کد خبر: ۶۹۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
تعداد بازدید: ۳۵۰
نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: صدای مردم را در پارلمان فریاد می‌زنیم.
صدای مردم را در پارلمان فریاد می‌زنیم/شائبه طرفداری اعضای شورای نگهبان از کاندیداها، خلاف قانون استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محمود صادقی نماینده تهران در نشست پرسش و پاسخ خود که در غرفه ایلنا برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان نماینده مجلس، نماینده ملت هستیم و صدای مردم را در پارلمان فریاد می‌زنیم.

او با بیان اینکه اصل را بر آزادی می‌گذاریم، تصریح کرد: ما در مجلس تلاش می‌کنیم با نگاه پلیسی و امنیتی به فعالیت‌های اجتماعی نگریسته نشود.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی در مورد ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات عنوان کرد: ممنوع‌التصویری خاتمی با هیچ کدام از موازین قانونی سازگاری ندارد.  ایدر این مورد در مراجع قانونی حکمی صادر نشده است این ادعا شده که شورای عالی امنیت ملی در مصوبه‌ای این را تصویب کرده است. اگر شورای عالی امنیت ملی در این مورد مصوبه‌ای دارد باید منتشر شود ما که نماینده مجلس هستیم در این مورد نامحرم نیستیم و باید این متن را ببینیم و بدانیم آیا چنین مرجعی که این تصمیم را گرفته درست بوده یا نه به نظر می‌رسد این موضوع از نظر حقوقی ابهام دارد.

او با اشاره به موضوع حصر گفت: در مورد حصر هم همینطور است ؛ باید جرم تعریف شود و به تایید مراجع قضایی برسد. در هیچ کجای قانون مجازات اسلامی چیزی به نام حصر نداریم. بنابراین اجرای چنین مجازاتی خلاف قانون اجرای جرم و مجازات است. باید سازو کار رسیدگی به هر جرمی هم روشن باشد. مجازات مجرم باید در محکمه تعیین شود.

صادقی تاکید کرد: رهبری هم فرمودند باید به همه طرف‌های مداخله به نحو برابری رسیدگی می‌شد علاوه اگر رسیدگی عادلانه به قضایای سال ۸۸ می‌شد خیلی از افراد باید مجازات می‌شدند.

عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: برخی اعضای شورای نگهبان خودشان در انتخابات دهم ریاست جمهوری بر خلاف صریح قانون به طور شفاف از احمدی‌نژاد حمایت کردند. شما همین الان به سایت جامعه مدرسین رجوع کنند و بیانیه آن را با امضای آیت الله یزدی در دفاع از احمدی‌نژاد را ببینید. در حالیکه  به موجب قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از ناظران حق نداشتند له یا علیه کاندیداها اعلام موضع کنند. برای چنین تخلفی مجازات‌های مختلفی از شش ماه انفصال از خدمات دولتی تا حبس در نظر گرفته شده است.

او افزود: علاوه بر این یکی از اعضای شورای نگهبان در یکی از نشست‌های احمدی‌نژاد در مصلی در کنار او ایستاده بود. شورای نگهبان نهادی ضروری است هر گونه شائبه طرفداری اعضای آن از کاندیداها خلاف قانون است و در قانون اساسی برای جلوگیری از تعدی به حقوق مردم پیش بینی شده است.

صادقی در پاسخ به این مساله که چرا توسط نمایندگان برای رسیدگی به این مساله کوتاهی می‌شود، پاسخ داد: رسیدگی صریح و به موقع به تخلفات موثر است همین که ما در نطق‌هایمان این مطلب را عنوان می‌کنیم و مرتب تذکر می‌دهیم نشاندهنده پیگیری این مساله از سوی ما و توجه به دغدغه‌های شماست.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: قوه مقننه مسئول قانون‌گذاری و نظارت است و مسئول اجرای قانون نیست.

محمود صادقی در خصوص زمزمه‌هایی که از استیضاح وزیر علوم به گوش می‌رسد، گفت: بخشی از آن زمزمه‌ها به این دلیل است که وزارت علوم در برخی مسائل کوتاه آمد و انفعال نشان داد که این عقب نشینی‌ها به ضررش شده است از قبیل بحث بورسیه‌ها که به نظر می‌رسد وزارت علوم تاوان کم‌کاری‌ها و عقب‌نشینی‌های خودش را می‌دهد. طوری شده است که در بحث بورسیه‌ها جای شاکی و متهم عوض شده است. بعضی از امضا کنندگان درخواست استیضاح، خودشان در لیست بورسیه‌های غیرقانونی بوده‌اند. اما الان از وزیر علوم سوال می‌پرسند که چرا بورسیه‌ها را جایابی نمی‌کنید! بورسیه که اصل آن غیر قانونی بوده است آنقدرمورد انفعال وزارت علوم قرار گرفت که حالا برخی طلبکار شده‌اند.

او افزود: بخش دیگر این اتفاق، کلی‌گویی است و پیداست که جنبه بهانه‌جویی دارد. مثلا اینکه سند دانشگاه آزاد اسلامی چرا اجرا نمی‌شود، یا برخی دیگر خواهان ایجاد محدودیت در فضاهای دانشجویی هستند و...

صاقی در خصوص برخوردهایی که با نشریات دانشجویی شده است، توضیح داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات موظف است که کیان دانشگاه و دانشجو را حفظ کند و از آنها دفاع و حمایت کند. صرف نظر از اینکه محتوای نشریات چه باشد، اینکه چگونه با آن‌ها برخورد کنیم مهم است. رویه قانونی در خصوص نشریات دانشجویی باید رعایت شود.

نماینده تهران گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تخلفات نشریات دانشجویی می‌گوید که کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاهی نهایتا هم کمیته‌های انضباطی وظیفه رسیدگی دارند. اینکه نهادهای بیرونی و امنیتی به حریم دانشگاه و دانشجو ورود کنند، بسیار خطرناک است و در درجه اول خود کمیسیون آموزش و تحقیقات باید به این موضوع ورود کنند. آقای زاهدی می‌گوید تا به حال چنین درخواست و شکایتی به دست ما نرسیده است.

او افزود: من به دوستان نشریات دانشجویی هم گفته‌ام که مستقیما از کمیسیون آموزش و تحقیقات شکایت کنید و درخواست رسیدگی کنید. چطور طرف مقابل گزارش‌هایی می‌دهد که فلان محتوا چاپ شده است و این‌ها سروصدا می‌کند؟ شما هم حق دارید که به مجلس و کمیسیون آموزش مراجعه کنید. به نظر من بخش قابلی از این سوالات سمت‌وسوی سوالاتی را دارد که از وزیر آموزش و پرورش شده بود و شیطنت آمیز است. ممکن است که در جهت اهداف شخصی این سوالات را طرح کرده باشند.

ادامه دارد ...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: