کد خبر: ۷۰۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۳۰۴
سفیر ایران در بوسنی و هرزگوین:
تجار بوسنیایی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای آسیا دسترسی پیدا کنند
تجار بوسنیایی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای آسیا دسترسی پیدا کنندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمود حیدری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت توافق هسته‌ای ایران و کشورهای غربی گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را به پیروی از تمام ‌تعهدات توافق هسته‌ای با کشورهای غرب ملزم می‌داند و اجرای وظایف ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تمام نهادهای مربوطه تایید شد. بنابراین، هر دو طرف، از جمله ایالات متحده و دیگر کشورهای گروه ۵+۱ موظف به انجام وظایف خود و اجرای تعهدات هستند. بدیهی است که، اگر طرف‌های دیگر از اجرای وظایف خود خودداری کنند و  اگر آنها توافقنامه را نقض کنند، حق اقدام متقابل و اقدام متناسب برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.

او با تاکید بر روابط دوستانه دو کشور در پاسخ به سوالی در خصوص سطح روابط بوسنی و ایران اظهار داشت: روابط ایران و بوسنی در طول ۲۵ سال گذشته همواره دوستانه و سفرهای مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور در سطوح مختلف در جریان بوده است و در حال حاضر نیز همکاری‌های سیاسی خوبی درجریان است. بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی شاهد سفرهای متعدد مقامات بوسنیایی در سال ۲۰۱۶ به ایران بودیم از جمله سفر وزرای تجارت خارجی و وزیر خارجه بوسنی، سفر رئیس وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هیات عالی رتبه همراه وی و به دنبال آن سفر شهردار سارایوو و عقد تفاهمنامه خواهر خواندگی تهران و سارایوو و در نهایت سفر رئیس وقت مجلس اقوام که همه نشان از حسن روابط میان دو کشور در همه سطوح سیاسی و پارلمانی است. امیدواریم در آینده نزدیک و در ادامه رفت و آمدهای هیات‌های سیاسی و اقتصادی شاهد سفر وزیر خارجه ایران به همراه هیاتی از تجار و بازرگانان ایرانی باشیم.

سفیر ایران در بوسنی در جواب به سوال خبرنگار روزنامه دنونی آواز در خصوص فرصت‌های پیش رو برای تجار و بازرگانان بوسنیایی و ایرانی گفت: ‌تجار بوسنیایی می‌توانند از طریق ایران به بازار آسیا دسترسی پیدا کنند و بازرگانان ایرانی از طریق بوسنی و هرزگوین می‌تواند به بازار تجاری اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشند. باید بگویم ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار بیشتر از سطح کنونی است و فرصت‌های زیادی پیش روی دو کشور در عرصه اقتصادی خصوصاً در حوزه‌های انرژی، پتروشیمی، کشاورزی، صنایع مختلف و گردشگری وجود دارد. من و همکارانم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی و ‏همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور تلاش می‌کنیم و در کنار آن به دنبال رفع موانع هستیم. هم اکنون نیز هیات تجاری ۱۵ نفره بوسنیایی در حال انجام سفر در ایران هستند. ما باید فضا را برای فعالیت بخش‌های خصوصی و همکاری‌های بانکی دو کشور مهیا کنیم و با برطرف کردن ‏موانع‌، تسهیلات لازم را برای برقراری نقل و انتقالات مالی و روابط راحت‌تر بین تجار دو کشور به وجود آوریم.‏

حیدری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت سیاسی داخلی بوسنی و مواضع ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین با احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در کنار مردم و دولت بوسنی قرار داشته و از یکپارچگی و وحدت این کشور حمایت کرده و اکنون نیز تقویت ارتباطات با همه اقوام بوسنیایی اعم از بوشنیاک، صرب و کروات جزو اهداف سفارت جمهوری اسلامی ایران است. روشن است که بوسنی و هرزگوین با توجه معضلاتی مانند بیکاری و مهاجرت نیازمند استفاده از همه استعدادها و فرصت‌ها برای غلبه بر مشکلات است و لازمه تحقق این هدف نیز تحکیم ثبات و آرامش و افزایش هرچه بیشتر همگرایی و همکاری میان همه اقوام این کشور است.

او در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد ایران به مقوله برخورد با افراط‌گرایی و تکفیر، سفیر کشورمان با تاکید بر اهمیت توجه به خطر افراط‌گرایی و ایدئولوژی تکفیری و لزوم برخورد با آن در سطح بین‌المللی عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان خطر بزرگ تروریسم را در منطقه و جهان احساس می‌کنیم و بسیاری از مردم کشورهای عراق، سوریه، لیبی و یمن آواره و محل زندگی آنان تخریب شده است. تروریسم و ‏افراطی‌گری مرز ندارد و به عنوان دو معضل بزرگ برای همه جهان، بالکان و بوسنی خودنمایی می‌کند و راه‌حلی جز تفکر ‏اعتدالی، حفظ مرزهای جغرافیایی‌، احترام به استقلال کشورها و همکاری صادقانه برای برقراری ثبات و صلح  در جهان ‏وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ظهور جریان افراطی در منطقه، همواره هشدار داده است که استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی و ترویج تفکرات افراطی در خاورمیانه نتایج بسیار سنگینی را برای تمام جهان به دنبال خواهد داشت. امروز بعد از جنایت‌های وحشیانه داعش و راه افتادن سیل عظیم پناهجویان و وقوع اقدامات تروریستی در برخی کشورهای اروپایی همه ادعا می‌کنند به دنبال نابودی افراط‌گرایی هستند و البته تردیدی نیست که جریان تکفیری و افراطی‌گری محکوم به نابودی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: