کد خبر: ۶۷۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
تعداد بازدید: ۴۷۹
فرجام برجام را نبايد در رابطه با آمريكا تعريف كرد
بعد از اجرای برجام صادرات نفت به دو ميليون و پانصد و شصت و هشت بشكه در روز رسيده است/اگر آمريكا از توافقی كه با ايران كرده سرباز زند، خود را منزوی كرده است/ تعويق آزمون استخدامی از سوی رئيس جمهور به خاطر حساسيت وی بر روی مسئله حقوق شهروندی و حقوق زنان است چرا كه در اطلاعيه اين آزمون نسبت موضوع جنسيتی قابل قبولی در نظر گرفته نشده بود، اما اين موضوع در حال بررسی است و گزارش آن فردا ارائه می شود.
اظهارات نوبخت درباره آزمون‌استخدامی، برجام، کنسرت‌ها، گمانه‌زنی‌ها درباره فریدون و ...به گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران چوان، نشست خبری محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با سردبیران و خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان امروز سه شنبه (12 مردادماه) و در سالگرد تنفیذ حکم رهبر معظم انقلاب برای حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و همچنین در آستانه روز خبرنگار (17 مردادماه)، برگزار شد.

 "محمد باقر نوبخت" سخنگوی دولت در این نشست صمیمانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب روز گذشته با صراحت اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای با آمریکا بی نتیجه بوده است، دولت طبق فرمایشات رهبری برجام را چگونه تحلیل می‌کند؛ اظهار داشت: برجام و مذاکرات هسته‌ای، با موضوع آمریکا از آن جهت که این کشور پیشینه غیرقابل قبولی برای ملت ایران دارد، باید جداگانه بررسی شود.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه برجام توافق میان ایران با 6 کشور دیگر است خاطرنشان کرد: یکی از 6 کشوری که ایران با آن به توافق رسیده آمریکاست و رابطه این کشور با ایران خصمانه بوده به همین جهت بخش قابل توجهی از تحریم‌های گذشته بیش از آنکه از سوی اتحادیه اروپا باشد از طرف آمریکا به ایران تحمیل شد. 

اظهارات نوبخت درباره آزمون‌استخدامی، برجام، کنسرت‌ها، گمانه‌زنی‌ها درباره فریدون و ...

نوبخت همچنین با اشاره به اینکه تحریم نفتی یکی از مصادیق بارز تحریم علیه ایران بود متذکر شد: در مسئله هسته‌ای ایران تحریم نفتی و تقلیل صادرات ایران مجددا از سوی آمریکا وضع شد که اتحادیه اروپا هم آن را تصویب کرد، بر این اساس در چند مرحله صادرات نفت ایران از منابع مهم درآمدی کشور به یک میلیون کاهش یافت.

وی افزود: کشورهای غربی قصد داشتند با کاهش 20 درصدی میزان صادرات ایران آن را به صفر برسانند و این به عنوان خصومت از سوی آمریکایی‌ها برای ما قابل توجه بود.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه فرجام برجام فقط درباره رابطه با آمریکا تعریف نمی‌شود خاطرنشان کرد: کمتر از شش ماه از اجرای برجام می‌گذرد و یک میلیون سقفی که برای صادرات مجاز بوده، اما توانستیم این میزان را به دو میلیون و 568 هزار بشکه در روز برسانیم، باید این میزان را در قیمت برابری ریال به دلار محاسبه کنیم تا مشخص شود از رفع تحریم به منابع ما چیزی اضافه شده یا خیر؛ به غیر از اعداد و ارقامی که از آن صحبت می‌کنیم به عنوان مثال 1.7 میلیارد دلار بعد از برجام از آمریکایی‌ها به خاطر منابعی که از پیش از انقلاب در اختیارشان بود را تحویل گرفتیم.

وی تأکید کرد: قصد ندارم بگویم در فضای پسابرجام چه اقداماتی را برای دستیابی به حقوقمان صورت دادیم. اما وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که بیش از 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران بعد از برجام افزایش یافته و 4.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای 6 هزار مگاوات انرژی الکتریکی که در کشور باید ایجاد شود صورت گرفته است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بعد از برجام به برخی از فرصت‌ها برای سرمایه گذاری رسیده‌ایم خاطر نشان کرد: رابطه خصمانه آمریکا با ایران غیرقابل پنهان است و ما قاطعانه از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کشوری که عنوان نمادی از خصومت است را تقدیر می‌کنیم. 

اظهارات نوبخت درباره آزمون‌استخدامی، برجام، کنسرت‌ها، گمانه‌زنی‌ها درباره فریدون و ...
 
نوبخت افزود: روابط ما با آمریکا در حال پیشروی است اما اگر آمریکایی‌ها از توافق انجام شده سر باز زنند مطمئنا خود را منزوی کرده‌اند چراکه جمهوری اسلامی ایران حقانیت خود را به اثبات رسانده است.

وی با بیان اینکه برجام نقطه موفقیت آمیزی با خود به همراه داشت متذکر شد: دنیا و آژانس پذیرفت که اقدامات گذشته ایران انحرافی نداشته و ایران توانست با اخذ این تاییده برجام اجرایی کند.

سخنگوی دولت با اشاره به دستاوردهای برجام اظهار داشت: مخالفت‌های آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد، اما 5 کشور دیگر به تناسب، همکاری‌های خود را با کشورمان ادامه می‌دهند، هر چند آنها هم یکدست نیستند، بنابراین این آمریکایی‌ها هستند که اگر روند خصومت با ایران را ادامه دهند خود منزوی خواهند شد، چراکه جمهوری اسلامی ایران توانسته حسن نیت و حقوق واقعی بین‌المللی خود را به جهان ثابت کند.

نوبخت متذکر شد: اگر آمریکا با ظنی که نسبت به ایران دارد خصومت خود را ادامه دهد زمینه انزوا خود را فراهم کرده و 5 کشور دیگر با او همکاری نخواهند داشت چراکه طبق گزارشات، ایران به عنوان کشوری دین‌مدار به تعهدات خود پایبند بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مجلسی‌ها می‌گویند لایحه برنامه ششم که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده بر خلاف معمول با امضای شما بوده نه شخص رئیس جمهورف علت این مهم چیست، گفت: کلیات برنامه ششم به مجلس نهم تقدیم شد و با بحث و بررسی در کمیسیون تلفیق تصویب شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه چون فرصت تصویب این لایحه در جلسات علنی مجلس نهم نشد، به مجلس دهم رسید، اظهار داشت: دولت باید قانونا مجموعه‌ای از لوایحی که از مجلس گذشته وجود داشت را به مجلس جدید هم ارائه می‌داد که یکی از این لوایح برنامه ششم بود.

نوبخت با بیان اینکه شکل این برنامه برای سال‌های 1395 تا 1399 برای تمام حوزه‌های بخشی و فرابخشی است، گفت: ابتدا گفتیم که ما در چه موقعیتی هستیم، چه چالش‌هایی داریم، قرار است طی سال‌های 95 تا 99 چه اتفاقاتی بیفتد و در سال 99 آن جامعه مطلوب ما کجا است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این برنامه یک نقشه راه از وضع موجود برای رسیدن به راه مطلوب است، اظهار داشت: در این برنامه مشخص کردیم که در هر یک از این حوزه‌های بخشی و فرابخشی که 30 حوزه هستند، سال به سال باید چه اهداف و راهبردهایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه رادر قالب یک مجلد مفصل به عنوان سند به مجلس ارائه دادیم، تصریح کرد: برنامه‌ای که تهیه می‌کنیم ملهم از برنامه سیاست های کلی برنامه ششم که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. در این راستا دو کتاب قطور تهیه کردیم و نشان دادیم که این 24 بند سیاست اقتصاد مقاومتی، هر بندش را در کجای این برنامه می‌توانیم جستجو کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه نوآوری برنامه ششم نسبت به برنامه‌های قبلی در این بود که احکام تکراری را کنار گذاشتیم، گفت: در برنامه‌های پنجم توسعه مرتبا احکامی تکرار می‌شد، اما در برنامه ششم آن موارد را یک جا جمع کردیم و به مجلس تحت عنوان "احکام دائم" دادیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه ما الان دو نوع حکم داریم، اظهار داشت: یک حکم دائمی است که به مجلس ارائه دادیم و یک حکم نیز فقط مختص این پنج سال است که آن را هم به مجلس ارائه داده‌ایم.

اظهارات نوبخت درباره آزمون‌استخدامی، برجام، کنسرت‌ها، گمانه‌زنی‌ها درباره فریدون و ...

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه علاوه بر این احکام اسنادی را نیز ارائه دادیم که مشخص می‌کند از سال 95 تا 99 هر سال چه برنامه و سیاست‌هایی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اما مجلس اعلام کرد این احکام مورد نیازی که دولت ارائه داده برای آنکه مشابه با برنامه‌های قبلی باشد، باید اهداف و منابع آن کاملا مشخص شود.

وی ادامه داد: بر این اساس به احترام مجلس ویرایش جدیدی از آن برنامه با همان الگویتم سنتی که اهداف و منابع نیز کاملا مشخص باشد، در اختیار مجلس قرار دادیم، مجلس می‌خواست همان روش سنتی و قبلی را داشته باشد، بر این اساس این ویرایش جدید طی توافقی با رئیس مجلس داشتیم، ارائه کردیم.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین آنچه که ما تقدیم مجلس کردیم لایحه برنامه نیست چرا که آن را قبلا ارائه داده بودیم، بلکه این ویرایشی با همان سیاق و ساختاری که برنامه‌های سنتی ما دارند، است چرا که مجلس عادت دارد که همان رویه‌ای را که گذشتگان و پدرمانمان انجام می‌دادند، دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم مترصد هستند که برنامه ششم باید از ابتدای امسال و شروع کار مجلس جدید اجرا می‌شد اما به تاخیر افتاد، متذکر شد: در هر صورت ما به مجلس احترام گذاشتیم و بنده به عنوان مسئول سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آن را امضا کردم، باید گفت که چنین سخنانی راهی برای رشد کشور نخواهد بود.

نوبخت در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه چرا موضع‌گیری وزارت خارجه نسبت به اظهارات اخیر رئیس سازمان سیا با اندکی تاخیر صورت گرفت، گفت: سیاست خارجی ما یک نظام و فرآیندی برای اتخاذ و همچنین ابلاغ سیاست‌هایش دارد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه به جهت اهمیت موضوع در بخش وزارت امور خارجه ما سخنگوی ویژه‌ای انتخاب شده است تا بلافاصله نسبت به موارد مختلف و البته به تناسب موضع‌گیری کند، اظهار داشت: در این رابطه پاسخ داده شد و بنده فکر می‌کنم که با همان روش قبلی و قواعدی که برای اتخاذ سیاست‌های خارجی است، در این زمینه هم مثبت عمل شده است.

نوبخت در پاسخ به سوال که باتوجه به دستور رئیس جمهور برای تعویق آزمون استخدامی و بررسی بیشتر درباره تبعیض جنسیتی ادامه داد: برای گزارش آزمون در چارچوب مدیریت خدمات کشوری فرایندی طی می‌شود و ما طبق بند (ج) ماده 24 به ازای هر سه نفر که از سیستم نظام اداری خارج می‌شوند یک نفر را می‌توانیم داخل کنیم و این دستگاه‌ها هستند که به ما توضیح می‌دهند برای چه پستی در حال حاضر نیاز به شاغل جدید وجود دارد.

وی از ارائه گزارشی در این رابطه به رئیس جمهور خبر داد و گفت: این گزارش به دلیل وجود عدم رعایت نسبت جنسیتی، به دستور رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه این بررسی ها هم فردا در جلسه سخنگوی دولت ارائه خواهد شد.

وی در ادامه به بخشی از آمارهایی در رابطه با موضوع مذکور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از مجموع 16 الی 17 هزار فرایند استخدام 2 هزار و 900 مورد به اشتغال بانوان، 4 هزار و 900 مورد به استخدام در قوه قضاییه و حدود 11 هزار شغل دیگر هم به تفکیک بانوان و آقایان خواهد بود که از این 11 هزار شغل بیشترین درصد آن به بانوان اختصاص خواهد یافت که در رابطه با اشتغال در زمینه پرستاری است.  
 
سخنگوی دولت ادامه داد: پس از احراز گزارش مذکور از سوی رئیس جمهور اجازه آزمون در این زمینه صادر می‌شود، این موضوع به سرعت در حال رسیدگی است. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین خبرها از وضعیت آقای "حسین فریدون" دستیار ویژه رئیس جمهور چیست و آیا برای وی پرونده‌ای در قوه قضاییه تشکیل شده، گفت: تا جایی که بنده در این خصوص می‌توانم اظهارنظر کنم همین گمانه زنی‌هایی است که در رسانه‌ها صورت می‌گیرد و ما شاهد این هستیم که برخی از رسانه‌ها توجه خاصی به این موضوع دارند کما اینکه عدم حضور حسین فریدون هم در چند هفته اخیر خود به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته دامن زد که این مسئله مشخص می‌کند تمامی گمانه‌زنی‌ها نادرست و دروغ بوده است. امیدواریم گمانه‌زنی‌هایی که برخی رسانه‌ها با نگاه‌های سیاسی خودشان ارائه می‌کنند صحت نداشته باشد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش و افزایش برخی اقلام غذایی در بازار گفت: قیمت اقلام به ویژه اقلام خوراکی و مورد نیاز مردم عمدتا از همین عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند.

وی با اشاره به گزارش مسئول شرکت بازرگانی داخلی در این زمینه گفت: در حال حاضر واردات اقلام غذایی به کشور به تناسب واردات تحت نظارت است اما در تلاش داریم که میزان آن را کاهش دهیم جز مواردی که احساس می‌کنیم توازن بازار بهم می‌خورد.

سخنگوی دولت در ادامه در رابطه با قیمت نهایی فروش مرغ در بازار بیان داشت: قیمت مرغ هرزگاهی به دلیل فاصله تخم‌ریزی نابسامانی در چرخه عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند که این امر باعث می‌شود قیمت مرغ به صورت مقطعی افزایش پیدا کند، مسئولین ذیربط پیش‌بینی می‌کنند در آینده نزدیک قیمت مرغ به قیمت واقعی خود برگردد.

نوبخت در ادامه در رابطه با آخرین اخبار از مطالبات کشاورزان گفت: آخرین خبرها در رابطه با مطالبات گندم کاران بدین ترتیب است که 9 میلیون و 534 هزار و 282 تن گندم به ارزش 12 هزار و 178 هزار میلیارد تومان صورت گرفته است که از این 12 هزار میلیارد تومان 6 هزار میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده است و 6 هزار میلیارد تومان دیگر آن در دست پرداخت است، خوشبختانه از نظر درصد رشد وزنی نسبت به سال گذشته 32.9 درصد رشد وزنی تولید گندم را داشته‌ایم و این مهم بسیار امیدبخش است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه در سفر اخیرشان به آفریقا به نیجریه هم سفر کردند آیا وی در خصوص وضعیت شیخ زکزاکی و فشارهایی بر شیعیان در آن منطقه وارد می‌شود صحبتی داشتند، گفت: وزیر خارجه کشورمان در گزارش پیرامون این سفر اعلام کردند که از تمامی مسائل مرتبط با شیعیان، جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام دفاع کرده‌اند و گزارش دقیق تر توسط وی ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در ماجرای تعطیلی کنسرت‌ها پلیس می‌گوید تامین امنیت کنسرت‌ها با ما است و حداکثر سه، چهار درصد بیشتر کنسرت‌ها به دلایل امنیتی تعطیل نشده‌اند و وزارت ارشاد در مقابل می‌گوید تعطیلی کنسرت‌ها به خاطر ورود به ماجرا است نگاه شما به این مسئله چیست، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع رسمی برای صدور این مجوزها است و اعتقادمان این است که در چارچوب موازین، حقوق شهروندی رعایت شود و لغو کنسرت هایی که برای آنها مجوز صادر شده اما برگزار نمی شود یک نوع نابسامانی اجتماعی را به همراه دارد و امیدواریم که سایر دستگاه‌ها هم هماهنگی لازم را داشته باشند و زمانی که یک مرجع اصلی مجوزی را صادر می‌کند باید پیرو آن باشد زیرا ضابطین برای حفظ امنیت هستند که این موضوع به لغو کردن مجوزها ارتباطی ندارد.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با هفته‌نامه یالثارات که قبلا لغو مجوز شده بود اما دیروز سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد مجدد لغو مجوز شده و در پی آن مدیر مسئول یالثارات از پخش این هفته نامه در روز چهارشنبه خبر داد، گفت: از سخنگوی هفته‌‌نامه یالثارات بپرسید.

سخنگوی دولت در پایان با اشاره به اعطای هدایا و جوایز به قهرمانان المپیک خاطرنشان کرد: دولت به جهت تقویت ورزشکاران اعتباراتی را برای آنها در نظر گرفت که در اسرع وقت پرداخت شد، حتی کیومرث هاشمی نیز از دولت برای اعطای به موقع هدایا تقدیر کرد. در هر حال هر گروهی همچون فرهنگیان، کشاورزان و ورزشکاران درخواست‌ها و مطلبات خاص خود را دارند اما ما تلاش می‌کنیم پاداش قهرمانان المپیکی را قبل از خشک شدن عرق آنها پرداخت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: