کد خبر: ۶۶۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
تعداد بازدید: ۴۷۷
معاون قضائی و اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: قطعاً با تقویت اخلاق، توجه به آموزه‌های دینی و الگوگیری از سیره و شیوه بزرگان دین، میزان کج‌رفتاری و کج‌اندیشی‌ها کاهش می‌یابد.
بیکاری و فقر از علل بزهکاریبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا ،  دکتر «جان احمد آقایی» در جلسه پیشگیری از وقوع جرم فومن در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا با بیان این‌که این جلسه نخستین جلسه مدیریت شورای پیشگیری از جرم شهرستان است، اظهار کرد: بشر با ورود به هزاره سوم موفقیت‌های عجیبی و چشم‌گیری را در حوزه‌های مختلف صنعت، تکنولوژی و علم بدست آورده است.

وی با بیان این‌که کسب موفقیت‌های بشر در راستای بهتر زیستن است، افزود: همه تلاش بشر در جهت خلق و ایجاد تکنولوژی، صنعت و... برای بهتر زیستن است.

آقایی با بیان این‌که باید دید آیا بشر توانسته به اهداف مدنظر دست یابد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: اگر بشر به اهداف مدنظر رسیده است علت وجود بداخلاقی‌ها در جامعه بشری، کج‌اندیشی‌ها در نظام اجتماعی دنیا و حتی در کشورهای مبتکر و ابداع این تفکر و بیش از حد در کشورهای جهان سوم چیست؟

معاون قضائی و اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان این‌که امروز مشاهده می‌شود جرائم سازمان یافته و طبقه‌بندی شده‌اند و از ابزارهای پیچیده استفاده می‌کنند، گفت: با ریشه‌یابی می‌توان متوجه شد که بشر تک بُعدی رشد کرده است و اخلاق، تواضع، خوشرویی را که سرلوحه همه کارها می‌باشد را فراموش کرده است.

آقایی با بیان این‌که نگاه قرآن نگاهی پیشگیرانه است، تصریح کرد: همه پیامبران در جهت مراقبت، نظارت و کنترل بشر در جهان هستی ظهور و بروز کرده‌اند. کنترل و نظارت مهم‌ترین اهرم در جهت اصلاح و پیشگیری از آسیب‌هاست.

وی با بیان این‌که بشر از بدو نظام اجتماعی تاکنون در دو پدیده در امان نبوده است، یادآور شد: انواع امراض و بیماری‌ها و کج‌اندیشی و بزهکاری دو پدیده مذکور هستند. کج‌اندیشی‌ها، بداخلاقی‌ها عدم مراقبت، عدم تزکیه نفس و خودخواهی منشأ همه جنایت‌هاست.

معاون قضائی و اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان این‌که بشر توانسته بر بسیاری از بیماری‌هایی که تهدید و آسیب بوده غلبه یابد و آن را درمان، اصلاح و پیشگیری کند، ادامه داد: با پیشگیری، آموزش، مراقبت، کنترل و نظارت بسیاری از بیماری‌ها از بین رفت اما کج‌رفتاری و بداندیشی که نهایتاً به بزهکاری منجر می‌شود همچنان ادامه دارد و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است.

وی با بیان این‌که با مطالعه نظام‌های انقلابی دنیا، متوجه می‌شویم که فرانسه پس از انقلاب صنعتی موفقیت‌های چشمگیری را بدست آورده است، افزود: دنیای بشریت، امروز به نوعی در همه ابعاد مدیون انقلاب صنعتی فرانسه است.

آقایی با اشاره به توجه و بررسی جامعه‌شناسان به آمار اطلس جنایی فرانسه افزود: با بررسی‌ها مشخص شد رقم فراوانی آمار جنایی در فرانسه بیش از حد بالا رفته است، در تحقیق و پژوهش میدانی مشاهده شد نقش اخلاق در همه حوزه‌ها به‌علت تعطیلی کلیساها و عدم فعالیت و غفلت از حوزه دینی کم‌رنگ شده است.

معاون قضائی و اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه آمار جنایی در فرانسه در مدتی کوتاه با تقویت بنیان‌های دینی کاهش یافت، خاطرنشان کرد: قطعاً با تقویت اخلاق، توجه به آموزه‌های دینی و الگوگیری از سیره و شیوه بزرگان دین، میزان کج‌رفتاری و کج‌اندیشی‌ها کاهش می‌یابد.

آقایی با بیان این‌که برگزاری این نشست با توجه به حضور مدیران شهرستان یک فرصت و ظرفیت مناسبی است، یادآور شد: مدیریت پیشگیری از وقوع جرم، مصداق یک مدیریت مشارکتی است.

وی با اشاره بر اینکه قانون پیشگیری از وقوع جرم مصور و قانون شد، افزود: هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه درآن مداخله دارند. ما در یک سرزمینی زندگی می‌کنیم که حاکمیت از آن قانون و آموزه‌های دینی است.

آقایی با اشاره به اصل تفکیک قوا در اصل 57 قانون اساسی گفت: هر سه قوه مستقل عمل می‌کنند و هیچ یک از قوه‌ها نمی‌توانند در کار یکدیگر مداخله کنند. در قانون اساسی مدیریت شورای پیشگیری در اصل 156 قاون اساسی در بند 5 به قوه قضائیه واگذار شده است.

معاون قضائی و اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان این‌که در رأس این سه قوه ولایت مطلقه قرار دارد، ادامه داد: بنابراین مدیریت پیشگیری برخاسته از منویات مقام معظم رهبری است.

آقایی با بیان این‌که یکی از عوامل بزهکاری بیکاری، فقر و محرومیت‌هاست، افزود: اشتغال می‌تواند بیکاری را برطرف کند که در حوزه سایر دستگاه‌ها قرار دارد و دستگاه قضایی نیز در این مهم می‌تواند موانع را برطرف کند.

وی افزود: مدیریت شورای پیشگیری از جرم بر عهده قوه قضائیه است این بدان معنا نیست که قوه قضائیه می‌تواند پیشگیری کند بلکه پیشگیری به‌صورت مشارکتی است، کار مشارکتی موفقیت را در پی خواهد داشت.

آقایی با بیان این‌که در شورایعالی مدیریت پیشگیری در سطح کشور روسای هر سه قوه عضو آن هستند، یادآور شد: سه قوه با مشارکت و همکاری سیاستگذاری و راهبردها را مشخص می‌کنند که متناظر آن در استان و شهرستان است.

معاون قضائی و اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان به در پیش بودن ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: حاکمیت ما حاکمیتی دینی و فومن نیز شهری دینی است که بزرگان و علمای دینی تراز اول دنیای اسلام در این شهرستان ظهور و بروز کرده‌اند. با توجه به این‌که فومن شهری گردشگری است درخواست می‌شود از دادستان که با کمک مدیران شهرستان حرمت این ماه را حقظ کنند.

آقایی با تأکید بر ضرورت توجه و مراقبت انفال، تغییر کاربری اراضی و طرح هادی گفت: طرح هادی در جهت احیاء و اصلاح روستا است و مانع از مهاجرت به شهرها می‌شود.

وی با بیان این‌که بافت شهرهای شمالی به‌صورت متمرکز نیست، تصریح کرد: طرح هادی برای تجمیع روستاهاست، با توجه به این‌که بافت روستاها در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به‌صورت پراکنده است در صورت اجرای طرح هادی ایجاد هر نوع تغییر و تحولی امکان‌پذیر خواهد بود.

آقایی یادآور شد: باید در اجرای طرح هادی دقت شود، چون روستاها یا در حاشیه جنگل‌ها و یا در میان اراضی شالیزاری قرار دارند.

معاون قضائی و اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در پایان با تأکید بر حفظ سلامت خانواده یادآور شد: امروز با بداخلاقی‌ها، تکثر جرائم و عناوین مجرمانه راهی جز پیشگیری نیست، پیشگیری به معنای اطلاع‌رسانی، آموزش، مراقبت، متوسل شدن به سیره و شیوه علماء و بزرگان دین است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: