کد خبر: ۶۶۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
تعداد بازدید: ۵۶۹
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بینی، عضوی از بدن است که بیشترین میزان نور را در صورت دریافت می‌کند، بنابراین استفاده از فراورده‌های ضد افتاب در این ناحیه بسیار مهم است.
کدام عضو صورت بیشترین نور آفتاب را دریافت می‌کند؟به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، مجید سعیدی  با بیان ضرورت استفاده از فراورده‌های ضدآفتاب برای محافظت پوست اظهار کرد: یک کرم مناسب در تابستان و ویژگی‌های محافظت از پوست در مناطق گرم می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌ها موثر باشد. باید توجه شود تا ضدآفتاب SPF مناسب داشته و متناسب پوست فرد باشد.

وی تصریح کرد: برای افراد دارای پوست چرب بهتر است از ضدآفتاب‌های با محتوای چربی کم یا فاقد چربی از ضد آفتابی که هر دو محدوده A و B ماورابنفش را پوشش می‌دهد استفاده شود. افراد باید دقت کنند تا از ضد آفتاب حاوی آنتی‌اکسیدان‌های موضعی و در مناطق با رطوبت فراوان از ضدآفتاب مقاوم در برابر آب استفاده کنند.

سعیدی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با وجود استفاده از فراورده‌های ضدآفتاب، باز هم بروز ضایعات و سرطان‌های پوستی افزایش یافته است، افزود: یکی از علت‌های احتمالی این موضوع اعتماد بیش از اندازه به این فراورده‌ها است و افراد تصور می‌کنند با کاربرد یک ضدآفتاب، کاملاً در برابر نور خورشید در امان هستند. استفاده از پوشش‌های فیزیکی مانند لباس‌های آستین بلند، کلاه‌های با لبه بزرگ و استفاده از رنگ‌های تیره باعث کاهش میزان تماس بدن با نور می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: ضد آفتاب‌های شیمیایی باید حدود نیم ساعت پیش از قرار گرفتن در معرض نور استعمال شوند تا فرصت نفوذ به داخل پوست را داشته باشند و هر دو ساعت نیز تمدید شود.

سعیدی اظهار کرد: اشعه ماورابنفش از ابر عبور می کند، پس حتی در روزهای ابری باید ضد آفتاب مصرف کرد و در هوای برفی نیز درصد بالایی از نور منعکس می‌شود بنابراین مصرف ضد آفتاب جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی ضروری است.

وی ادامه داد: برخی بر این باورند که استفاده از فراورده هایی با SPF بالا نیاز کاربرد مجدد آنها را برطرف می سازد در حالی که ارتباط خطی بین عدد SPF و درصد عملکرد آن وجود ندارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: یکی دیگر از نکات مهم در مورد استفاده از فراورده‌های ضدآفتاب، مقدار فراورده‌ای است که باید مورد استفاده قرار گیرد به عنوان مثال خانم ها، باید حداقل 1.2 گرم از فرآورده در سطح پوست صورت استفاده کنند اما بسیاری از خانم‌ها حدود 0.085 گرم از فراورده را در سطح پوست استفاده می‌کنند، در حالی که برای رسیدن به این کارایی، باید این میزان 14 بار در سطح تکرار شود.

سعیدی ادامه داد: در محیط هایی با انعکاس نور بالا مانند مناطق ماسه‌ای مانند ساحل دریا و بیابان، برف، نواحی شنی و آب، باید بیشتر مراقب آفتاب سوختگی بود. در مناطق مرتفع با افزایش ارتفاع از ضخامت جو کاسته می‌شود بنابراین میزان کمتری از اشعه ماورابنفش توسط جو جذب می‌شود و به محافظت بیشتری از پوست نیاز است.

وی با بیان اینکه خانم های باردار و کودکان بهتر است ضدآفتاب فیزیکی استفاده کنند، افزود: باید نوزادان و کودکان را از تابش مستقیم نور خورشید محافظت کرد و نحوه مراقبت از خود در برابر اثرات نور خورشید و آفتاب سوختگی را به کودک آموزش داد.

سعیدی اظهار کرد: از رفتن به سولاریوم و سالن‌های برنزه کننده پرهیز شود چرا که به طور معمول این دستگاه‌ها با محدوده A ماورابنفش کار می‌کنند و استفاده متعدد و بلندمدت از این گونه دستگاه‌ها می تواند عوارض بسیاری را برای پوست به دنبال داشته باشد.

وی افزود: تماس با آفتاب جهت سنتز ویتامین D ضروری است، به همین دلیل توصیه می شود در ساعاتی از روز پیش از ساعت 9 صبح و یا بعد از ساعت 4 عصر به مدت 5 تا 15 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیریم. در صورتی که قرار گرفتن در معرض نور کمتر از 20 دقیقه باشد، نیازی به استفاده از فراورده‌های ضدآفتاب نیست، مگر در افرادی که پوست بسیار حساسی دارند.

سعیدی با اشاره به اینکه استفاده از ضد آفتاب در مقابل نور مهتابی و مانیتور، برای افرادی که پوست حساس دارند، ضروری است، افزود: با توجه به تومورهایی که در ناحیه لب ایجاد می‌شود، استفاده از ضدآفتاب‌های ناحیه لب که معمولاً به صورت قلم (Lipstick) ارائه می‌شود، بسیار مهم است.

وی افزود: با توجه به نوع پوست مردم کشورمان که اغلب سبزه یا گندمگون است، SPF فراورده در محدوده 15 کافی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: