کد خبر: ۶۶۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
تعداد بازدید: ۴۶۸
نماینده مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سطح تراز آب دریاچه ارومیه در روز 20خرداد ماه در مقایسه با تاریخ مشابه سال گذشته 52 سانتی متر بالاتر آمده است.
روزانه 0.5 سانتی متر از آب دریاچه ارومیه تبخیر می‌شودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، سید هادی بهادری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تراز دریاچه در 20  خرداد سال 95 برابر با 1271.07 بالاتر از سطح آزاد دریا بوده که علارغم افزایش دما و شرایط بارش مشابه با سال قبل نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته 52 سانتیمتر افزایش داشته است.

 وی ادامه داد: سطح تراز دریاچه ارومیه 46 سانتیمتر نسبت به زمان مشابه سال 93 و  هشت سانتی‌متر نسبت به زمان مشابه سال 92 افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه عمق دریاچه ارومیه یک متر افزایش داشته است، افزود: برخی از کارشناسان نگران ته نشین شدن نمک و کم عمق شدن دریاچه ارومیه بودن و روش‌های احیاء دریاچه را زیر سوال می‌برند اما با اقدامات انجام شده امروز خوشبختانه به علت افزایش میزان آب، نمک‌ها حل شده و امکان  قایقرانی در دریاچه ارومیه فراهم شده است.

بهادری لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه،  اتصال زرینه رود به سیمینه رود  و آزادسازی سدها را از جمله اقدامات مهم در راستای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد.

نماینده مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه با بیان اینکه برنامه ستاد احیا دریاچه ارومیه رساندن تراز این دریاچه به رقم تراز اکولوژیک یعنی عدد 1274.1 سانتی‌متر است، افزود: دریاچه ارومیه برای رسیدن به این رقم به 5. 14 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد و در حال حاضر  میزان آب موجود در دریاچه ارومیه حدود سه میلیارد متر مکعب است.

بهادری با بیان اینکه میزان آب موجود در دریاچه تا شهریور و مهر امسال روند نزولی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر  هر روز حدود 0.5 سانتی متر از آب دریاچه تبخیر می‌شود.

 وی ادامه داد: پیش بینی  می شود با 45 سانتی متر کاهش، تراز دریاچه ارومیه در شهرویور ماه به 1270.6 متر برسد اما با این شرایط باز شرایط دریاچه امید بخش است.

نماینده مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه با اشاره به حفاری تونل انتقال آب از کانی سیب اظهار کرد: حفاری تونل 36 کیلومتری انتقال آب از کانی سیب با پیشرفت خوبی در حال انجام است و دستگاه TBM جدید درراه است و با نصب این دستگاه روند حفاری شتاب می‌گیرد.

 وی ادامه داد: روزانه 15 متر از این تونل حفاری می‌شود  تا در سال 97 به بهره‌برداری برسد.

نماینده مجری ستاد احیا دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه اگر فضای فرهنگی  جامعه  آماده نشود پروژه‌های  عمرانی نیز اجرایی نمی‌شود، افزود: کارهای فرهنگی و اجتماعی در احیای دریاچه ارومیه قطعا اثر بخش بوده است و خوشبختانه اقدامات فرهنگی و اجتماعی انجام گرفته منجر به استقبال و مشارکت خوب مردم و جوامع محلی در برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه شده است.

بهادری در خصوص کناره گیری خود از نمایندگی مجری طرح احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با توجه مشغله موجود اینجانب در مجلس، مسئولیت این ستاد در استان به زودی به فردی با انگیزه، مجرب و کاردان  سپرده خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: