سال تحصیلی |
مهمترین محورهای سخنرانی |
|
96 -1395 |
خشونت |
مدرسه نباید محیط خشونت باشد، بلکه کلاس درس باید کلاس احترام باشد؛ چراکه کودکان و نوجوانان و جوانان ما باید از روز اول زندگی در خانه و خانواده و سپس در مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.
خشونت تنها جنگ و ترور نیست، بی احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق برادری و خواهری و دوستانه نیز نوعی خشونت است. محروم کردن نوجوانان از تحصیل و مدرسه و وادار کردن کودکان و نوجوانان به کار پرزحمت، رفتار خارج از چارچوب اخلاقی و اسلامی در داخل خانه نسبت به کودکان و نوجوانان نیز از انواع دیگر خشونت محسوب میشود. |
برجام |
اگر دولت در سال جاری توانسته برای رفاه معلمین اقداماتی انجام دهد، در سایه عملیاتی کردن برجام بوده است؛ چراکه امروز بخشی از منابع مالی ما در سایه برجام ایجاد و شرایط مناسب کسب و کار برای دولت فراهم شده است.
آنهایی که میگویند آثار برجام را نمیبینیم باید بدانند بخش عمدهای از بودجه و منابع دولت در سال جاری در سایه اجرای برجام تامین شده و اگر کشور توانسته است بدون آنکه از ذخایر خود استفاده کند، روی پای خود بایستد در سایه تلاش مردم و کارآفرینان و وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و محیط مناسب پس از اجرای برجام است. |
|
امنیت |
امروز دانش آموزان ما در محیطی امن درس خود را در مدرسه آغاز میکنند، اما در همسایگی ما در عراق، سوریه، یمن و کشورهای منطقه، مدارس ویران شده و دانشآموزانشان به خاک و خون کشیده شدهاند. |
|
اعتدال و میانهروی |
برای اینکه مدرسههای ما محیط علم، دانش و پیشرفت باشد باید محیط اخلاق، میانه روی، اعتدال و تدبیر در مدارس و مراکز آموزش ما تدوین شود.
از همه معلمین عزیز میخواهم که در دولت یازدهم در کلاسهای درس امید را به دانش آموزان و نشاط را به مدرسه بازگردانند. باید اعتدال و میانهروی را بیاموزیم و بدانیم که افراط و تفریط تخریبکننده زندگی امروز و فردای ما خواهد بود و تدبیر و عقلانیت ما را به آیندهای روشن میرساند و خرافات موجب انحطاط جامعه خواهد شد. |
|
دانشآموزان |
بی تردید آینده کشور توسط علم و دانش و کار و کوشش دانش آموزان کشور ساخته میشود. دانش آموزان امروز مدیران و کارآفرینان کشور در آینده نزدیک هستند و کشور به دست آنها در مسیر تعادل و پیشرفت قرار میگیرد.
محیط کلاس درس باید محیط طرح پرسش باشد، درخواست من از دانش آموزان این است که محیط کلاس آنها محیط طرح پرسش باشد و آنها هرگز از سوال کردن نه شرمنده شوند و نه بهراسند. معلمان اجازه دهند که محیط کلاس درس دانش آموزان محیط مهربانی باشد و رفتار دانش آموزان با معلمین و رفتار معلمین و مدیران با دانشآموزان رفتار محبت و رحمت باشد. |
|
پرسش مهر |
خشونت از کجا نشات گرفته است؟ چگونه عدهای خشونت را میآموزند؟ در برابر خشونت چگونه باید ایستادگی کرد؟ چگونه میتوانیم کشور و جامعهای دارای رحمت اسلامی و نبوی داشته باشیم؟ چگونه میتوانیم جوامع، منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟ |
|
95 -1394 |
دانشآموزان |
از همه چیز سوال کنید و از سوال کردن در هیچ شرایطی خجالت نکشید، دانشآموزی، دانشآموز همکلاسی، دوست و هم نیمکتی خود را به خاطر یک سوالی که شاید دقیق و یا به جا نبوده است مورد استهزاء و تمسخر قرار ندهید و همه همدیگر را به سوال کردن تشویق کنید. اگر با سوال کردن جامعه خود را بهتر بشناسید و درباره محیط زیست و زندگی عادیتان بپرسید و تحقیق کنید، جامعه را بهتر میشناسید و برای آینده خودتان بهتر برنامهریزی میکنید.
اگر همه به فکر آینده بهتر کشور باشیم و سوال کنیم چرا وضع ما اینگونه است و بهتر نیست و حتی کشور خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم و بپرسیم گذشته برای ما چه کردند پدران، اجداد، شهدا، ایثارگران ما چه کردند آنهایی که انقلاب کردند و آنهایی که در راه انقلاب شهید شدند از آنهایی که تلاش علمی کردند بپرسیم و یاد بگیریم اینگونه بهتر به فکر آینده خواهیم بود و میتوانیم آینده بهتری برای کشورمان داشته باشیم و بدانید که همه چیز در گرو علم و دانش است. آینده در گرو شغل و خدمت شما به کشور است و از همین کلاسها و یادگرفتنها، سوال کردنها، مطالعهکردنها به وجود میآید و این فرصتها را قدر بدانید. |
|
توافق هستهای |
با تلاش بزرگی که ملت بزرگ ما انجام داد و دیپلماتهای ما انجام دادند و پیروزی هستهای امروز فضای جدیدی پیش روی کشور و ملت ما قرار گرفته است و امید ما این است که غل و زنجیرهایی نابجایی که دشمن ما روی زندگی مردم ما بسته بود باز شود و ما منتظر آن روز در هفتهها و ماههای آینده هستیم.
با پایان تحریمها و در ماههای آینده فرصتهایی پیش روی ما قرار خواهد گرفت از نظر شما فرصتهای پیش روی ما چیست و چگونه باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد؟ |
|
پرسش مهر |
بعد از انجام توافق هستهای با 6 کشور بزرگ دنیا چه فرصتهای تازهای پیش روی کشور ما گشوده میشود؟ از نظر شما فرصتهایی جدیدی که از لحاظ علمی، فضای دانش، محیط کار، اقتصاد، روابط با همسایگان و دنیا در پیش روی ملت قرار میگیرد، چیست و شرایط بهتری که باید در زندگی داشته باشیم چگونه است؟ شرایط و فضا برای حل مشکلات محیط زیست، مشکلات آب، خاک، اشتغال و جوانان ما در این بین ایجاد خواهد شد چیست؟ |
94 -1393 (رئیسجمهور برای شرکت در سازمان ملل به نیویورک سفر کرده و پیامش توسط وزیر آموزش و پرورش قرائت شد) |
دانشآموزان |
توانمندی آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزانی است که قادر باشد در کنار تربیت ذهن با جامعه و جهان پیرامون خود به درستی ارتباط برقرار کنند؛ باید به آنها آموخت که جهان نو را خود بشناسند و در آن زندگی کنند و در عین حال تعلق خاطر به دین و فرهنگ و سرزمین خود داشته باشند.
مدرسه ما باید بتواند دانش آموزانی متفکر، پرسشگر، نقاد و اخلاقی تربیت کند. مدرسه مطلوب ما مدرسه خلاقیت عقلانیت و گفتگو و مداراست. |
|
معلمها |
شما معلمان، مربیان و دانش آموزان عزیز باید به ما کمک کنید که به این مدرسه مطلوب نزدیک شویم مدرسه ای که پناهگاه همه شما و ما باشد، می دانم که آموزش و پرورش ما تا رسیدن به این نقطه هنوز تنگناهای زیادی دارد. کمبودها و کاستی های اقتصادی و آموزشی، معلمان و دانش آموزان عزیز ما را در دستیابی آسان به این هدف با مشکل روبرو می کند معلمان ما نیازمند زندگی عزتمندانه هستند تا تمام ذهن و توان خود را صرف آموزش و پرورش کنند و دانش آموزان به احترام و توجه بیشتر نیاز دارند تا بتوانند قدرت انتخاب خود را بالا ببرند. |
|
پرسش مهر |
ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبرو است. هر کدام از ما چگونه از آبهای ایران می توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟ |
93 -1392 |
قانونمداری |
مدرسه آن جایی است که آشنایی افراد با قانون و قانونمداری باید آغاز شود. در مدرسه است که افراد باید با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند. قانون مجموعهای از حقوق و تکالیف انسانهاست و دانش آموزان باید بدانند که به طور مساوی از حق آموختن، احترام و کرامت برخوردار بوده و همه باید به نسبت برابر از امکانات مدرسه و امکانات اجتماعی برخوردار باشند. دانش آموزان باید به حقوقشان کاملا آگاه باشند و البته در کنار این آگاهی با تکالیفی که برعهده آنهاست نیز آشنا شوند. دانش آموزان اگر از مسیر اعتدال، اخلاق و قانون فاصله بگیرند باید آثار، عواقب و تبعات آن را بپذیرند و باید بدانند که تخلف از قانونمداری تبعات خودش را دارد. سعادت و بهروزی یک ملت در سایه قانونمداری حاکم شده و استبداد و خودکامگی از قانون گریزی آغاز و ایجاد می شود. |
دانشآموزان |
دانش آموزان باید بدانند که حق برخورداری یکسان از عواطف معلم و مدیر را دارند و همه معلمین و مسوولین آموزش و پرورش نیز باید بدانند که نگاه آنان به دانش آموزان باید یکسان باشد و تفاوتی تحت عناوین نژاد، چهره ، قیافه و یا تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد. همه دانش آموزان از کلاس اول دبستان تا پایان دوره متوسطه باید اطمینان داشته باشند که از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار خواهند بود، هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش آموزی توهین کرده یا با لحن و کلام درشت با او سخن بگوید؛ اهانت به دانش آموزان، اهانت به کل ملت ایران است، چراکه دانشآموزان، فرزندان این مرز و بوم هستند دانش آموزان باید بدانند که اگر حقشان تضییع شد، حق اعتراض دارند. دانش آموزان باید با حق اعتراض خود در مدارس آشنا شوند و بدانند که اگر اعتراض به معلم تاثیر نداشت، می توانند این اعتراض را به مدیر منتقل کنند و اگر این مرحله نیز موثر نبود می توانند اعتراض خود را در مناطق آموزش و پرورش دنبال کنند. آشنایی با حق اعتراض و برخورداری از آن، آغاز شکوفایی کرامت و عظمت انسان است و آشنایی و برخوداری از آن باید از مدارس آغاز شود که این میتواند مدارس را به سمت قانونمداری سوق دهد. |
|
|
گفتوگو و انتقاد |
ساعتی در طول هفته یا ماه به کتابخوانی و توضیح آنچه دانش آموزان در کتاب می خوانند در جمع خودشان اختصاص داده شود. همچنین خوب است زنگ انشاء در مدارس احیا شود و در این ساعت دانشآموز بیاموزد که ابتدا از معلم و مدرسه خود انتقاد کرده و برای اصلاح و بهتر شدن اوضاع پیشنهاداتی ارائه کند؛ چه خوب است که در زنگ انشاء دانش آموزان یاد بگیرند از رییس جمهور انتقاد کرده، نقائص و کاستی هایی که در کار او می بینند و درمییابند را مکتوب کرده و پیشنهادات خود برای رفع این کاستی ها را ارائه کنند و چه بهتر است که مدارس این گونه انشاءها را برای رییس جمهور ارسال کنند. در دوره تحصیلی متوسطه و سالهای پایانی تحصیلات دبستان خوب است ساعات گفتگو و مباحثه ایجاد شود تا دانش آموزان با گفتگو کردن با یکدیگر و نقد کردن مودبانه از همین دوران آشنا شوند و آن کرسی های آزاداندیشی که رهبری معظم انقلاب در تشکیل آنها تاکید دارند از همینجا آغاز شود. |
|
پرسش مهر |
اگر پدر شما رییس جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه میکنید که بتواند اعتدال و میانهروی را در همه ابعاد زندگی و اجتماع جامعه ایرانی بگستراند؟ |