کد خبر: ۷۰۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
تعداد بازدید: ۲۶۷
پیام ظریف به همایش پانصد و پانزدهمین سال روابط ایران و روسیه:
همایش پانصد و پانزدهمین سال روابط تاریخی ایران و روسیه با قرائت پیام ظریف و لاوروف آغاز شد.
گسترش رابطه تهران-مسکو عامل مهمی در امنیت و ثبات منطقه استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، پیام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به این همایش به شرح زیر است:

برگزاری همایش و نمایشگاه اسناد تاریخی به مناسبت ٥ قرن روابط ایران و روسیه اقدامی مهم و ارزشمند در روابط دو کشور است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه دو کشور ریشه‌دار با پیشینه و تاریخی کهن هستند که جلوه‌های تمدنی و فرهنگی آنها همچنین اوازه جهانی شخصیتهای بزرگی مانند حافظ، سعدی، فردوسی، تولستوی، چخوف، پوشکین و دهها شخصیت دیگر مایه مباهات و فخر ادبیات جهان شده اند. کمتر کشورهایی را در جهان می‌توان سراغ گرفت که مانند ایران و روسیه مناسبات آنها به پنج قرن برگردد.

این رابطه فراز و فرودهای خود را داشته و با خاطرات تلخ و شیرینی همراه است اما ورای این خاطرات درس بزرگ این روابط کهن و پرلایه آن است که ایران و روسیه به عنوان دو همسایه باید روابط گسترده‌ای داشته باشند و روابط دو کشور باید در چند وجهی کردن و گسترش افقی و عمودی این رابطه بکوشند.

گسترش این رابطه نه فقط به نفع همه جانبه دو کشور بوده بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی چون آسیای مرکزی و خاورمیانه است.

امیدوارم روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در سه دهه گذشته در حال گسترش بوده و در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است در سایه اراده مسئولان دو کشور و تجربه ٥ قرن مناسبات تاریخی در تمامی عرصه‌ها رشد و گسترش یابد.

بدون تردید برگزاری موفق این همایش تصویر خوبی از روابط دو کشور بر جای خواهد نهاد که می‌تواند زمینه گسترش پیوندهای مردمی و فرهنگی بین دو کشور را فراهم کرده و به تحکیم روابط دو جانبه هم کمک کند.

اطمینان دارم تبادل نظر نخبگان و صاحب‌نظران علمی و فرهنگی دو کشور در این نشست فرصت تازه ای را برای رونق بخشیدن به دیپلماسی فرهنگی ایجاد کرده و به تحکیم و تقویت مناسبات فی مابین کمک خواهد کرد.

به باور من مراودات مستمر فرهنگی که مزین به حضور نخبگان و اندیشمندان دو کشور باشد علاوه بر اینکه می تواند به شکرفایی هر چه بیشتر اندیشه ها و اگاهی بخشی به نسل جوان امروز دو کشور منجر شود میتواند به گسترش روابط در حوزه های سیاسی و تجاری کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: