کد خبر: ۶۷۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: ۵۳۲
حمایت مشروط در انتخاب یک ناظر؛
محمدعلی وکیلی که علاقه بسیاری به حضور در هیات نظارت بر مطبوعات دارد، علاوه بر رقیبی سرسخت، نیاز به جلب حمایت فراکسیون امید دارد؛ حمایتی که به دلیل تک‌روی او در جریان استیضاح وزیر کار اصلاح‌طلب روحانی جای خود را به گلایه و دلخوری داده است.
جلسه اضطراری کنار صندلی عارف و پرش سه‌گام «امید» بر فراز مطبوعاتبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، درحالی که انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، در دستور کار چند روز گذشته کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است، محمدعلی وکیلی برای حضور در این هیات از بیشترین شانس برخوردار است و این درحالی است که محمداسماعیل سعیدی، نماینده اصولگرای مردم تبریز باوجود شکست به وکیلی در رای‌گیری کمیسیون فرهنگی، حاضر به کناره‌گیری نشده و قصد دارد با اصرار بر حضور در رقابت، کار را به نشست روز چهارشنبه صحن علنی بکشاند.

تلاش نافرجام پایداری‌های فرهنگی برای خریدن دل سعیدی

گویا وکیلی در جریان رای‌گیری درون‌کمیسیونی برای انتخاب ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، موفق به کسب اکثریت آرای اعضای کمیسیون فرهنگی شده اما سعیدی بی‌توجه به رای اعضای این کمیسیون، حاضر به کناره‌گیری از ادامه رقابت نمی‌شود. از آن‌سو هیات رئیسه اصولگرای کمیسیون فرهنگی برای قانع کردن سعیدی، نمایندگی کمیسیون در کمیسیون اصل نود را به او پیشنهاد می‌کند که لااقل پس از ناکامی در نظارت بر مطبوعات، نهایت استفاده را از این شکست ببرد.

رویارویی تن‌به‌تن وکیلی و سعیدی در صحن

نفر آخر انتخابات تبریز که حواشی بسیار ماجرای آرای علیرضا منادی‌سفیدان رقیب اصلی‌اش در انتخابات اخیر مجلس در حوزه انتخابیه تبریز، با تاخیر نسبت به سایر نمایندگان و با حواشی بسیار به مجلس راه یافته، از کوتاه نمی‌آید و باوجود شکست در رای‌گیری درون‌کمیسیونی، از وکیلی در آن رای‌گیری برای رقابتی تن به تن در صحن علنی مجلس دعوت کرده و حریف می‌طلبد! آن هم در شرایطی که رای‌گیری‌های صحن در این چهل و چند روز ابتدایی مجلس دهم، تقریباً همگی به نفع گزینه‌های اصولگرا تمام شده است.

استیضاح خودسر؛ مایه دردسر

با این حال، جان‌سختیِ رقیب تنها مشکل وکیلی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات نیست؛ چرا که او علاوه بر رقیبی سرسخت در کمیسیون، باید رفیقانش در فراکسیون را هم برای حمایت از خود قانع کند: به هر حال، وکیلی یکی دو هفته اخیر را درگیر جنجال‌های رسانه‌ای با هیات رئیسه و هم‌فراکسیونی‌هایش در «امید» درباره استیضاح ربیعی بوده و جدا از فراکسیون، طرح استیضاح یکی از اصلاح‌طلبان کابینه روحانی را به جریان انداخته است.

جلسه اضطراری کنار صندلی عارف

وکیلی که به دلیل اختلاف‌های این مدت با فراکسیون امید در موضوع استیضاح ربیعی، حدود یک‌ساعت از نشست علنی روزیکشنبه را کنار صندلی عارف، به رایزنی برای جلب نظر فراکسیون جهت حمایت از او در مبارزه تن به تن با سعیدی گذارند، به خوبی می‌داند برای رسیدن به این سمت، باید بیش از این تلاش کند.

این درحالی است که به گفته برخی از نمایندگانی که در آن یک‌ساعت شاهد رایزنی‌های وکیلی بودند، عارف و برخی دیگر از اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید نسبت به عملکرد او گلایه‌هایی داشته‌اند؛ گلایه‌هایی که بخش قابل‌توجهی از زمان نشست روز یکشنبه شورای مرکزی فراکسیون امید را نیز به خود اختصاص داد و خروجی آن، تاکید فراکسیون بر پرهیز از تک‌روی و کار غیرتشکیلاتی از سوی اعضا بود!

پلیس بد قصد تک‌روی نداشته است!

محمود صادقی با اشاره به بخشی از این صحبت‌ها در جلسه روز یکشنبه شورای مرکزی فراکسیون امید و با تاکید بر این‌که تقریباً تمامی اعضای هیات رئیسه موقت و ۳۰ نماینده استان‌ها نسبت به عملکرد وکیلی در جریان استیضاح وزیر کار انتقاد داشتند، به واکنش توام با عقب‌نشینی وکیلی اشاره کرد و گفت: آقای وکیلی در آن جلسه صرفاً تاکید داشتند قصد تک‌روی نداشته است، بلکه سعی داشته با این کار به دولت هشدار دهد که با جدیت بیشتری به فعالیت خود بپردازد و می‌گفته بد نیست یک نفر در فراکسیون نقش پلیس بد و باقی اعضا نقش پلیس خوب را بازی کند!

زندگی شیرین می‌شود ...

خوشبختانه به نظر می‌رسد، این صحبت‌های وکیلی در نشست بعدازظهر شورای مرکزی و همچنین رایزنی‌های این نماینده اهل رسانه در حاشیه نشست علنی صبح یکشنبه با عارف و صادقی و چند عضو دیگر فراکسیون، لااقل بخشی از دلخوری‌های این مدت هیات رئیسه و اعضای فراکسیون امید از وکیلی را تسکین بخشیده و با تلاش رئیس با اخلاق فراکسیون، بار دیگر انسجام میان اصلاح‌طلبان مجلس دهم استحکام یافته است!

پرونده استیضاح وزیر کار بسته شده است/ وکیلی به پشتوانه «امید» بر مطبوعات نظارت می‌کند

حال، در آستانه برگزاری رای‌گیری برای انتخاب ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات، وکیلی از هر زمان دیگری به هیات نظارت بر مطبوعات نزدیک‌تر است و این درحالی است که عبدالرضا هاشم‌زایی دیگر نماینده عضو فراکسیون امید نیز با تاکید بر این‌که پرونده استیضاح وزیر کار بسته شده است، تاکید می‌کند: وکیلی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات از شایستگی لازم برخوردار است و فکر می‌کنم فراکسیون امید از ایشان برای حضور در این هیات حمایت کند.

آنچه گذشت ...

به گزارش ایلنا، باتوجه به مخالفت بسیاری از اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید، ازجمله محمدرضا عارف، محمدرضا تابش، علیرضا محجوب، محمود صادقی و مصطفی کواکبیان با استیضاح ربیعی و همچنین تاکید بسیاری از اعضای فراکسیون امید همچون سیدفرید موسوی، جلال میرزایی، علی بختیار و قاسم میرزایی نیکو بر نابجا بودن طرح استیضاح در شرایط فعلی و البته به دلیل هشدار برخی از بزرگان اصلاحات همچون محمدرضا خاتمی، علی صوفی، محمد کیانوش‌راد، شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و محسن مهرعلیزاده درخصوص آسیب‌های ناشی از تک‌روی و کار غیرتشکیلاتی؛ و همزمان عقب‌نشینی ملموس وکیلی از استیضاح وزیر اصلاح‌طلب روحانی، به نظر می‌رسد، فراکسیون امید هیچ مانعی برای حمایت تام و تمام از وکیلی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات پیش‌رو نداشته باشد.

لابی‌گری وکیلی به نفع فراکسیون امید

اکنون که وکیلی با عقب‌نشینی از استیضاح ربیعی، گام نخست برای بازگرداندن انسجام به فراکسیون امید را به‌موقع برداشته و عارف نیز با اتکا به شیوه همیشگی‌اش که گذشت است و تاکید بر اخلاق، گام درست دوم در راستای حفظ این انسجام را بر زمین محکم کرده، وکیلی برای رسیدن به هیات نظارت بر مطبوعات تنها یک قدم فاصله دارد:او باید آن‌چنان که در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس نشان داد، بار دیگر قدرت لابی‌گری‌اش را به نفع فراکسیون به‌کار بیاندازد و بار دیگر ثابت کند مرد رقابت تن به تن در صحن علنی هست؛ به شرط آن‌که هیچگاه از یاد نبرد، چند رای بیشتر اصولگرایان مجلس و نمایندگان فراکسیون‌ رقیب، تنها وقتی او را از سعیدی پیش می‌اندازد که پیش‌تر، خیالش از یکصد و چند رای رفقای اصلاح‌طلب و اعضای فراکسیون امید آسوده باشد! در آن صورت بی‌شک می‌تواند بهترین گزینه برای هیات نظارت بر مطبوعات باشد و مطالبه‌های اصلاح‌طلبانه فراکسیون امید را از این جایگاه حساس پیگیری کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: