کد خبر: ۷۰۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
تعداد بازدید: ۱۶۷
سعودی‌ها و سایر کشورهای عربی از دست اوباما به سبب آن چه انفعال او در قبال بحران سوریه قلمداد می‌کردند عصبانی بودند. عبدالرحمن راشد مفسر باسابقه سعودی می‌گوید که نوع دیدگاه ترامپ در قبال ایران امیدوار‌کننده است. او معتقد است که برخلاف اوباما، ترامپ رویکرد خاضعانه‌ای در برابر ایران نخواهد داشت. او پیش‌بینی می‌کند ترامپ مشابه رونالد ریگان در منطقه عمل کند. راشد معتقد است که این آن چیزی است که اعراب نیز از ترامپ می‌خواهند.
اعراب خوشحال از رفتن اوباما/رهبران عرب از ترامپ چه‌انتظاری دارند؟/جروزالم‌پست: آنان انتظار مقابله ترامپ با ایران را دارنددر حالی که کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به اظهارات تند ترامپ و زبان او که باعث قطبی‌شدن فضا شده و چشم‌انداز تصمیمات استراتژیک او نگران هستند با این حال، نمی‌توانند شادی خود را از مخالفت‌های او با ایران مخفی کنند. 

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب ،  جروزالم پست روزنامه اسرائیلی نزدیک به جناح راست اسرائیل اشاره می‌کند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بی‌سر و صدا ترامپ را تشویق می‌کنند تا موضع تندی علیه ایران در پیش گیرد و او را تحسین می‌کنند. این روزنامه معتقد است در حالی که بسیاری از کشورها با دیده نگرانی به سخنرانی مراسم تحلیف ترامپ نگریستند اعراب منطقه نگاه خوش‌بینانه‌ای دارند. آنان بر این باورند که ترامپ سبب تقویت همکاری‌های امنیتی و انرژی میان امریکا و کشورهای عربی خواهد شد. 


این روزنامه اشاره می‌کند که برای اعراب قطعا بیان اظهاراتی چون جهان متمدن علیه تروریسم رادیکال اسلامی تکرار همان شعارهای جنگ صلیبی جورج بوش علیه تروریسم است که برای مسلمانان یادآور روزهای جنگ‌های خشن قرون وسطایی میان مسیحیان و مسلمانان است. با این حال، به نظر می‌رسد که کشورهای عربی به خصوص عربستان از پایان دوران اوباما قدری آرامش گرفته اند. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند سعودی‌ها و سایر کشورهای عربی از دست اوباما به سبب آن چه انفعال او در قبال بحران سوریه قلمداد می‌کردند عصبانی بودند. عبدالرحمن راشد مفسر باسابقه سعودی می‌گوید که نوع دیدگاه ترامپ در قبال ایران امیدوار‌کننده است. او معتقد است که برخلاف اوباما، ترامپ رویکرد خاضعانه‌ای در برابر ایران نخواهد داشت. او پیش‌بینی می‌کند ترامپ مشابه رونالد ریگان در منطقه عمل کند. راشد معتقد است که این آن چیزی است که اعراب نیز از ترامپ می‌خواهند. 

یکی از سرمقاله‌نویسان روزنامه «نشنال» چاپ ابوظبی می‌گوید که استفاده ترامپ از شبکه‌های اجتماعی و حرف‌عوض‌کردن‌های او ممکن است برایش دردسر ساز باشند اما واقعیت آن است که جنبه‌های ثابت شخصیت او تغییری نخواهند کرد. 

جروزالم پست اشاره می‌کند که بسیاری از مفسران عرب شباهت سیاسی زیادی میان ترامپ و ریگان می‌بینند؛ هر دو آنان شعار ساختن امریکای بزرگ را سر می‌دهند. ریگان حامی استفاده از قوای نظامی بود و در فاصله ریاست‌جمهوری او در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ میلادی بحران‌های طولانی‌مدت در ایران، لبنان و لیبی وجود داشت. یک تاجر عرب معتقد است که ترامپ بسیار زیاد در قبال ایران سخت‌گیری خواهد کرد و این سیاست او سرنوشت‌ساز خواهد بود. 

این روزنامه اسرائیلی اشاره می‌کند که اکثر مفسران عرب امیدوارند که ترامپ بتواند از طریق زور و استفاده از قوای نظامی صلح را در منطقه به ارمغان آورد. با این حال، اشاره می‌کند که سیاست ترامپ در قبال اسرائیل و تصمیم او برای انتقال سفارت امریکا به اورشلیم (بیت المقدس) و برسمیت شناختن آنجا به عنوان پایتخت اسرائیل می‌تواند باعث ایجاد یک انتفاضه دیگر شود و اعراب را نگران کرده است. 

همچنین، نکته نگران‌کننده دیگر برای اعراب درباره ترامپ آن است که از دید این روزنامه اگرچه آنان نیز معتقد به لزوم نابود‌کردن داعش هستند اما از زبان مورد استفاده توسط ترامپ و اهریمن جلوه‌دادن مسلمانان از سوی او ناراحت و نگران هستند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: