کد خبر: ۶۹۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
تعداد بازدید: ۲۳۵
معاون وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: مرحوم نخعی معتقد بود که با نگاه عدالت اجتماعی می‌توان آرمان‌های انقلاب اسلامی را محقق کرد.
مرحوم نخعی تاریخ جنبش دانشجویی را بدون پیش‌داوری روایت کردبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، غلامرضا ظریفیان درمراسم نکو داشت مرحوم هادی نخعی و رونمایی از کتاب «پنجاه سال جنبش دانشجویی» به سابقه آشنایی خود با مرحوم نخعی و آثار او اشاره کرد و گفت: همکاری من با هادی نخعی بیش از ۳۵ سال است. بسیاری از آثار او به نام دیگران است و زحمات را او می‌کشید اما به نام دیگران چاپ و منتشر می‌شد.

این استاد دانشگاه بر لزوم نقد آثار نخعی تاکید کرد و گفت: هر اثری که نقد شد، جاودانه شد اما هر کس که فقط تجلیل شد، تاریخ مصرف داشت. با نقد آثار او می‌توان عیار کارش را دانست.

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم نخعی اشاره کرد و افزود: ایشان صراحت لهجه داشت و خوشفکر بود. در میان دوستانم فرد خوشفکری همچون ایشان را کم دیدم. واقعا متدین و اهل شریعت بود. علاقه وافر به امام خمینی (ره) و انقلاب داشت که این علاقه عالمانه بود و تلاش می‌کرد که این چنین نیز باشد. دلبستگی عمیق به محرومان داشت و معتقد بود که با نگاه عدالت اجتماعی می‌توان آرمان‌های انقلاب اسلامی را محقق کرد.

ظریفیان با بیان اینکه سال ۶۹ با مرحوم نخغی می‌خواستیم از سپاه به وزارت ارشاد برویم، اظهار کرد: تصمیم به رفتن از سپاه به معنای قبول نداشتن آن نهاد نبود بلکه ما می‌گفتیم دیگر کار ما سربازی نیست و با رفتن ما مخالفت می‌شد تا اینکه در سال ۷۱ آقای محسن رضایی به این شرط که همکاری ما ادامه یابد اجازه خروج از سپاه را دادند. ما می‌خواستیم به وزارت ارشاد برویم اما سر از دانشگاه در آوردیم.

او ادامه داد: بدون اغراق گروه معارف دانشگاه امیرکبیر یکی از غنی‌ترین و پرمحتوا‌ترین گروه‌های معارف کشور است. افراد بسیار فهمیده، باسواد و غنی در این گروه حضور داشته و دارند و با یک دانشگاه صنعتی، در گروه معارف درخشیدن، کارسختی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرحوم نخعی در دانشگاه ریشه‌های انقلاب را تدریس می‌کرد، خاطرنشان کرد: دانشجویان اصولا درس عمومی را زیاد قبول ندارند اما هادی نخعی با این درس به طور تخصصی برخورد ‌کرد و حتی در حد دکتری تدریس می‌کرد. من دانشجویان تحصیل کرده‌ای دیدم که می‌گفتند انقلاب را از دکتر نخعی فهمیدیم. از خانواده ایشان می‌خواهم کارهایی که در مورد انقلاب کردند را جمع‌آوری و منتشر کنند.

ظریفیان در ادامه به کتاب «پنجاه سال جنبش دانشجویی» آخرین اثر هادی نخعی اشاره کرد و گفت: بحث دانشجویی در ایران یک جنبش ۸۰ ساله است و چون حزب قوی نداشتیم، بار سنگین عرصه سیاست در ۸۰ سال گذشته بر عهده جنبش دانشجویی بود که هم زحمات بسیاری کشیده و هم هزینه‌هایی را داشته است. معتقدم اگر بخواهیم تاریخ ۱۰۰ ساله ایران را بنویسیم اما جنبش دانشجویی را خوب نفهیم، تاریخ را نخواهیم فهمید. در زمان مصدق در همین تهران ۶ هزار دانشجو داشتیم که در حمایت از جنبش ملی کردن نفت ۴ هزار و ۵۰۰ نفراز دانشجویان تظاهرات کردند. در دوران جنگ تحمیلی نیز جنبش دانشجویی دومین گروه شهدای جنگ را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر علوم دوره اصلاحات افزود: تدوین تاریخ کار سختی است اما مرحوم هادی نخعی با همه وسواس‌هایی که داشت و اصولا دست به کاری نمی‌زد، کار سختی را شروع و اندازه دو دکتری برای این کار وقت گذاشت.

وی به جلسه دفاع مرحوم نخعی در مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: ‌من به همراه چند نفر دیگر داوری این پایان نامه را بر عهده داشتیم. اساتید به طور جدی آمده بودند که از کار او ایراد بگیرند. در جلسه‌ای که برگزار شد و ۴ ساعت طول کشید کسی به کار او ایراد نگرفت و فقط به او می‌گفتند که چرا اینقدر زیاد نوشته‌ای. در آنجا او را مجبور کردیم کار را نصف کند.

ظریفیان با اشاره به سابقه حضور خود در فضای جنبش دانشجویی، اظهار کرد: بدون اغراق می‌گویم که مرحوم نخعی در کتاب پنجاه سال جنبش دانشجویی کار بی‌نظیری را انجام داده است. او در این اثر تولید فرضیه کرده و از فرضیه‌های موجود استفاده نکرده است. او گفتمان‌های مختلف جنبش دانشجویی اعم از گفتمان چپ، گفتمان ملی و گفتمان اسلامی را بدون پیش داوری با همه تعلقاتش سعی کرده مستند ارائه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: