کد خبر: ۶۶۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
تعداد بازدید: ۴۴۹

کواکبیان: قطع یارانه ها به نفع مردم است / بررسی معیشت خبرنگاران در مجلس دهم / نگران بی تجربگی نمایندگان نیستیمنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پرداخت یارانه ها به شکل کنونی، گفت: در تصویب بودجه 95 بحث قیمت‌ها مطرح است. معتقدم مصوبه مجلس خوب است. مشکل دولت را نیز برای اجرای پروژه‌ها درک می‌کنم اما باید به یارانه‌ها توجه شود.یارانه‌ها به این معنی نیست که پول درآوریم، به دولت دهیم، صرف امور دیگر شود. مصرف باید در جایگاه خود صورت گیرد.

دکتر مصطفی کواکبیان در گفت و گو با جماران اظهار کرد:  به عنوان مثال چه اشکالی دارد اگر می‌خواهیم بخش بهداشت را توسعه دهیم، پول را به دستگاه مربوطه دهیم؟ درمورد بنزین و ... هم قرار بود که آزادسازی اقتصادی انجام شود. آزادسازی اقتصادی یعنی عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد؛ الان این اتفاق نیفتاده و من فلسفه مخالفت دولت را با حذف یارانه‌ها متوجه نمی‌شوم.

دبیرکل حذب مردم سالاری تاکید کرد: ممکن است عده‌ای با انگیزه‌های دیگر بخواهند برای جلوگیری از قطع یارانه ها به دولت فشار وارد کنند اما دولت خودش هم از اول خواهان قطع پرداخت نقدی یارانه‌ها بود و همیشه می‌گفت سر ماه که می‌شود عزا می‌گیریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در سال 1389 که در مجلس بودم با بحث یارانه‌ها مخالف بودم و اکنون هم اگر مجلس و دولت به نتیجه قطع پرداخت نقدی یارانه رسیده‌اند، باید این کار انجام شود.

کواکبیان با اشاره به این که قطع پرداخت یارانه به معنای گرانی نیست، اظهار کرد:قطع یارانه‌ها به نفع مردم است چرا که هرچه نقدینگی افزایش می‌یابد، تورم نیز افزون می‌شود. دولت می‌تواند رفاه را با روش‌های دیگر تامین کند و این امکان‌پذیر است.

***نباید نگران برجام باشیم

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به جبهه گیری علیه برجام توسط برخی در مجلس نهم ، همراهی مجلس دهم با دولت می‌تواند راه را برای بهبود شرایط جامعه هموارتر سازد؟، گفت: بنده یکی از افرادی هستم که از ابتدا با دلواپسان برخورد داشتم و از اول برخلاف دلواپسی آن‌ها، همایش «ما دل‌آرامیم» شکل دادیم. هنوز هم معتقدم که ما نباید چندان نگران باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهایت این است که بگوییم نمی‌خواهیم برجام را اجرا کنیم، درست است که وقت ملت و ملک و ... زیاد گرفته شده است اما اگر به این نتیجه برسیم، چیزی را از دست ندادیم اما واقعیت این است که این دوستان ما حرفی را می‌زنند که آن عناصر افراطی درون سیستم حاکمه آمریکا می‌زنند، حرفی را می‌زنند که نتانیاهو می‌زند. یک جایی در انتخابات، فردی به من گفت که «می‌گویند شما لیست انگلیسی هستید»، در پاسخ گقتم که «خوب است به شما بگویند لیست اسرائیلی؟ چرا توهین می‌کنید؟ خیلی از شما حرف‌هایی را زدید که نتانیاهو زده است». ترامپ گفته بود که اگر رییس‌جمهور شوم، توافق برجام را برمی‌دارم، پاره می‌کنم؛ مشخص است که این آرزوی قلبی خودش است؛ خیلی‌ها هم در داخل به صورت افراطی همین خواسته را دارند.

کواکبیان تصریح کرد: نمی‌گویم برجام کامل‌ترین است و هیچ نقص و ایرادی ندارد اما در شرایطی که ما داشتیم بهتر از این نمی‌شد نتیجه گرفت. بالاخره کشور با آن تحریم‌ها و برخوردها به سمتی رفته بود که جای هیچگونه بحث و گفت‌و‌گویی باقی نمانده و هر روز هم ما را تهدید می‌کنند که روز میز و زیر میز گزینه نظامی‌داریم و ... به هر صورت حداقل الان جرات نمی‌کنند این حرف‌ها را بزنند. از سوی دیگر نمی‌گوییم که مشکل سوئیفت را نداریم، آمریکایی‌ها بازی درآوردند اما به هر حال با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل همه تحریم‌ها یک جا لغو شد؛ این مساله خیلی مهم است، باید به سمتی برویم که این امر اجرایی شود؛ حال اگر آن تحریم‌ها مانند شمشیر داموکلس بر سرما بود بهتر بود یا برداشته شدن تحریم‌ها؟ غنی‌سازی ما بالاخره به رسمیت شناخته شد و درحالی که پیش از آن توافق، گویی که کار قاچاق و تخلف می‌کردیم.

دبیرکل حذب مردم سالاری با تاکید بر ایجاد گشایش در مراودات اقتصادی با کشورهای اروپایی و انجام مذاکرات، اظهار کرد: به طور کلی بنده نسبت به برجام و شرایط، خوشبین هستم اما نه به این معنا که نباید رصد و مراقبت کنیم؛ باید مواظبت کنیم و اگر طرف‌های مقابل خلف وعده کردند ما هم در مقابل برخورد کنیم؛ اگر نخواستند دقیق عمل کنند، برخورد کنیم. من معتقدم برجام دستاوردهای بسیار زیادی داشته و باید آن را قدر بدانیم.

*** بیمه خبرنگاران در دست بررسی مجلس دهم

این نماینده مردم تهران در مجلس دهم، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس دهم مشکلات بیمه خبرنگاران را با توجه به قرار گرفتن حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت، بررسی خواهد کرد؟ گفت:استرس‌هایی که شب‌ها مطبوعاتی‌ها دارند که هر لحظه خبر برسد، دقیق‌ترین خبر، صحیح‌ترین و جدید‌ترین خبر باشد، بسیار است. باید سعی کنیم قانون دقیق‌تر اجرا شود.

*** نگران بی تجربگی نمایندگان جوان نیستیم

کواکبیان در مورد مسایل مطرح شده نسبت به ورود افراد درجه2 و 3 سیاسی به لیست اصلاح طلبان و حامیان دولت و نگرانی از ضعیف شدن مجلسدهم، گفت: مگر مجلس اول از ابتدا قوی بود؟ اکنون همه می‌گویند مجلس اول قوی‌ترین مجلس بوده است. در تهران به خاطر رد صلاحیت‌های گسترده ما ناچار بودیم دوستان را در لیست بگنجانیم. بسیاری از این افراد بعدا تایید صلاحیت شده‌اند. در مرحله اول بالای 300 فرم تکمیل شد، در نهایت 60 نفر منتخب شدند. در هیات رییسه از بین این افراد 35 نفر انتخاب شدند، 5 نفر از لیست ما، 5 نفر هم از لیست حامیان دولت آمدند. در این لیست کاری شد که در تاریخ همتا نداشت و بر‌اساس حروف الفبا لیست تنظیم شد و درحالی که من ردیف دوم بودم، در جایگاه بیستم قرار گرفتم. ما برای حفظ ائتلاف این سازو کار را قبول کرده بودیم و چاره‌ای نداشتیم. به نظر می‌رسد این افراد از نظر تجربه قانونگذاری، تجربه زیادی نداشته باشند اما افرادی تحصیل کرده و جوان هستند. ما نگرانی‌ نداریم.

*** همه، یک فراکسیون

وی همچنین با تاکید بر این اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی ‌دولت باید یک فراکسیون تشکیل دهند، گفت: ما نباید به دنبال دو فراکسیون برای اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی ‌دولت برویم. معتقدم که آقای لاریجانی  آقای و عارف و همه افرادی که در لیست اصلاح‌طلبان بودند باید در یک فراکسیون جمع شویم؛ نام آن را نیز می‌گذاریم فراکسیون اصلاح‌طلبان اعتدالگرا.

بنده به عنوان تنها دبیر کل یک حزب سیاسی فراگیر و یک تشکل سراسری که در مجلس دهم شرکت کردم، باید بگویم مشکلی ندارد که ما بتوانیم به دنبال تشکیلات و انسجام دقیق باشیم به گونه‌ای که دو فراکسیون را در یک فراکسیون جمع کنیم. برخی از تحلیل گران نیز بدون این که در مجلس باشند تعبیر می‌کنند که خیلی خطرناک است که فلان آقا رییس نشود یا فلانی رئیس بشود.

کواکبیان با تاکید بر این که ایجاد تغییر در ترکیب هیات رییسه و ترکیب کمیسیون‌ها لازم بود، گفت: تغییر برای ما اصل است. باید ببینیم معیارها چیست. این روزها خیلی‌ها اصلاح‌طلب می‌شوند. البته در تهران مردم کاری کردند که حقیقتا بی‌نظیر بود و سابقه نداشت، برای اولین بار بود که انتخابات تهران در یک مرحله تمام شد. برای نخستین بار بود که مردم تقریبا به یک لیست کامل رای دادند. حتی در مجلس ششم که، دور دوم انتخابات برگزار شد.برای نخستین بار بود که مشاهده شد مردم می‌توانند حزبی فکر کنند و لیستی رای دهند. خیلی حرکت خوبی بود لذا من معتقدم که در مرحله اول باید فراکسیون واحد تشکیل دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لاریجانی حاضر می‌شوند در فراکسیون اصلاح‌طلبان باشد؟، اظهار کرد:اگر راضی نشود باید فراکسیون جدایی را شکل دهیم که ما این کار  را به مصلحت نمی‌دانیم؛ ضمنا می‌دانیم که اعتدالگرایان تعداد زیادی نیستند. لذا معتقدم خرد جمعی باید تصمیم گیرد. من با ادامه روال سابق مخالفم اما خرد جمعی باید تصمیم گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: