کد خبر: ۶۹۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
تعداد بازدید: ۲۹۱
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نظرات خودش را در رابطه با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و نیز رابطه اتحادیه اروپا – ترکیه مطرح کرد.
موگرینی: نگران ترکیه هستیم/روابط ما با آمریکا تغییر نمی‌کندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا،فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با نیو یوروپ اطمینان خاطر داد که مناسبات میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا با روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تحت تاثیر تحولات منفی قرار نمی‌گیرد.

او همچنین تاکید کرد که روابط آمریکا – اتحادیه اروپا هرگز در هیچ دوران سیاسی‌ تا این حد عمیق نبوده است. موگرینی گفت: ما از فرصت‌ها به خوبی استفاده می‌کنیم. ما اروپایی‌ها می‌دانیم که گاهی اوقات حرف‌هایی که در کمپین‌های انتخاباتی بیان می‌شود، زمانی که شما رئیس ‌جمهور و یا یک مقام دولتی شوید، تغییر می‌کند و ما باید صبر کنیم و ببینیم که ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ (یک روز پس از تحلیف دونالد ترامپ) چه اتفاقی در واشنگتن رخ می‌دهد.

این مقام ارشد اروپا همچنین به دستاوردهای ارتباطات اتحادیه اروپا و آمریکا از طریق همکاری دوجانبه اشاره کرد و گفت: هنوز هم معتقدیم که منافع آمریکایی‌ها با منافع اروپایی‌ها شباهت بسیار زیادی دارد و ما لزوم ادامه این همکاری‌ها را حس می‌کنیم. نمی‌توانیم کتمان کنیم که همکاری بسیار خوبی با دولت اوباما برای حل بحران‌های جهانی بسیاری داشتیم که به عنوان نمونه می‌توان به توافق تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و یا توافق هسته‌ای با ایران.   

موگرینی در ادامه تاکید کرد که اروپا باید قدرت خودش را مجددا بازیابی کند و در ادامه به راه‌ کارهایی از جمله تقویت ناتو اشاره کرد. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سخنان مستهجن ترامپ علیه زنان باعث می‌شود که نگاه او تغییر کند، با خنده گفت: من ایتالیایی  هستم ... همه ما این چیزها دیده‌ایم.
 رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین درباره تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا و نیز موج سرکوب‌ها در این کشور گفت: ما با نگرانی تحولات ترکیه را دنبال می‌کنیم و این مساله را به اطلاع رهبران و مقام‌های ترکیه رسانده‌ایم. همواره تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که قوانین، حقوق بشر، استقلال قوه قضائیه، آزادی رسانه‌ای و تمام استانداردهای مورد نیاز برای عضویت در این نهاد سیاسی – اقتصادی رعایت می‌شود.

موگرینی در پاسخ به این سوال که آیا رفتار سرکوبگرایانه ترکیه تبعاتی دارد، گفت: ما همکاری با آنکارا را در زمینه‌های مختلفی از جمله حل بحران سوریه و یا قبرس و مقابله با موج پناهجویان و مهاجران ادامه می‌دهیم. با این حال قرار نیست روابط ما در همین سطح باقی بماند و باید اصول اولیه احترام به حقوق بشر و اجرای قوانین در این کشور رعایت شود. نگران توافق مهاجرتی با ترکیه نیستیم. اولویت اول این است که با ترکیه برای حل بحران‌هایی مثل سوریه همکاری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: