
به گزارش
خبرداغ به نقل از ایسنا، نشست تجربهنگاری مجموعه انیمشینهای «دیرین دیرین» دوشنبه (۱۰ آبانماه) با حضور محمد ابوالحسنی، تهیهکننده این مجموعه در همایش ملی «سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی» در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
ابوالحسنی، سیدمرتضی موسویان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات رسانهای دیجیتال و رئیس همایش ملی «سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی)، سیداحمد موسوی صمدی (مدرس دانشگاه و مدیرعامل موسسه سواد رسانهای مسیر) و زهرا محمودی (مدرس دانشگاه) از سخنرانان نشست تجربهنگاری مجموعه انیمیشنهای «دیرین دیرین» بودند.
تهیهکننده «دیرین دیرین» درباره شروع کار خود برای ساخت این مجموعه بیان کرد: ابتدا در کار چاپ و تبلیغات بودم و درباره انیمیشن اطلاعی نداشتم، سال ۸۸ یک تیم ۱۰ نفره داشتم و کار انیمیشن را شروع کردیم و فقط سفارش میگرفتیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم رویه خود را تغییر دهیم.
ابوالحسنی ادامه داد: ما ابتدا یک استارتآپ در داخل مجموعه شکل دادیم و یک انیمیشن به نام «انقراض» را ساختیم که از طریق فضای مجازی پخش شد، بعد از آن فیلم سینمایی «تهران ۱۵۰۰» را ساختیم که در سال ۹۲ دومین فیلم پرفروش سال شد. بعد از اتمام این مراحل، انیمیشن «دیرین دیرین» را شروع کردیم. ما میخواستیم انیمیشنی بسازیم که به موضوعات روز توجه داشته باشد.
تهیهکننده «دیرین دیرین» درباره ویژگی این مجموعه بیان کرد: این مجموعه چند ویژگی دارد که میتوان به کاراکترمحور بودن، گستردگی مضمون و جذب مخاطب اشاره کرد. ما در حال حاضر بیش از ۷۰۰ قسمت از این مجموعه را ساختیم که ۵۰۰ قسمت آن در فضای مجازی پخش شده است.
او درباره تعامل با مخاطبان گفت: ما از مردم نظرات زیادی را دریافت میکنیم و تا به امروز حدود هفت میلیون نفر بازدیدکننده برای هر آیتم از این برنامه داشتهایم.
ابوالحسنی در ادامه به دایرةالمعارف انیمیشنی اشارهای کرد و گفت: گیگول یک دایرةالمعارف انیمیشنی است که مسائل مختلف را آموزش میدهد. ما این محصول را ساختهایم و با کشورهای مختلف در حال تبادل هستیم که این گونه انیمیشنها به کشورهای مختلف انتقال پیدا کند. ما تصمیم گرفتهایم که برای سال ۱۴۰۰ موثرترین رسانه کشور باشیم و علاوهبر این یک کارآفرینی را هم ایجاد کنیم و محصولات خود را به تولیدات محلی هم بکشانیم. میخواهیم با کمک مردم محلی هر منطقه در ایران، محصولات انیمیشنی را ایجاد کنیم که برای مردم آن منطقه جذابیت داشته باشد. این کار هم کارآفرینی ایجاد میکند و هم درآمدزایی بالایی خواهد داشت.
وی درباره هدف خود از ساخت این مجموعه گفت: ما یک موسسه فرهنگی-هنری خصوصی هستیم و هدفمان فقط درآمدزایی نیست، بلکه اهداف فرهنگی را نیز داریم. سازمانها در ابتدای کار به من اعتماد نمیکردند اما در حال حاضر من این قدرت را دارم که بدون دخالت سازمانی، پیام خود را به مخاطبانم انتقال میدهم.
سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات رسانهای دیجیتال نیز در ادامه این نشست بیان کرد: ارتقاء سواد رسانهای در کشورهای در حال توسعه یک امر اساسی است و برای کسب درآمد ملی ما نیازمند ارتقاء سواد رسانهای هستیم. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ما باید از فضای مجازی تبعیت کنیم و این گریزناپذیر است.
او در ادامه گفت: هزاره سوم، هزار فرصت برای تازهواردها است که درست تصمیم بگیرند و بتوانند تصمیم بگیرند و در این مسیر باقی بمانند و امروزه سواد خواندن و نوشتن برای ما ثروتی ایجاد نخواهد کرد. ما یک سال پیش این انجمن را تأسیس کردیم و این نهضت باید نهضت ملی شود و چاره این کار کنار گذاشتن ترس است تا بتوانیم از فضای مجازی و تکنولوژی استفاده کنیم.
سیداحمد موسوی صمدی، مدیرعامل موسسه سواد رسانهای مسیر گفت: رویکرد جدیدی که در سواد رسانهای داریم، تجربهنگاری است و تجربه قابل توسعه است و مهمترین عنصر آن الگوسازی است و مجموعههایی مثل «دیرین دیرین» زمانی محقق خواهند شد که خودگردان اقتصادی باشند.
او درباره ویژگیهای «دیرین دیرین» بیان کرد: این مجموعه گستردگی مخاطب دارد و به نیازهای جامعه توجه میکند و علاوه بر آن آموزش مبتنی بر سرگرمی است. یکی از مهمترین ابزارهای آموزش سواد رسانهای برای کودکان، استفاده از پویانمایی و کلیپهای کوتاه است.
در ادامه زهرا محمودی، مدرس دانشگاه بیان کرد: سواد رسانهای مفهوم میانرشتهای است و رویکرد مختلفی دارد. دغدغههای اقتصادی میتواند ما را به دغدغههای فرهنگی نزدیک کند و بحث تولید میتواند ما را به نیازها فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برساند.
او درباره مجموعه «دیرین دیرین» گفت: این مجموعه یک مجموعه زیباییشناختی است و این امر به جذب مخاطب بسیار کمک کرده است.