حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری طی سخنانی در مراسم گرامیداشت 35امین سالگرد شهادت آیتالله محمد بهشتی در کانون توحید ضمن گرامیداشت سالروز شهادت امیرالمومنین (ع) اظهار کرد: من با شهید بهشتی از سال 42، 43 که با برخی از دوستان حوزوی دروسی را نزد ایشان آموزش میدیدیم آشنا شدم و این آشنایی تا پس از انقلاب و آخرین روزهای حیات ایشان ادامه داشت به طوری که همواره از مصاحبت با آن شهید بزرگوار بهره میبردم و سخت شیفتهی اخلاق و مدیریت ایشان بودم و از جهات بسیاری از شهید بهشتی تأثیر پذیرفتم و خودم را مدیون ایشان میدانم.
وی ادامه داد: آن چه من درباره ایشان میگویم شاید مورد پذیرش همه نباشد چرا که این برداشت و تحلیل شخصی من از شخصیت ایشان است.
ناطق نوری با اشاره به سیر فعالیتهای شهید بهشتی در حوزه علمیه و سپس تأسیس مدرسه حقانی در قم اظهار کرد: همواره برای من این پرسش وجود داشت که چرا یک عالم فقیه چون شهید بهشتی که از هوش و توانایی فراوانی برخوردار بود در حوزه علمیه نماند تا جزو مراجع تقلید شود و در عوض فعالیتهایی را انجام داد که حتی از نظر شاگردانش که امثال من باشد همواره جای شگفتی و تعجب داشت.
رئیس دفتر بازرسی ویژهی رهبری با اشاره به برخی از فعالیتهای شهید بهشتی در دوران پیش از انقلاب اظهار کرد: ایشان با آنکه در مدارج علمی عالی و بالایی قرار داشتند در قم دبیر زبان انگلیسی شده بودند و یا با تأسیس دبیرستان دین و دانش در همین شهر و نگارش کتاب تعلیمات دینی برای نوجوانان به فعالیت میپرداختند درحالی که چنین کارهایی از انسانی در سطح معمول نیز برمیآمد.
وی با بیان اینکه شهید بهشتی به دنبال ایجاد پیوند بین اسلام و مسلمانان و پر کردن حلقهی مفقوده بین آن دو بود اظهار کرد: من وقتی نوشتهها و سخنان ایشان را مورد مطالعه قرار دادم به یک تحلیل و جمعبندی رسیدم که شهید بهشتی از ابتدا اسلام را دینی جامع و کامل میدید که در ابعاد مختلف حرفی برای گفتن دارد و از این مسئله که چنین دینی با این سطح از جامعیت در کشورهای اسلامی نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و مسلمانان همچنان عقبافتاده هستند رنج میبرد و در نهایت به دنبال این بود که حلقهی مفقودهی بین اسلام و مسلمانان را پیدا کند و آنها را به یکدیگر متصل نماید.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شهید بهشتی به این نتیجه رسیده بود که اسلام هنوز در جوامع اسلامی پیاده نشده است اظهار کرد: به تعبیر پیامبر مردم دیندار هستند ولی ممکن است دینشناس نباشند. البته فاصله بین دین داری و دینشناسی بسیار است و شهید بهشتی نیز همین اعتقاد را داشت که بسیاری از مسلمانان ممکن است دیندار باشند اما دین شناس نباشند. همانطور که امروز جامعه ما دیندار است اما دینشناس نیست.
ناطقنوری ادامه داد: اگر فرد یا جامعهای دیندار باشد اما شناختی از دین نداشته باشد ضررش این است که آن جامعه یا فرد هر آنچه را که رنگ و بویی از دین داشته باشد میپذیرد هرچند که آن مطلب ربطی به دین نداشته باشد.
رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی زمانی به انحراف کشیده میشود که دینداران، دینشناس نباشند اظهار کرد: اگر در جامعهی اسلامی شایستهسالاری کنار برود و رابطه و فامیلبازی یا جو و موج بر آن حاکم شود نتیجهاش همین میشود که عدهای به نام دین امیرالمومنین را کنار میگذارند و شرایط به سمتی میرود که علی (ع) به نام دین و مذهب مورد لعن و نفرین مسلمانان قرار میگیرد.
وی با اشاره به مظلومیت امام علی (ع) در دوران حیاتش اظهار کرد: در زمان امام علی (ع) عدهای در نماز شب خود ایشان را لعن میکردند و حتی اگر نماز شبشان را به جا نمیآوردند در عوض قضای لعن علی (ع) را به جا میآورند تا از بهشت بینصیب نمانند.
ناطق نوری ادامه داد: ضرر دینداری بدون شناخت از دین این است که در جامعهی اسلامی یک نفر خلیفه میشود و برای راحتی خود به جای جمعه در روز چهارشنبه نماز جمعه اقامه میکند و مردم نیز فکر میکنند که خلیفه به خاطر رضای خدا این کار را کرده است.
ناطق نوری با تأکید بر اینکه تحجرگرایی هیچ ارتباطی به دین و اسلام ندارد گفت: در طول تاریخ اسلام آسیبهای فراوانی از جانب تحجرگرایی دیدهایم در حالی که این گونه مسائل هیچ ربطی به دین و اسلام ندارد و اما دینداری بدون شناخت از دین آن قدر در جامعهی اسلامی از دوران پیامبر و بعد از آن تقویت و جایگاه پیدا کرده است که امروز شاید نتوان با آن مبارزه کرد.
ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شباهتها و اشتراکات شهید مطهری با شهید بهشتی اظهار کرد: شهید مطهری نیز اگر در حوزه میماند قطعاً از بسیاری از مراجع تقلید جلوتر بود اما ایشان از حوزه خارج شد تا با تلاش و ممارست و واسطهکردن این و آن به دانشگاه الهیات وارد شود و در آنجا به عنوان یک مدرس مشغول شود و بتواند در قشر جوان و تحصیلکرده نفوذ کرده و اسلام ناب را برای آنان تبیین کند.
وی افزود: مرحوم بهشتی به این دغدغه رسیده بودند که اسلام یک حرف میزند و مسلمانان کار دیگری میکنند و به همین دلیل بود که فعالیتهای خود را به سمتی میبرد که بتواند فاصلهی میان اسلام و مسلمانان را کاهش دهد.
رئیس دفتر بازرسی ویژهی رهبری با تأکید بر اینکه شأن درست کردنها ما را از مردم جدا کرده است اظهار کرد: این که برای روحانیت شأن درست کردهایم که اگر یک روحانی در سلام کردن پیشقدم شود شأن او نیست و یا اگر به احترام یک مکلا از جایش بلند شود از شأن او خارج است حرفهای نادرستی است و پیغمبر اسلام هم اگر میخواست برای خود شأن خاصی درست کند هرگز در کارش موفق نمیشد.
وی ادامه داد: این شأن و شئونات را امثال ما درست کردهایم درحالی که رسول خدا در کوچهها میایستاد و به سخنان مردم پاسخ میداد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خداوند منافقین را لعنت کند که سبب شدهاند برای ما محافظ در نظر بگیرند که چنین کارهایی سبب شد حجابی بین ما و مردم پدید آید و حتی بعضیها فکر کنند که شأن و منزلت خاصی دارند.
ناطق نوری با بیان اینکه برای شهید بهشتی مسئله شأن مطرح نبود بلکه درد دین و حمایت از اسلام وجود داشت اظهار کرد: شهید بهشتی در سال 39 به قم آمد تا حوزه علمیه را سامان دهد چرا که در آن دوران عدهای در حوزه به قائده النظام فی لا نظام (نظم ما در بینظمی است) قائل بودند که این هم از بدبختیهای ما در آن دوره بود و شهید بهشتی آمده بود تا چنین افکاری را از ذهن عدهای دور کند و آنها را متوجه کند که برای مدیریت حوزه برنامهریزی لازم است، اما از آنجایی که نمیتوانست با کل حوزه علمیه درگیر شود و این مدیریت را جا بیندازد با جمعی از دوستانش مدرسه حقانی را تأسیس کرد که خروجی آن قابل مقایسه با تمام مدارس قم در آن دوره نبود و بسیاری از نیروهای قدرتمند ما در قوه قضاییه در اوایل انقلاب از همان مدرسه حقانی فارغالتحصیل شده بودند.
وی ادامه داد: متأسفانه در دورههای اخیر شرایطی پیش آمده است که هرکس که از مدرسه حقانی فارغالتحصیل میشود دربارهاش گفته میشود که آدم خوبی است اما حیف که از مدرسه حقانی آمده که این شرایط برای مدرسه حقانی مشابه همان شرایطی است که در حزب جمهوری اسلامی پدید آمد و نهایتاً به تعطیلی حزب منجر شد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آیتالله بهشتی از جمله نیروهایی بود که هیچگاه نقش تأثیرگذارش در انقلاب برای مردم شناخته نشد اظهار کرد: مرحوم بهشتی و شهید باهنر از جمله کسانی بودند که در جریان انقلاب نقش تأثیرگذاری داشتند اما مانند عدهای که یک کار میکنند و آن را صد کار نشان میدهند نبودند و در حالی که صدها کار برای این انقلاب کار کرده بودند حتی یک مورد را هم نشان نمیدادند و به همین جهت بود که نقش ایشان در انقلاب برای مردم کمتر شناخته شد.
ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهید بهشتی محبوب شخصیتهای سیاسی و مردم بود اظهار کرد: انسانی که میخواهد غیرمتملق و آزاد باشد البته که دشمنانی هم خواهد داشت اما باید دید چه کسانی دوست او هستند و چه کسانی با وی دشمنی میکنند. شهید بهشتی نیز از جمله کسانی بود که در دلهای بسیاری از مردم و شخصیتهای سیاسی قرار داشت اما به همان اندازه دشمنانی هم داشت.
رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری با بیان اینکه رمز موفقیت شهید بهشتی دارا بودن صفاتی چون اخلاق حسنه بود اظهار کرد: رمز موفقیت شهید بهشتی داشتن اخلاق حسنه، صداقت، نظم، صبوری و مقاومت، خوشبین بودن به جامعه، کادرسازی و تواضع و فروتنی بود، تا جایی که یک بار به خاطر دارم وقتی قرار بود برای مدیریت صدا و سیما مسئولانی را انتخاب کنند شهید بهشتی کسی را در بین برگزیدگان آورده بود که با ایشان مخالفت جدی داشت و حتی نسبت به شهید بهشتی جسارت و توهین نیز روا میداشت اما وقتی از ایشان پرسیدم که چرا چنین شخصی را برای مدیریت صدا و سیما در نظر گرفتهاید گفتند شاید او از قیافه من خوشش نیاید، شاید از نام بهشتی بیزار باشد و من را قبول نداشته باشد اما مدیری لایق است.
ناطق نوری اظهار کرد: زمانی که شهید بهشتی به شهادت رسیدند ما شعار دادیم که دشمن در چه فکری است که ایران پر از بهشتی است اما حقیقت این است که این شعارها برای آن بود که دشمن نسبت به خود مغرور نشود و واقعیت این است که دیگر امثال شهید بهشتی و شهید مطهری برای ما تکرار نخواهند شد.