کد خبر: ۶۹۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴
تعداد بازدید: ۳۵۵
سفیر ایران در روسیه تاکید کرد:
سفیر ایران در روسیه گفت: طرح کریدور شمال- جنوب یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر اقتصادی و تجاری برای کشورهای عضو و منطقه بوده است.
طرح کریدور شمال- جنوب فرصتی استثنایی برای کشورهای منطقه استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، مهدی سنایی در سخنانی در کنفرانس کریدور- شمال جنوب در مسکو با اشاره به  حرکت رو به رشد اقتصاد و تجارت جهانی، همکاری بیشتر کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وی اهمیت حمل و نقل به عنوان یکی از موضوعات مهم در توسعه ارتباطات و همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و تجاری را یادآور شد و گفت: کریدور حمل و نقلی شمال- جنوب ، مسیر کشتیرانی، ریلی و جاده‌ای برای انتقال کالا بین هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ایران، آسیای مرکزی، روسیه و اروپاست.

وی عضویت آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، عمان، ترکیه و سوریه و عضویت ناظر بلغارستان در این کریدور را نشان‌دهنده اهمیت آن و تبدیلش  به یک پیمان بزرگ منطقه‌ای دانست و افزود: در واقع، طرح کریدور شمال- جنوب یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر اقتصادی و تجاری برای کشورهای عضو و منطقه بوده و توسعه مناسبات حمل و نقلی و ارتباطات تجاری بین شهرهای مهم در کشورهای منطقه، افزایش دسترسی طرف‌های متعاهد به بازارهای جهانی، تأمین امنیت و ایمنی حمل و نقل، و تأمین شرایط برابر جهت عرضه کنندگان انواع خدمات حمل و نقلی از اهداف اولیه آن است.

سفیر ایران در روسیه یادآور شد: این کریدور علاوه بر کوتاه‌کردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود 30 درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز می‌کاهد.

وی با یادآوری اینکه «در بدو فعال‌سازی کریدور شمال- جنوب، سعی شد از امکانات و مسیرهای موجود دریایی، جاده‌ای و ریلی بهره‌برداری شود»، ادامه داد: این کریدور از اقیانوس هند(بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندر عباس در جنوب ایران منتقل می‌شد و داخل خاک ایران، کالاها از طریق حمل نقل ریلی و جاده‌ای به بنادر شمالی(انزلی و امیرآباد) انتقال می‌یافت و کالاها از طریق دریای خزر به بنادر آستارخان روسیه و در نهایت به اروپا حمل می‌شدند اما برآورد کارشناسان نشان داده با احیای مسیرهای جدید، می‌توان امکان افزایش بهره‌وری این کریدرو را(از نظر زمانی و هزینه‌ها) افزایش داد.

وی با اشاره به اقدامات زیادی که در خاک ایران و کشورهای همسایه برای فعال‌تر شدن این مسیر انجام شده، تصریح کرد: افزایش ظرفیت این کریدور هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری‌ و تلاش بیش‌تر است.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه «دسامبر 2014، ارتباط نهایی کریدور ریلی شمال- جنوب از طریق ایران، ترکمنستان و قزاقستان رسماً افتتاح شد»، گفت: تکمیل عملیات ساخت مسیر ریلی قزوین- آستارا در ایران و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه، می‌تواند تأثیر زیادی در توسعه حجم مبادله کالا در منطقه آسیا و اروپا داشته باشد. اما ضروری است کنار توسعه مسیرهای راه‌آهن و جاده‌ای، به توسعه زیرساخت بنادر واقع در طول مسیر به عنوان نقاط اتصال مسیرهای دریایی و زمینی به ویژه بنادر دریای خزر و داغستان توجه شود زیرا همان‌طور که بیان شد توجه به رونق بازارهای منطقه‌ای و افزایش ظرفیت‌های تجاری، یکی از اهداف توسعه کریدور شمال- جنوب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارسال موفقیت‌آمیز محموله‌های تجاری از هند و از طریق ایران و آذربایجان به روسیه در سال 2016 نشان داد تحولی اساسی و چشمگیر در حمل و نقل منطقه در حال شکل‌گیری است. بدون‌شک ظرفیت‌های موجود در منطقه کنار تمایل کشورهای منطقه و سرزمین‌های جنوبی فدراسیون روسیه از جمله اوستیای‌شمالی، قفقاز شمالی و داغستان در تحقق اهداف و آرزوی‌های دیرینه دولت و مردم منطقه موثر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: