کد خبر: ۶۹۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
تعداد بازدید: ۲۶۷
دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام با تاکید بر همگرایی اقتصاد منطقه‌ای بیان کرد: پایان دادن اختلاف‌ها از طریق دیپلماسی باید جدی گرفته شود .
پایان دادن به اختلاف‌ها باید از طریق دیپلماسی جدی گرفته شودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام گفت: ما باید در درون خود به انسجام داخلی بیشتر دست پیدا کنیم و سیاست نه شرقی و نه غربی ایران در مقابل قدرت‌های مجاور آسیای جنوب غربی است.

او با بیان اینکه ما نمی‌توانیم بیش از حد با یکی از این قدرت‌ها به گونه‌ای منافع خود را پیوند بزنیم که وارد منازعات آنها شویم، گفت: نباید خود را وارد منازعات قدرت‌های دیگر کنیم و در ادامه امنیت‌سازی در منطقه بدون ملاحظات مذهبی و قومی و چارچوب اسلامی نباید حرکت کنیم.

رضایی با اشاره به آزادسازی موصل گفت: حرکتی که در این راستا شروع شده است، مصداق امنیت‌سازی در منطقه است و ایران می‌تواند محور امنیت‌سازی در منطقه باشد، مشروط به اینکه از همه اقوام و مذاهب استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشیخص مصلحت نظام با تاکید بر همگرایی اقتصاد منطقه‌ای بیان کرد: پایان دادن اختلاف‌ها از طریق دیپلماسی باید جدی گرفته شود .

او افزود: سرکوب عوامل بحرانی، مانند تکفیری‌ها با از سر راه برداشتن عواملی که اخلال در نظم ژئوپولیتیکی ایجاد می‌کنند، ضروری است .

او همچنین بیان کرد: فعال کردن کشورهایی مانند مصر می‌تواند توازن بین ایران عربستان و ترکیه را به وجود آورد و ما ۴ کشور اگر بتوانیم همکاری خود را بیشتر کنیم، می‌توانیم نظم ژئوپولیتیکی در منطقه بوجود آوریم.

رضایی با تاکید بر اینکه یکی از عواملی که باید از سر راه برداشته شود، وهابیت است که کمتر از تکفیری‌ها نیست، گفت: وهابیت عملا نقش تخریبی در جهان اسلام ایفا می‌کند و عربستان با ایفای نقش ضدبازی و ضدهمگرایی در این راستا قدم برمی‌دارد که این بزرگترین خدمت به صهیونیست است .

او تاکید کرد: عربستان ایجاد منطقه ژئوپولیتیکی را به تاخیر می‌اندازد  و انگار مامور شده تا اجازه ندهد این وحدت ژئوپولیتیکی در منطقه بوجود بیاید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امیدواریم همه ما کمک کنیم تا مسیری که به وحدت جهان اسلام می‌رسد،  فراهم شود.

رضایی بیان کرد: خوشبختانه رهبر بزرگوار ایران پرچمدار وحدت جهان اسلام و همچنین پرچمدار صلح و امنیت در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه هر تحولی که در جنوب غرب آسیا رخ دهد، ‌سایر مناطق ژئوپلیتیکی جهان اسلام را تحت الشعاع قرار می‌دهد، اظهار کرد: ایران، عربستان، ‌ترکیه و مصر کانون‌های تأثیرگذاری در جهان اسلام را در منطقه جنوب غرب آسیا بر عهده دارند. در واقع منافع جهان اسلام و هم منافع کشورهای بزرگ جهان در منطقه جنوب غرب آسیا فراهم می‌شود و به همین دلیل هم شاهد منازعات داخلی جهان اسلام، منازعات بین‌المللی در این منطقه و همچنین منازعه آمریکا با ایران در جنوب غرب آسیا هستیم. بنابراین این منطقه پرحادثه‌ترین منطقه ژئوپلیتیک جهان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رقابت داخلی کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا موجب شده که آنها به جای همکاری به سمت منازعه کشیده شوند در حالی که منافع این کشورها از طریق همکاری بیشتر به دست می‌آید.

رضایی با بیان اینکه جهان اسلام در حال گذر به عقلانیت جمعی است تا از این مسیر به مرحله همکاری برسد، گفت: البته وجود حکومت‌های استبدادی و همچنین تصمیم‌گیری متأثر از قدرت‌های بین‌المللی موجب طولانی شدن روند دستیابی به این عقلانیت شده است. با این وجود منطقه به سمت وحدت و همکاری پیش می‌رود اما به دلیل عوامل ذکر شده، این روند طولانی شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: ایران به دلیل موقعیت کم‌نظیر ژئوپلتیک، وجود منابع انسانی، مرز مشترک با ۱۳-۱۴ کشور، دسترسی به آب‌های آزاد و دریای خزر، قدرت نظامی برتر و نظام سیاسی پایدار می‌تواند نقطه آغازی برای ساماندهی به نظم جدید منطقه‌ای باشد.

وی همچنین یادآور شد: البته ما باید نقش تجاری و اقتصادی بیشتری در منطقه داشته باشیم. به طور مثال باید حضور بیشتری در اقتصاد سوریه و عراق داشته باشیم. یعنی هم کمک‌های نظامی به این کشورها داشته باشیم و هم کالاهای تجاری خود را به این کشورها صادر کنیم.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) افزود: از سویی باید سیاست خارجی ما به گونه ای تنظیم شود که وقتی روابط ما با قدرت‌های بزرگ بهبود می‌یابد، روابط ما با قدرت‌های منطقه به هم نخورد. به طور مثال دیدیم همزمان با مذاکرات هسته‌ای روابط ما با ترکیه و عربستان به هم خورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای نقش‌آفرینی در منطقه باید از همه ظرفیت قومی و مذهبی خود نیز بهره ببریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: