کد خبر: ۶۷۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
تعداد بازدید: ۴۶۷
احمد توکلی:
نماینده سابق مردم تهران که در ماه‎های اخیر انتقاد‌ها و پیشنهادهایی در زمینه مسایل مالی و اقتصادی به دولت داشته و از سوی جهانگیری نیز با استقبال مواجه شده و به رغم اختلاف سلیقه‎ سیاسی‎، رد و بدل تشکر و قدردانی و تعامل سازنده میان آن‌ها برقرار است، بیانیه اخیر رییس‎جمهور و گزارش معاون اول را در خصوص حقوق‎های غیرمتعارف مثبت ارزیابی کرد و در کانال تلگرام خود آن را عیدی روز فطر رییس جمهور به مردم نامید

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، احمد توکلی نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگویی، بیانیه رییس‎جمهور و گزارش آقای جهانگیری را دارای نکات خوب و مثبت زیادی دانست و گفت: فارغ از انتقادهایی که در این زمینه به آن اشاره خواهم کرد اما در مجموع اقدام دولت در برخورد با موضوع فیش‎های حقوقی قابل تقدیر است.

او تصریح رییس‎جمهور در خصوص خدشه‎دار شدن رابطه دولت و ملت بر اثر رفتارهای آزمندانه و برداشت‎های نامشروع برخی مدیران را از نکات مهم بیانیه دانست.

او همچنین استقبال از حساسیت و مطالبه مردم، الزام همه مدیران و مسئولان قوای سه‎گانه به شفاف‎سازی، تنظیم و ارایه لایحه برای رفع مشکلات قانونی‎، دستور شفاف‎سازی حقوق و مزایای دریافتی کلیه مقام‌های کشوری و لشکری، لزوم تصویب شورای حقوق و دستمزد برای افزایش هرگونه دریافتی و اعلام تصمیم برای ساماندهی «نظام شفافیت اطلاعات» را از نقاط قوت و امیدآفرین بیانیه دکتر روحانی برشمرد.

توکلی با تاکید بر اینکه الان زمان مقصر پیدا کردن نیست و باید موافق و مخالف دولت با این پدیده نامیمون مقابله و تهدید را به فرصت تبدیل کنند، گفت: هرچند که پدیده‎های اجتماعی خلق‎الساعه اتفاق نمی‌‎افتند و برای ریشه‎یابی موضوع باید به گذشته رجوع کرد، ولی مشغول‎شدن به این کار در این شرایط که سیل بی‌اعتمادی به راه افتاده بود خطای استراتژیک بود که در روزهای اول، دولت و برخی منتقدانش در این دام افتادند ولی بعد تا اندازه زیادی از این روش فاصله گرفتند و در بیانیه رئیس جمهور و این گزارش، به رفع سریع مشکل و اصلاح شرایط پرداختند و به جای اینکه از ناحیه کشف مقصر اقدام کنند، کشف علت کردند. ضمن اینکه دولت با سرعت مناسبی در این زمینه اقدام کرد و در عین حال با دید بلندمدت نیز به موضوع نگاه کرده است.

نماینده پیشین مردم تهران در خصوص برنامه‎های اعلام شده دولت برای جلوگیری از فساد مالی و اداری افزود: هرچند ممکن است در بعضی مصادیق نکته داشته باشیم ولی دولت، هم زمان حال را در نظر گرفته و هم آینده را و راهکارهای درستی را هم در بیانیه و هم در گزارش ارایه کرده است.

او ادامه داد: نکات قابل نقد و اصلاح هم وجود دارد. علی‌القاعده همان‎طور که دکتر جهانگیری نیز در گزارش خود اشاره کرده است تعداد مدیرانی که سوءاستفاده مالی کرده‎اند، زیاد نیست ولی وقتی دکتر جهانگیری در گزارش خود با صراحت می‌‎گوید اطلاعات دقیقی از تعداد مدیرانی که سوءاستفاده مالی کرده‎اند، و میزان برداشت‎های ناصواب به‎دست آمده است، چرا برای شفافیت بیشتر به جای الفاظ کیفی از عدد و رقم برای گزارش‎دادن استفاده نمی‌‎شود و تعداد دقیق مدیران خاطی اعلام نمی‌‎گردد؟ این کار برای احیای اعتماد از دست رفته مفید است ولو اینکه این آمار ابتدایی باشد و در بررسی‎های بعدی کم و زیاد شود.

توکلی با اشاره به اینکه هر دولتی یک عده منتقد منصف دارد و گروهی هم منتقد بی‎انصاف، بیان کرد: این مردم هستند که متوجه می‌‎شوند چه کسی چه چیزی را با چه انگیزه‎ای گفته است. تخلف‎های انجام‎شده، ربطی به خط و ربط‎های سیاسی ندارد و به روحیه افراد برمی‎گردد؛ هرچند تجمل‎گرایی اداری، زمینه‎ساز ریخت‌وپاش است. خیانت‎‌ها و تخلف‎های انجام‎شده، گرچه به وجود ساختار‌ها و قواعد فسادبرانگیز مربوط است ولی ریشه اصلی آن به اشرافیت خواص در زندگی شخصی و اشرافیت اداری برمی‌‎گردد. یعنی میل اموال و به مراتب بیشتری، حیف اموال پیدا می‌‎شود.

این اقتصاددان به گزارش جهانگیری اشاره کرد و برخوردِ معاون اول را با موضوع مثبت خواند و تبیین کرد: استناد به دستور آقا در خصوص شمول همه دستگاه‎‌ها برای اجرای تصمیم‌های دولت، لزوم تصویب و تایید همه پرداختی‎‌ها در شورای حقوق و دستمزد، تاکید بر اجرای عدالت و افزایش اعتماد عمومی، اشاره به اقدام کمیته در حوزه مدیران ارشد و کسانی که آن‌ها بلاواسطه نصب می‌‎کنند و لزوم بررسی در سایر سطوح سازمانی و بنگاهی، تعقیب توامان عدالت و کارایی و لحاظ نمودن کارایی و تعیین مهلت یک ماهه برای اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری، از جنبه‎های مثبت گزارش ایشان است.

او افزود: اما ضعف مهم گزارش به مجازات اعلام‎شده در گزارش آقای جهانگیری برمی‎گردد که با جرم هم‎خوانی ندارد. به استناد قانون مجازات اسلامی، نقض قانون جرم محسوب می‌‎شود نه تخلف؛ آسیب سختی که این حرام‎خواران بر سرمایه اجتماعی وارد کردند و مرتکب خیانت در امانت شدند باید مجازات سخت‎تری داشته باشد و صرفا استرداد دریافتی‎های نامشروع کافی نیست. بعد از آنکه رهبری به عنوان ولی فقیه و حاکم شرع با صراحت تام و تمام انواع مصادیق دریافت‎‌ها را نامشروع خواندند، چه معنا دارد که ما مرتب بگوییم دریافت‎های نامتعارف؟ در ضمن چه جای استعفاست؟ استعفاء یعنی آن‌ها ما را قابل همکاری نمی‌‎دانند. در حالی که نظام و مردم آنان را قبول ندارند و باید عزل بشوند.

احمد توکلی همچنین تاکید کرد: دستگاه‎های نظارتی در هر سه قوه به وظایف خود درست عمل نکردند و حساسیت‎شان پایین بوده است.

او همچنین به بیانیه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: از موضع‎گیری اخیر آقای دکتر هاشمی پس از تذکر رهبری تشکر می‌‎کنم که برابر مطالبه مردم سر فرود آوردند و بر تعهد به پاسخگویی صریح، شفاف و شجاعانه به افکار عمومی بدون حاشیه‎سازی و شتاب‎زدگی تاکید کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: