کد خبر: ۷۰۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
تعداد بازدید: ۳۴۷
آمریکا برای آزادسازی «الباب» کدام یک را انتخاب خواهد کرد؛ کردها یا ترک‌ها؟
سرخوردگی ترکیه از دولت اوباما پس از کودتای نافرجام در آن کشور به دنبال عدم اعلام منطقه پرواز ممنوع از سوی واشنگتن در سوریه سبب شد تا دولت ترکیه به این نتیجه برسد که باید به روسیه نزدیک شد.
برندگان و بازندگان توافق ترکیه و روسیه درباره بحران سوریه/ایران مغز متفکر در دمشبه گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،سایت تحلیلی «میدل ایست آی» با انتشار گزارشی مدعی شده است که بازنده بزرگ از حسن روابط ترکیه و روسیه که اخیرا حاصل شده است ایران و واحدهای دفاع خلق مردمی (YPG) هستند که نیروهای کردی ضد‌داعش در شمال سوریه محسوب می شوند. این سایت اشاره می‌کند که اکنون عربستان سعودی نیز در حاشیه قرار گرفته و نظاره‌گر رویدادهاست.

این سایت می‌نویسد: «تا همین چندی پیش این سوال در ذهن بسیاری مطرح بود که امریکا برای آزادسازی شهر شمالی سوریه الباب از چنگال داعش کدام یک را انتخاب خواهد کرد؛ کردها یا ترک‌ها؟ این سوال از آن زمان دست‌کم دو بار پاسخ داده شد؛ نیروهای زمینی ترکیه با کمک پوشش هوایی روس‌ها و همچنین نیروی هوایی خود حملاتی را علیه مواضع داعش انجام دادند. 



خبرگزاری «اسپوتنیک» تریبون رسمی دولت روسیه در آن زمان نوشت که عملیات سپر فرات ترکیه برای دفاع از مرزهای آن از دست تروریست‌ها است. این در حالیست که در آن زمان امریکا از واحد‌های دفاع خلق مردمی گروه‌های کردی حمایت می‌کرد که ترکیه آنان را تروریست و در ارتباط با پ ک ک قلمداد می‌کند». 

به نظر می‌رسد که اکنون عربستان سعودی و امریکا از بازی بیرون رانده شده‌اند. این سایت اشاره می‌کند که در نشست ژنو، ریاض اپوزیسیون سوریه و نمایندگان آن را به ترک هتل فراخواند. سرخوردگی ترکیه از دولت اوباما پس از کودتای نافرجام در آن کشور به دنبال عدم اعلام منطقه پرواز ممنوع از سوی واشنگتن در سوریه سبب شد تا دولت ترکیه به این نتیجه برسد که باید به روسیه نزدیک شد. ترکیه امریکا را در کودتای نافرجام سهیم و شریک می‌دانست و روابط‌اش با اتحادیه اروپا نیز پس از شکست مذاکرات عضویت در آن اتحادیه تیره و تار شد. این موضوع یکی از دلایل اصلی اجبار داووداوغلو به کناره‌گیری از سمت نخست‌وزیری بود. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که در این میان منافع روسیه و تهران در نوسان است. روسیه مشکلی با حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله لبنان در جنوب سوریه نداشته و ندارد. برخلاف روسیه اما انگیزه ایران از حضور در سوریه ایدئولوژیک است. ایران مغز متفکر در برنامه‌ریزی برای ترسیم مجدد نقش‌های قومیتی در مرکز سوریه است. ایران نمی‌خواهد در مناطق میان دمشق و مرز لبنان این سنی‌ها باشند که کنترل اوضاع را در دست داشته باشند. برنامه‌ریزی ایران استراتژیک و بلند‌مدت و با نگاه فرقه‌ای و قومیت محور است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: