کد خبر: ۶۸۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
تعداد بازدید: ۱۴۲۷
سوم سپتامبر 1989، یکی از وقایع تلخ فوتبال ایتالیا برای بازیکن یوونتوس رخ داد.

به گزارش خبرداغ به نقل از  کاپ، یکی از دلخراش ترین صحنه های تاریخ باشگاه یوونــــتوس تدفین اسطوره ماندگار تیم، گائـــتانو شـــیره آ است که  در 36 سالگی از دنیا رفت و به خاک سپرده شد. شیره آ هنگامی که برای دیدن یکی از مسابقات تیم  گورنیک ژابرژه  به لهستان رفته بود تصادف کرد و خودرو او به همراه مترجم و رانندش آتش گرفت و بر اثر سوختگی شدید از دنیا رفت. دلیل  حضور ملی پوش سابق ایتالیا در لهستان، بازی پیش روی یوونتوس با نماینده لهستان در جام یوفا بود.

 

گائـــتانو شـــیره آ

شیره آ که بود؟

گائتانو شیره آ متولد 25 می 1953 در لمباردی توسط خانواده ای سیسیلی بدنیا آمد، پدرش استفانو از طبقه متوسط کارگر جامعه بود. شیره آ با ماریا کاوانا ازدواج کرد و حاصل این ازدواج فرزند پسری بود به اسم ریچارد.

شیره آ فوتبال خود را از جوانان سرنیسیما در سال 1963 شروع کرد و سه سال بعد به جوانان آتالانتا پیوست، این مدافع 178 سانتی متری از تیم جوانان آتالانتا به تیم بزرگسالان این تیم رفت و حدود 2 سال عضو تیم بزرگسالان آتالانتا بود.شیره آ در تابستان 1974 با قیمت 700 میلیون لیر از آتالانتا برای جایگزینی مدافع مستحکم آن زمان ساندرو سالوادوره به یووه آمد.

انتخاب شره آ برای جایگزینی سالوادوره انگار کاملا به جا بود چون در اولین فصل توانست در 28 بازی از 30 به میدان برود و همراه با کلودیو جنتیله، مورینی و اسپینوزی خط دفاعی مطمئنی را تشکیل دهند. در پایان همان فصل یووه به شانزدهمین  قهرمانی تاریخ خود در سری آ دست یافت.

 

گائـــتانو شـــیره آ

دفاع بتونی یووه

در دهه هفتاد و هشتاد با مربیگری تراپاتونی در یوونتوس شیره آ به یکی از نمادین ترین و نامدارترین های تاریخ یوونتوس و ایتالیا تبدیل شد. شیره آ با هم بازی بودن در کنار دینوزوف، جنتیله، مورینی و کابرینی یکی از بهترین خطوط دفاعی تاریخ فوتبال را تشکیل دادن و توانستند در کمتر از ده سال هفت عنوان قهرمانی را برای یوونتوس بدست بیاورند.

 

گائـــتانو شـــیره آ

تلفیقی از سوارز و ریورا

 به قول جیانی بررا روزنامه نگار معروف با آمدن چنین بازیکنی معنای واقعی تکامل مدافع روشن شد. شیره آ مجموعه ای از مهارت های مدافعان بزرگ تاریخ بود،ترکیبی از بکن باوئر، مائورو راموس و فرانکو  بارسی. شیره آ در عین نفوذ ناپذیری غیره قابل باور از ظرافت و تکنیک بسیار بالایی برخوردار بود که شاید به هافبک بودنش در اوایل دوران بازیش بر میگشت.

بررا اعتقاد داشت که شیره آ تلفیقی از لویزسوارز شماره 6  معروف اینتر و جیانی ریورا شماره 10 میلان بود. او با یوونتوس به تمامی جام های ممکن فوتبال دست یافت و یکی از 6 بازیکنی شد که به این رکورد دست یافت.

 

در تیم ملی

شـیره آ طی سالهای 1975 تا 1986  در 78 دیدار ملی حضور یافت و همراه با آتزوری عنوان چهارم جام جهانی 1978 و قهرمانی جام جهانی 1982 را کسب کرد. وی همچنین در مسابقات یورو 1980 با ایتالیا یک مقام چهارمی به کارنامه خود افزود.

 

مرگ

 در تابستان 1989 و  در 3 سپتامبر در حالی که وی همراه با مترجم و راننده خود در لهستان سوار بر خودرویی بودند با کامیونی تصادف کردند. در آن زمان به دلیل کمبود سوخت، تمامی ماشین های لهستان 4 تانک سوخت داشتند. در اثر تصادف تانک سوخت منفجر شد و سه مسافر این خودرو در اثر آتش سوزی جان باختند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی
United States of America
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
0
0
اسطوره
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: