کد خبر: ۶۹۹۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
تعداد بازدید: ۲۴۰
از نمایندگی سندرز به‌عنوان مصدق امریکایی‌ها تا ترامپ به مثابه محمدرضا پهلوی
بخش اعظمی از امریکایی ها نگرانی مشروعی دارند آنان از این موضوع می ترسند که ترامپ قصد برهم زدن نهادهای دموکراتیک در آن کشور را داشته باشد.
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،شبکه خبری «الجزیره» با انتشار یاداشتی ضمن اشاره به تحولات ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ خورشیدی می نویسد:«در کودتایی بریتانیایی امریکایی در برابر دولت محمد مصدق نخست وزیر ایران که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود این دو قدرت جهانی دولت او را سرنگون کردند و بار دیگر دیکتاتور فراری محمدرضا پهلوی را به قدرت رساندند. این موضوع سبب شد تا تمام جنبه های دموکراتیک باقی مانده در ایران به یغما رود. 

از نمایندگی سندرز به عنوان مصدق امریکایی ها تا ترامپ به مثابه محمدرضا پهلوی

 اکنون ۶۳ سال از آن رویداد می گذرد و اکنون در امرکیا وضعیت مشابه ۲۸ مرداد ایجاد شده است. این بار این امریکایی ها هستند که می ترنسد ترامپ رییس جمهوری تازه انتخاب شده خط مشی دیکتاتوری در پیش گیرد و ازادی های ریشه دار در امریکا و نهادهای دموکراتیک در آن کشور را به خطر اندازد. در مقابل می توان به وضعیت مشابه در برتیانیا نیز اشاره کرد که کشوری که روزگاری دولت دموکراتیک در ایران را سرنگون کرد و اکنون خود با رای مثبت اکثریت رای دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) به نوعی پایه های لیبرال دموکراسی اروپایی را به لرزه دراورده است. این موارد رویدادهای سرنوشت ساز در تاریخ دموکراسی غربی محسوب می شوند. 

الجزیره در ادامه می افزاید:«بیش از نیم قرن پس از طرح توطئه سیا علیه دولت مصدق امروز شاهد آن هستیم که همان سازمان سیا که مصدق را سرنگون کرد روس ها را متهم به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا می کند و آن کشور را متهم به دستکاری ارای رای دهندگان و به قدرت رساندن یک تاجر شارلاتان در کاخ سفید می کند. اگر بگوییم که برنی سندرز مصدق امریکایی ها و ترامپ مشابه محمدرضا پهلوی بوه بیراه نگفته ایم. سیا در حالی روس ها را  به مداخل در امور داخلی متهم می کند که از دهه ۴۰ به این سو خود نقش پنهان در انتخابات سایر کشورها و کمک رسانی یا تحریم کردن احزاب سیاسی در کشورهای دیگر داشته است. می دانیم که بین سال های ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ میلادی سازمان سیا تحت ریاس الن دالس دولت گواتمالا را سرنگون کرد به کوبا حمله کرد و پاتریس لومومبا اولین رهبر منتخب کنگو را به قتل رساند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: