کد خبر: ۷۰۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
تعداد بازدید: ۲۶۴
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش پزشکی گفت: به جز PM2.5 یا ذرات کوچکتر 2.5 میکرون، بقیه آلاینده های هوا در کلانشهرها، وضعیت نگران کننده‌ای ندارند.
واکنش وزارت بهداشت به تبلیغات کپسول اکسیژن در روز‌های آلودگی هواخسرو صادق نیت افزود: هر سال در فصول سرد سال و زمانی که پدیده وارونگی هوا رخ می‌دهد با پدیده آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مواجه هستیم و امسال نیز از این نظر وضعیتی مشابه سال های قبل داریم.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: از بین 6 شاخص آلودگی هوا شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ازون، دی اکسید نیتروژن، ذرات ریز کوچکتر از 10 میکرون(PM10) و ذرات ریز کوچکتر از 2.5 میکرون(PM2.5) فقط شاخص ذرات کوچکتر از 2.5میکرون در شرایط ناسالم است و بقیه شاخص ها زیر 100 و درحد سالم یا پاک است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: علت اصلی بالا بودن شاخص ذرات ریز کوچکتر از 2.5 میکرون نیز میزان بالای خودروها و سوخت نامناسب وسایل نقلیه است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهایی که آلودگی هوا در کلانشهرها بیشتر است، با افزایش یا تشدید بیماری های تنفسی یا قلبی مواجه بوده‌ایم؟ توضیح داد: خیر، وزارت بهداشت و از جمله اورژانس کشور هر روز موارد مراجعه این بیماران به اورژانس و بستری آنان در بیمارستان ها را رصد می‌کند و گزارش می‌دهد. بر اساس این گزارش‌ها هیچ تفاوت معناداری بین مراجعه و بستری این بیماران با روزهای قبل که هوا سالم تر بوده، دیده نشده است.

صادق نیت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تبلیغات فروش گاز اکسیژن در بازار برای کاهش عوارض آلودگی هوا گفت: وزارت بهداشت به هیچ وجه استفاده از این وسایل را توصیه نمی‌کند زیرا این اقلام هیچ تاثیری در کاهش عوارض آ‌لودگی هوا ندارد و فقط جنبه تبلیغاتی دارند.
وزارت بهداشت و شهرداری‌ها هر روز گزارش 6 شاخص آلاینده هوا شامل: CO،SO2، NO2،O3، PM10 و PM2.5 را رصد و اعلام می‌کنند.

در صورتی که عدد آلاینده مورد نظر زیر 50 باشد، وضعیت پاک، اگر بین 50 تا 100 باشد، وضعیت سالم، اگر بین 100 تا 150 باشد، وضعیت ناسالم برای افراد حساس( زنان باردار، کودکان، سالمندان و بیماران مزمن) است.
همچنین در صورتی که شاخص یک آلاینده بالای 150 باشد، وضعیت آن ناسالم برای همه مردم اعلام می شود، عدد شاخص بین 200 تا 300 یک آ‌لاینده نشانگر وضعیت بسیار ناسالم و شاخص 300 تا 500 بیانگر وضعیت خطرناک و بحرانی است.

در اغلب روزهایی که در پاییز و زمستان امسال با هوای آلوده در کلانشهرها مواجه بوده ایم، بیشتر شاخص ذرات ریز، زیر 2.5 میکرون بین 100 تا 200 بوده که بیانگر وضعیت ناسالم برای گروه های حساس یا ناسالم برای همه مردم بوده است.
ذرات ریز کوچک تر از 2.5 میکرون یکی از خطرناک ترین انواع آ‌لودگی هواست که به علت بسیار ریز بودن، می‌تواند تا انتهایی‌ترین نواحی دستگاه تنفسی نفوذ کرده و تجمع آن در بلند مدت عامل بروز برخی بیماری های تنفسی مزمن در آینده یا تشدید آسم و تنگی نفس به صورت حاد می‌شود و البته برای بیماران قلبی و عروقی نیز بسیار خطرناک است.

وزارت بهداشت همواره در شرایط آلودگی هوا به همه مردم به خصوص گروه های حساس توصیه کرده است که از رفت و آمد غیر ضرور خودداری کنند، تحرک و فعالیت ورزشی نداشته باشند و تا جای ممکن از تردد با خودروهای شخصی به خصوص به صورت تک نفره خودداری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: