کد خبر: ۶۶۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
تعداد بازدید: ۵۶۱
مجلس شورای اسلامی در دوره نهم کمتر از 200 قانون را به تصویب رسانده که رکوردی کاهشی در ادوار نه گانه مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید.
مروری بر مصوبات مجلس نهمبه گزارش خبرداغ به نقل ازایسنا، در عمر 110 ساله نظام قانون‌گذاری در کشور، بالغ بر 11 هزار عنوان قانون به تصویب رسیده که البته حاصل فعالیت مجلس شورای ملی، شورای انقلاب و مجلس شورای اسلامی است.

در این میان سهم مجالس نه گانه پس از انقلاب اسلامی به طور میانگین در هر دوره بیش از 300 قانون بوده است؛ اگرچه مجلس نهم سنت شکنی کرده و تعداد قوانین مصوب در این دوره از مجلس کمتر از 200 عنوان بوده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را برعهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است؛ وظایفی که به نظر می‌رسد کمتر موازنه‌ای بین آنها برقرار بوده و عمدتا بخش قانون‌گذاری مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران در سلسله گزارش‌هایی تا پایان هفته جاری نگاهی به عملکرد تقنینی پارلمان در دوره نهم داشته و مصوبات این دوره مجلس را مرور کرده که در زیر می‌آید:

قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور
1 اردیبهشت 94: نمایندگان مجلس با تصویب لایحه ارجاعی دولت در جهت پرداختن به رفع برخی موانع قانونی به عنوان زمینه سازهای بروز شرایط رکود و تورم گام برداشتند و نسبت به اصلاح برخی قوانین و وضع برخی قوانین جدید در این زمینه برای خروج از رکود و ایجاد تحرک در اقتصاد اقدام کردند.

قانون تفسیر قانون الحاق دو تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش
2اردیبهشت 94: به موجب این مصوبه دانشجویان ورودی آزمون کاردانی به کارشناسی سال 1388 دانشکده های تربیت دبیر در اولویت استخدام آموزش و پرورش قرار می‌گیرند.

قانون امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز‌زدایی از تهران
6 اردیبهشت 94: مجلس با تصویب این قانون مقرر کرد شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» با استفاده از ظرفیت ها و اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی (دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران) و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور انجام تشکیل شود.

قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری
20اردیبهشت 94: مجلس با تصویب این قانون مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری را تمدید کرد.

قانون نحوه اجرای قسمتی از اصل یکصد و شصتم (160) قانون اساسی
22اردیبهشت 94: به موجب این قانون وزیر دادگستری از میان کسانی که توسط رئیس قوه قضائیه به رئیس جمهور پیشنهاد می شوند انتخاب و برای أخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می شود.

بر این اساس پیگیری تصویب لوایح قضائی تهیه شده توسط رئیس قوه قضائیه به دولت، دفاع از لوایح قضائی در مجلس، کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با قوای مجریه و مقننه و هماهنگی در امور بین الملل در خصوص تنظیم قراردادهای همکاری و معاضدت قضائی، استرداد مجرمان، انتقال محکومان از جمله مسوولیت‌های وزیر دادگستری خواهد بود.

قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کنیا به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی درمورد مالیات بر درآمد و سرمایه و تشریفات (پروتکل) الحاقی آن
23اردیبهشت 94: مجلس موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کنیا به‌ منظور اجتناب از أخذ مالیات مضاعف وجلوگیری از فرار مالیاتی درمورد مالیات بر درآمد و سرمایه و تشریفات(پروتکل)الحاقی آن را تصویب کرد.

قانون موافقتنامه دوجانبه همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اوگاندا
23اردیبهشت 94: بر این اساس موافقتنامه دوجانبه همکاری‌های فرهنگی، علمی و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اوگاندا تصویب شد.

قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه درمورد استفاده مشترک از دروازه مرز زمینی اسندره و سرو
23اردیبهشت 94: نمایندگان مجلس موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در مورد استفاده مشترک از دروازه مرز زمینی «سرو» و «اسندره» را تصویب کردند.

قانون یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه درمورد استفاده مشترک از دروازه‌های مرز زمینی رازی و کاپی‌کوی و تشریفات (پروتکل) اصلاحی آن
23اردیبهشت 94: با رای مجلس یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در مورد استفاده مشترک از دروازه‌های مرز زمینی رازی و کاپی‌کوی تصویب شد.

قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت در زمینه کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی
23اردیبهشت 94: به موجب این قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت در زمینه کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی تصویب شد.

قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی درمورد مالیاتهای بردرآمد
23اردیبهشت 94: بر این اساس موافقتنامه بین دولت جمهوری‌ اسلامی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی درمورد مالیات‌های بر درآمد تصویب ‌شد.

قانون اصلاح ماده (29) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی
29اردیبهشت 94: به موجب این مصوبه روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن کشوری و روسای اتاق‌های اصناف و تعاون در استان و اعضای شورای اسلامی شهرها باید برای ورود به انتخابات مجلس استعفا کنند.

قانون نحوه پیگیری تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی
5 خرداد 94: نمایندگان مجلس با تصویب این قانون مقرر کردند شورایی با عضویت معاون اول رئیس‌جمهور، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس قوه قضائیه به منظور کسب اطلاع از برنامه‌های سه قوه و هماهنگی لازم در جهت رفع موانع اجرائی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور به تناسب وظایف و اختیارات قانونی هر قوه تشکیل ‌شود.

بر این اساس دولت مکلف است اجرای قوانین مربوط به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده و در لوایح ارسالی خصوصاً برنامه‌های پنجساله و بودجه‌های سنواتی، این سیاست‌ها و احکام قانونی مربوط را مد نظر قرار دهد.

قانون اصلاح قانون آئین‌دادرسی کیفری
1 تیر 94: اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس این قانون را به موجب اصل 85(تفویض اختیار صحن مجلس به کمیسیون‌) به تصویب رساندند.

قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران
2 تیر 94: به موجب این قانون در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای (۱+۵) در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

۱- لغو تحریم‌ها باید به طور یکجا و کامل در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

۲- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایتهای هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

۳- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه ، پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

به موجب این قانون نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. همچنین وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یک‌بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک‌بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد
30 تیر 94: با تصویب این قانون مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد تا سه سال و نیم تمدید شد. البته این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و نهایتا به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

قانون اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات (پروتکل)های اصلاحی (1) ، (2) و (4) کنوانسیون ورشو و اصلاحی آن به موجب تشریفات (پروتکل) لاهه مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوائی بین‌المللی
24 تیر 94: به موجب این قانون به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به تشریفات (پروتکل)های اصلاحی(۱)،(۲) و(۴) کنوانسیون ورشو مورخ ۱۲ اکتبر ۱۹۲۹ میلادی(۲۰ مهر ۱۳۰۸ هجری‌شمسی) و اصلاحی آن به موجب تشریفات (پروتکل) لاهه مورخ ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۵ میلادی (۵ مهر ۱۳۳۴ هجری‌شمسی) مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل‌ و ‌نقل هوایی بین‌المللی که در ۲۵ سپتامبر ۱۹۷۵ میلادی (۳ مهر۱۳۵۴ هجری‌شمسی) در مونترال به تصویب رسیده است ملحق گردد.

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل الحاقی به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی کالا از طریق جاده راجع به سند حمل الکترونیکی
24 تیر 94: به موجب این قانون به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به تشریفات (پروتکل) الحاقی مورخ 1/12/1386 به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا راجع به سند حمل الکترونیکی به شرح پیوست ملحق گردد.

قانون اجازه مشارکت دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه صندوق بین‌المللی پول جهت کاهش فقر و ارتقای رشد (PRGT)
24 تیر 94: بر اساس این مصوبه به دولت اجازه داده می شود از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در برنامه کاهش فقر و ارتقای رشد (PRGT) که توسط صندوق بین المللی پول و در چهارچوب اهداف اساسنامه آن صندوق اجراء می شود، مشارکت نموده و نسبت به تخصیص سهمیه تعیین شده توسط هیأت عامل صندوق از محل عواید متعلقه حاصل از فروش طلا جهت کمک به تأمین مالی کشورهای فقیر تا سقف شانزده میلیون حق برداشت مخصوص (SDR) اقدام کند.

قانون مواففتنامه کشتیرانی تجاری دریائی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا و تشریفات (پروتکل) اصلاحی آن
24 تیر 94: نمایندگان مجلس موافقت‌نامه کشتیرانی تجاری دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا را تصویب کردند.

قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم
31 تیر 94: مجلس قانون مالیاتهای مستقیم را با یک ماده واحده و ۶۰ بند اصلاح کرد.

قانون تسری ماده (191) قانون مالیاتهای مستقیم به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه کنندگان خدمات و کالاهای وارداتی و نیز مالیاتهای غیرمستقیم قوانین بودجه سننوات 1377 الی 1381
6 مرداد 94: بر اساس این مصوبه، حکم ماده 191 قانون مالیات های مستقیم مصوب سوم اسفند 1366 حسب مورد نسبت به مانده جریمه ها و مالیات اضافی مودیانی که اصل بدهی های قطعی شده خود را بابت مالیات و عوارض متعلقه، موضوع قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارایه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 22 دی 1381 (موسوم به تجمیع عوارض) و مالیات های غیرمستقیم موضوع قوانین بودجه سنواتی سال های 1377 تا 1381 پرداخت نموده اند و یا ظرف مدت یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به پرداخت آن اقدام کنند، جاری خواهد بود.

قانون اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی
7 مرداد 94: نمایندگان با تصویب این قانون به دولت اجازه دادند سرمایه جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه اسلامی را از مبلغ یک میلیارد و چهارصد و هشتاد و یک میلیون و هشتصد و هشتاد هزار (1.481.880.000) دینار اسلامی فعلی، به مبلغ چهار میلیارد و یکصد و هفتاد و چهار میلیون و ششصد و سی هزار (4.174.630.000) دینار اسلامی به صورت تعهدی (عندالمطالبه) افزایش دهد و در صورت درخواست بانک توسعه اسلامی با تصویب هیأت وزیران، نسبت به تأمین و پرداخت اقساط افزایش سرمایه از محل منابع در اختیار و یا دارایی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قبال دریافت تضمین از وزارت امور اقتصادی و دارایی طی مهلت زمانی مقرر اقدام کند.

قانون تصویب تشریفات (پروتکل) حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریائی دریای خزر
18 مرداد 94: با رای مجلس تشریفات (پروتکل) حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر تصویب ‌شد.

قانون منشور سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور درحال توسعه
18 مرداد 94: با رای مجلس منشور سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه تصویب شد.

قانون تصویب اصلاحیه کنوانسیون بازل در باره کنترل انتقالات برون‌مرزی مواد زائد زیان‌بخش و دفع آنها
18 مرداد 94: نمایندگان مجلس اصلاحیه کنوانسیون بازل درباره کنترل انتقالات برون‌مرزی مواد زاید زیان‌بخش و دفع آنها را به تصویب رساندند.

قانون تصویب کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه
18 مرداد 94: نمایندگان مجلس کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه را به تصویب رساندند.

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات (پروتکل) ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی
18 مرداد 94: به موجب این مصوبه به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به تشریفات (پروتکل) ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی ملحق گردد.

قانون موافقتنامه همکاری درخصوص آب و هواشناسی دریای خزر
18 مرداد 94: بر این اساس موافقتنامه همکاری درخصوص آب و هواشناسی دریای خزر تصویب شد.

قانون الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش
28 مرداد 94: به موجب این مصوبه وزارت آموزش و پرورش مکلف است که فقط معلمان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمتی، خرید خدمات آموزشی که قبل از تصویب قانون الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 26 مهرماه 1391 با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند را به منظور تامین نیروی حق‌التدریسی با توجه به رشته تحصیلی، مقطع حداقل کاردانی،‌ جنسیت براساس نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه بدون الزام به رعایت ماده 8 این قانون به کار گیرد و استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است.

بر این اساس بار مالی ناشی از تصویب این قانون در حد سقف حق‌التدریس سالانه و از محل حق‌التدریس پرداختی کارکنان رسمی و خروج بازنشستگان آموزش و پرورش تامین می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: