۳ و انتقال آن به دشت ایذه در حال انجام است و این سفر برای پیگیری این برنامه صورت گرفته است.

وی این شهرستان را دارای استعدادهای فراوان کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: باید از آب موجود در ایذه برای مصارف شرب و توسعه کشاورزی استفاده کرد لذا برای عملی شدن انتقال آب از دریاچه سد کارون 3 به دشت ایذه یک تیم کارشناسی انتخاب شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر رفع مشکلات مردم منطقه به عنوان بخشی از اولویت‌های دولت تأکید کرد و گفت: در سفر رییس‌جمهور به خوزستان 16 هزار میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه برای تأمین آب و فاضلاب خوزستان تخصیص یافت که این رقم با توجه به پیشرفت کار پرداخت خواهد شد.

وی در‌باره مشکلات راه‌ها و جاده‌های این شهرستان هم گفت: به منظور رفع مشکلات جاده‌ای و تردد مردم پشت دریاچه سد کارون سه، 200 میلیارد ریال تخصیص می‌یابد.

نوبخت در ادامه افزود: امیدواریم در سفر بعدی به استان خوزستان آثار تصمیمات دولت به خوبی دیده شود لذا هر چیزی برای رسیدن به هدف نیازمند برنامه و بودجه است.  در نخستین سفر رییس‌جمهور به استان خوزستان اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری به سازمان برنامه و بودجه کشور واگذار شد که تاکنون پیشرفت خوبی داشته ولی نتایج آن هنوز به صورت کامل حاصل نشده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بیان کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته و برنامه‌ای که از سوی وزیر نیرو در جلسه شورای اداری هفته قبل استان خوزستان اعلام شد تأمین آب طرح 550 هزار هکتاری امکان‌پذیر است و به صورت کامل در استان خوزستان عملی خواهد شد.


موافقت سازمان برنامه و بودجه با تأمین اعتبار تأسیسات آبرسانی مسجدسلیمان

محمدباقر نوبخت همچنین به همراه  غلامرضا شریعتی استاندار، علی عسکر ظاهری نماینده مسجدسلیمان، علیرضا گوروئی فرماندار مسجدسلیمان، منوچهر ورناصری فرماندار اندیکا و جمعی از مسئولان شهرستان اندیکا و مسجدسلیمان از تأسیسات آبرسانی و تصفیه خانه آب مسجدسلیمان بازدید کرد.

نوبخت در حاشیه این بازدید در جمع برنگاران اظهار کرد: در جلسه شورای اداری استان که پنج شنبه هفته قبل با حضور رییس‌جمهور برگزار شد تصمیماتی در رابطه با موضوع آب و فاضلاب استان خوزستان که مراحل مطالعاتی و اقدامات اجرایی آن آغاز شده است، گرفته شد و مقرر شد که برای تکمیل و گسترش این طرح اقدام فوری صورت گیرد.

وی افزود: به همین منظور و در راستای اجرای تصمیم رییس‌جمهور امروز همراه با استاندار و مسئولان خوزستان بازدیدی از بخش‌های مختلف استان به‌ویژه تصفیه خانه آب مسجدسلیمان انجام شد. این تأسیسات امکان ارائه خدمات به 85 هزار نفر را دارد که البته تصفیه خانه  برای گسترش توزیع آب نیازمند تکمیل و اعتبار است، سازمان برنامه و بودجه در جهت گسترش حوزه آبرسانی با تأمین اعتبار گسترش  تأسیسات آبرسانی مسجدسلیمان موافقت  کرده و  امیدواریم حداکثر تا اردیبهشت ماه 1396 بتوانیم بخش وسیع‌تری را از آب بهداشتی بهره‌مند کنیم.

نوبخت درباره برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال در مسجدسلیمان گفت: از سال 92 با تأکید رییس‌جمهور اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفت که تاکنون بالغ بر یک میلیارد و 150 میلیون دلار برای این طرح سرمایه‌گذاری شده و بخش قابل توجهی از این طرح تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

وی تصریح کرد: بخش‌هایی از اراضی شمال استان خوزستان به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری افزوده خواهد شد که اراضی منطقه مسجدسلیمان هم شامل آن می‌شود و علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی شاهد اشتغال زایی قابل توجهی در این منطقه خواهیم بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: اعتبار ارزی و ریالی طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی تأمین شده و نیازی به تخصیص مجدد ندارد. علاوه بر طرح 550 هزار هکتاری با توجه به وجود سدهای بزرگ در این منطقه با عنایت به مصوبه‌ای که در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است می‌توانیم اعتبار قابل توجهی در حدود چهار تا پنج هزار میلیارد تومان را برای ایجاد اشتغال در مناطق مستعد در بخش کشاورزی اختصاص دهیم که شامل منطقه مسجدسلیمان هم می‌شود.

 نوبخت با اشاره به لایجه بودجه سال 96 خاطرنشان کرد: در لایجه بودجه سال 96 در حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال جوانان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص وضعیت راه‌های ارتباطی استان، گفت: بخشی از مشکلات راه‌های ارتباطی استان در سفر رییس‌جمهور به خوزستان در سال 92 مطرح شد و بالغ بر 1600میلیارد تومان برای پروژه‌هایی که بخشی از آن‌ها مربوط به حمل و نقل بود به تصویب رسید که 100 درصد این اعتبارات تخصیص یافته و به تدریج در حال پرداخت است.

نوبخت افزود: برای تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی اعتباری بالغ بر 10هزار میلیارد تومان در بودجه سال 1396 در نظر گرفته شده است که برای استان خوزستان از این اعتبارات تخصیص داده خواهد شد.


اولویت دولت در خوزستان آب و فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی است

نوبخت همچنین در بازدید هوایی از کانون‌های گرد و غبار استان درباره هدف از این سفر اظهار کرد: بنا به تأکید و تصمیم رئیس‌جمهور که در جلسه شورای اداری روز پنج‌شنبه، 5 اسفندماه به مردم خوزستان قول داده بودند، این سفر انجام می‌شود.

وی افزود: رئیس‌جمهور در اولین سفر به استان خوزستان مأموریت و مسئولیت دولت یازدهم را اجرای منویات و تصمیمات مقام معظم رهبری برای اجرایی کردن تسطیح و آماده کردن 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی اعلام کرده بود و در سفرهای پیشین همواره این طرح مورد نظارت و پیگیری قرار گرفت که مسئولیت نظارت بر این اقدامات به‌ویژه از منظر مالی به سازمان برنامه و بودجه کشور واگذار شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور همچنین ضمن بازدید از کانون‌های گرد و غبار از مناطق دیگر خوزستان که ظرفیت بالقوه کشاورزی دارند، دیدن کرد و این ظرفیت‌ها را جهت بالفعل کردن مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

نوبخت گفت: معاون توسعه امور تولیدی مسئولیت نظارت مالی این کار را بر عهده داشته است؛ این طرح تاکنون پیشرفت خوبی داشته ولی کامل نشده است، به‌ویژه اینکه مناطقی از استان خوزستان را در شمول این 550 هزار هکتار می‌دیدیم و می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه برخی مناطق خوزستان با وجود برخورداری از ظرفیت بالای کشاورزی تحت پوشش طرح 550 هزار هکتاری قرار نگرفته‌اند، تصریح کرد: برخی از مناطق خوزستان می‌توانند در راستای تکمیل و اثربخشی بیشتر طرح 550 هزار هکتاری مورد اقدام قرار بگیرند.

نوبخت توضیح داد: البته در بخشی از طرح 550 هزار هکتاری، وزارت نیرو این نظر را داشت که مشکل تأمین آب جدی است اما با پیگیری‌های انجام‌شده وزیر نیرو به‌وطر رسمی در جلسه شورای اداری خوزستان با حضور رئیس‌جمهور اعلام کرد که برای تأمین آب طرح 550 هزار هکتار مشکلی نداریم و این کار امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ظرفیت کشاورزی در ایذه، اظهار کرد: برای قسمتی از اراضی شامل طرح که مشکل آب برای آن‌ها مطرح بود، نگرانی برطرف شده است. این منطقه استعداد وافری دارد و اصلاً نیاز به بیان آن نیست. آب زلال و باکیفیت در منطقه به فراوانی وجود دارد که می‌توان از آن به نحو متقضی برای شرب و حتی کشاورزی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این فرصتی که فراهم شده است، همه مسئولیت خود را مضاعف دیده‌ایم. این مسائل قبلاً مورد بررسی قرار گرفته و کارشناسان اعداد و ارقام آن را تأیید کردند که امیدوارم طی یک هفته‌ای که برای مناقصه تمدید شده است، بتوانیم زمینه اجرایی شدن مسأله تأمین مالی را که حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان معادل 300 تا 400 میلیون دلار خواهد بود، فراهم کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه هم در لایحه برنامه ششم و هم بودجه سال آینده اولویت آب را جزو مؤکدات دولت قرار داده‌ایم، گفت: آب و فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی بسیار مورد تأکید است که بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این امور با توجه به اولویت استان خوزستان و به‌طور کلی شرق اهواز و این استان درنظر گرفته شده است.

نوبخت ادامه داد: قصد و اراده انجام این کار در دولت وجود داشت و برای همین امروز به خوزستان آمده‌ایم. امروز در حضور استاندار خوزستان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه، مصوبات لازم را خواهیم داشت و با اطمینان از اینکه خواست شما اولویت دولت است، در سفر رئیس‌جمهور برای تأمین یک هزار و 600 میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه متعهد شد که این رقم را تخصیص داده و به تناسب پیشرفت کار نیز پرداخت خواهد شد.

وی عنوان کرد: امیدوارم که در سفر دیگر مردم کاملاً آثار این تصمیمات را لمس کنند؛ هنوز یک هفته از سفر رئیس‌جمهور و هیأت‌دولت به خوزستان نگذشته است که به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه در این استان حضور پیدا کردم زیرا اعتقاد داریم هر کاری را بخواهیم انجام دهیم باید برای آن برنامه و بودجه داشته باشیم.

اختصاص 60 میلیارد تومان اعتبار برای مترو اهواز تا پایان سال

همچنین رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از اختصاص 60 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه مترو اهواز خبر داد. 

محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از متروی اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ همان‌طور که مسئولان اجرایی مترو توضیح دادند حدود 6.7 کیلومتر از 23 کیلومتر مترو اهواز می‌تواند ظرف 10 ماه آینده آماده شود. پیشرفت کار در ایستگاه مناسب است اما برای تکمیل آن به مشارکت و مساعدت دولت نیاز است و در این زمینه نیز با توجه به سفر رییس‌جمهور 60 میلیارد تومان اعتبار خاص برای تکمیل پروژه مترو برای خوزستان پیش‌بینی شده که پیش از پایان سال به‌طور کامل پرداخت می‌شود. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به برنامه‌ریزی برای آماده‌شدن این قطعه از متروی اهواز، گفت:‌ امیدوارم این مترو بتواند سهمی را که سیستم حمل و نقل زیرزمینی دارد، در بهبود وضعیت محیط‌زیست و کیفیت هوای شهر اهواز ایفا کند.

نوبخت درباره زمان بهره‌برداری از فاز اول مترو، تأکید کرد: به‌عنوان رییس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه می‌توانم در مورد تأمین مالی این پروژه با قاطعیت بگویم که 60 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده ظرف ماه جاری با توجه به پیشرفت کار اختصاص می‌یابد، اما از نظر فنی باید به حرف‌های مسئولان اجرایی در خصوص آماده شدن مترو تا 10 ماه آینده اعتماد کنم؛ امیدوارم تا سال آینده این قطعه از مترو به بهره‌برداری برسد و در اختیار مردم اهواز قرار بگیرد.

براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه را در این بازدید استاندار و مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز همراهی کردند؛ پروژه فاز یک قطار شهری اهواز از فرودگاه تا مصلی امام خمینی (ره) به طول 6.7 کیلومتر است که با قول مسئولان انتظار می‌رود طی 10 ماه آینده به بهره برداری برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: