کد خبر: ۶۹۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
تعداد بازدید: ۳۵۶
با سفیر جدید اسرائیل در ترکیه بیشتر آشنا شوید
روابط ترکیه و اسرائیل پس از حادثه حمله نیروهای نظامی اسرائیلی به کشتی حامل کمک‌رسانان به غزه در سال ۲۰۱۰ میلادی رو به وخامت گذاشت چرا که در جریان آن ۹ فعال مدنی ترک توسط نظامیان اسرائیلی کشته شدند. این کشتی به سوی نوار غزه در حال حرکت بود و قصد آن شکستن محاصره غزه توسط اسرائیلی‌ها بود.
به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،وزارت امور خارجه اسرائیل به تازگی اعلام کرده است که «ایتان نائح» دیپلمات با تجربه آن رژیم به عنوان سفیر اسرائیل در ترکیه منصوب شده است. 

 در مقابل ترکیه نیز «کمال اوکم» را به عنوان سفیر خود را در تل آویو معرفی کرده است. این دو انتصاب بخشی از توفاق دوجانبه امضا‌شده میان ترکیه و اسرائیل است که طبق آن هر دو طرف با بهبود روابط دیپلماتیک موافقت کردند. روابط ترکیه و اسرائیل پس از حادثه حمله نیروهای نظامی اسرائیلی به کشتی حامل کمک‌رسانان به غزه در سال ۲۰۱۰ میلادی رو به وخامت گذاشت چرا که در جریان آن ۹ فعال مدنی ترک توسط نظامیان اسرائیلی کشته شدند. این کشتی به سوی نوار غزه در حال حرکت بود و قصد آن شکستن محاصره غزه توسط اسرائیلی‌ها بود. 

از سرگیری روابط دیپلماتیک آنکارا – تل آویو پس از ۶ سال قطع رابطه و خصومت + تاریخچه روابط

اما سفیر جدید اسرائیل در ترکیه کیست؟ نائح در شمال حیفا متولد شده است و در سال ۱۹۹۱ میلادی به وزارت امور خارجه اسرائیل پیوسته است. در طول دوران کاری‌اش او در آنکارا در سال ۱۹۹۳ میلادی به عنوان کنسول دوم سفارت اسرائیل در ترکیه مشغول به کار بوده است. از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ میلادی به عنوان سرکنسول در امور مطبوعاتی و اطلاعات در کنسولگری اسرائیل در شیکاگو فعالیت کرده است و پس از آن رییس میز ترکیه، یونان و قبرس در وزارت خارجه اسرائیل در اورشلیم (بین المقدس) بوده است. او همچنین سفیر اسرائیل در جمهوری آذربایجان در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی بوده است. او در نهایت به مقام مدیریت ارشد شورای امنیت ملی در دبیرخانه دیپلماتیک در دفتر نخست‌وزیر اسرائیل رسید. از سال ۲۰۱۳ میلاید به این سو نائح به عنوان معاون سفیر در لندن فعالیت کرده است. وزارت امور خارجه اسرائیل درباره او نوشته است: «او تجربه خوبی از ارتباط با فعالان اقتصادی، سیاسی و مطبوعاتی دارد و به مهارت‌های دیپلماسی عمومی آگاه است و به طور منظم با افرادی از ادیان و عقاید سیاسی مختلف در سرتاسر بریتانیا دیدار و رایزنی داشته است». 

از سرگیری روابط دیپلماتیک آنکارا – تل آویو پس از ۶ سال قطع رابطه و خصومت + تاریخچه روابط

نائج فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته علوم سیاسی و تاریخ خاورمیانه از دانشگاه تل آویو است. او متاهل و دارای دو فرزند است. 
روابط ترکیه و اسرائیل پس از آن بهبود یافت که در سال ۲۰۱۳ میلادی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل برای حادثه حمله نیروهای نظامی آن رژیم به کاروان غزه از رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر وقت ترکیه عذرخواهی کرد. اسرائیل قول جبران این حادثه را داد. در ماه آگوست پارلمان ترکیه با توافقی که طبق آن تل آویو ۲۰ میلیون دلار به خانواده قربانیان بپردازد موافقت کرد و این پول در تاریخ ۳۰ سپتامبر پرداخت شد. 

رسانه های ترکی و اسرائیلی نیز نسبت به این خبر از خود واکنش نشان داده است. روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی درباره آب شدن یخ روابط ترکیه و اسرائیل نوشته است: «رسانه‌ها گزارش داده‌اند که اوکم یکی از کارشناسان سیاست خارجی و یکی از نزدیک‌ترین و قابل‌اعتماد‌ترین افراد به اردوغان است. قرار بود زودتر از این‌ها انتصاب سفرا انجام شود با این حال، دولت ترکیه به دلیل ترمیم کابینه این موضوع را به تعویق انداخت. این روزنامه اشاره می‌کند که تعیین سفرا و عادی‌سازی در روابط ترکیه و اسرائیل سبب می‌شود تا مسیر برای همکاری میان آنان در حوزه توسعه میدان گاز طبیعی در مدیترانه با یکدیگر هموارتر شود. این روزنامه اشاره می‌کند که هر دو طرف در حال بحث و رایزنی درباره خط اول گاز اسرائیل به ترکیه و اروپا هستند. روز سه شنبه خبرگزاری «آنادولو» ترکیه گزارش داد که مقام‌های انرژی ترکیه و اسرائیل با یکدیگر اولین جلسه در باره این پروژه‌ها این هفته برگزار کرده‌اند. 

در ادامه به پیشینه مختصری از تاریخ روابط ترکیه و اسرائیل می‌پردازیم: 

۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی: رژیم اسرائیل تاسیس شد. 

۲۸ مارس ۱۹۴۹ میلادی: ترکیه موجودیت اسرائیل را برسمیت شناخت 

۱۹۵۰ میلادی: ترکیه روابط دیپلماتیک خود را با تل آویو آغاز کرد. 

۱۹۵۶ میلادی: اسرائیل به شبه جزیره سینا حمله کرد و کانال سوئز را اشغال نمود پس از آن ترکیه سطح روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل کاهش داد. 

۱۹۶۳ میلادی: نمایندگی دیپلماتیک ترکیه در اسرائیل در سطح کنسولگری به روزرسانی شد. 

۱۹۶۷ میلادی: اسرائیل بخش بزرگی از اراضی اعراب از جمله بیت المقدس ر اشغال کرد. ترکیه به این اقدام اعتراض کرد. 

۱۹۶۹ میلادی: یک گروه متعصب یهودی بخشی از مسجد الاقصی را آتش زدند. 

۱۹۷۵ میلادی: ترکیه سازمان آزادیبخش فلسطین را برسمیت شناخت. مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن صهیونیسم به عنوان شکلی از نژادپرستی شناخته شد. 

۱۹۸۰ میلادی: نمایندگی دیپلماتیک ترکیه در اسرائیل در سطح سفیر به‌روزرسانی شد. 

۱۹۸۰ میلادی: اسرائیل شرق بین المقدس را به اراضی خود الحاق کرد و اورشلیم (بیت المقدس) را پایتخت خود اعلام کرد. ترکیه بار دیگر سطح دیپلماتیک روابط خود را کاهش داد. 

۱۹۸۷ میلادی: اولین انتفاضه فلسطینیان علیه اشغالگری اسرائیل آغاز شد و ترکیه حمایت خود را از فلسطینیان اعلام رد. 

۱۹۸۸ میلادی: ترکیه به طور رسمی فلسطین را برسمیت شناخت. در این برهه زمانی فشار زیادی بر روابط آنکارا با اسرائیل وارد شد. 

۱۹۹۱ میلادی: روند صلح خاورمیانه آغاز شد. روابط ترکیه و اسرائیل بهبود بخشیده شد. 

۱۹۹۸-۱۹۹۴ میلادی: آنکارا و تل آویو توافق نامه های امنیتی، دفاعی و اقتصادی امضا کردند. 

۲۰۰۰ میلادی: انتفاضه دوم آغاز شد. آریل شارون نخست وزیر اسرائیل بازدیدی را از مسجد الاقصی در بیت المقدس داشت. روابط ترکیه و اسرائیل تحت فشار قرار داشت. 

۲۰۰۶ میلادی: اسرائیل به لبنان حمله کرد. این موضوع انتقاد ترکیه را برانگیخت. 

۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی: اسرائیل به کاروان غزه حمله کرد و در جریان آن ۱۴۰۰ فلسطینی جان خود را از دست داد. ترکیه حمله را محکوم کرد. 

۲۰۰۹ میلادی: در مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوئیس اردوغان پس از اعتراض به شیمون پرز رییس‌جمهوری اسرائیل که قصد توجیه حمله نیروهای نظامی اسرائیلی به کاروان غزه را داشت جلسه را به نشانه اعتراض ترک کرد. 

۲۰۱۰ میلادی: ترکیه روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل در پی حادثه مرگبار حمله به کشتی امدادرسانان غزه به حالت تعلیق درآورد. 

۲۰۱۳ میلادی: نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به حادثه روی داده برای شهروندان ترکیه ابراز تاسف کرد. 

۲۰۱۶ میلادی: اسرائیل این پیش شرط ترکیه را پذیرفت که برای عادی سازی روابط باید غرامت لازم را به خانواده‌های قربانیان حادثه حمله به کشتی راهی غزه بپردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: