کد خبر: ۶۸۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
تعداد بازدید: ۱۴۸۲
رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به چکاپ کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در نخستین مرکز جامع سلامت کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از چاقی و اضافه وزن، نیمی از کل پرسنل هر معاونت خبر داد.
رعایت نکردن اصول ارگونومی در محیط کار از عوامل خطر در زندگی کارمندانبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، «محمدرضا ساده» با اشاره به ضرورت گرامی‌داشت هفته تربیت بدنی، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از 500 نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی یزد تحت پوشش غربالگری و چکاپ تدریجی مرکز جامع سلامت کارکنان قرار گرفتند.

وی در خصوص مرکز جامع سلامت کارکنان، گفت: این مرکز نخستین مرکز جامع سلامت کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور است که از شش واحد تغذیه، بهداشت‌روان، تربیت‌بدنی، مامائی، آزمایشگاه و پزشک عمومی تشکیل شده است.

ساده هدف از راه‌اندازی این مرکز را تشکیل پرونده سلامت کارکنان، چکاپ، ترغیب کارکنان به افزایش تحرک بدنی و در نتیجه توسعه سلامت کارکنان برشمرد.

رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: نداشتن تحرک، تغذیه نامناسب، بی‌توجهی نسبت به سلامت خود به‌علت نداشتن زمان کافی، استرس‌های موجود در محیط کار، رعایت نکردن اصول ارگونومی در محیط کار و وجود وسایل غیر استاندارد، از عوامل خطر در زندگی کارمند است.

وی تصریح کرد: متأسفانه به‌علت شرایط کاری کارمندان(پشت میزنشینی و نداشتن تحرک)، نداشتن آشنایی کارمندان با علم تغذیه و نبود برنامه تغذیه علمی برای این گروه از اجتماع، درصد زیادی از این افراد دچار آسیب‌های جسمی جدی شده‌اند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چاقی‌های موضعی و عمومی، بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، چربی خون بالا، افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات اعصاب و روان  و اختلالات استخوانی که شامل انحنای ستون فقرات و انواع آرتروزها می‌شود، مهم‌ترین آسیب‌های تغذیه نامناسب در کارمندان هستند.

ساده با اشاره به این که چاقی و اضافه وزن یکی از چالش‌های جدی در سلامت کارکنان است، ادامه داد: تاکنون از مجموع 389 مراجعه‌کننده، تعداد 230 نفر که معادل 59 درصد پرسنل است، دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

وی با بیان این‌که در غربالگری انجام شده مشخص شده تقریباً 50 درصد کل پرسنل هر معاونت دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، اظهار کرد: مصرف حجم زیادی از گروه نان و غلات در وعده صبحانه و یا مصرف نکردن و حذف این وعده غذایی مهم هم‌چنین  مصرف حجم زیادی از این وعده (به‌علت مصرف نکردن میان وعده صبح)، توزیع وعده ناهار ناسالم توسط سلف‌ها در محیط‌های کاری، دیر شدن زمان مصرف وعده ناهار  و حذف وعده شام، از مهم‌ترین علل بروز چاقی و بروز بیماری‌های مزمن در میان کارکنان است.

رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی در پایان تعیین زنگ صبحانه، ارائه مشاوره و آموزش‌های انفرادی و جایگزین کردن مواد غذایی طبیعی و سالم‌تر که دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند برای پذیرایی از کارکنان را از مداخلات واحد تغذیه این مرکز در راستای ارتقای سلامت کارکنان دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: