کد خبر: ۶۶۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
تعداد بازدید: ۵۵۲
پس از امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار؛
رییس جمهوری پس از امضای موافقتنامه سه جانبه چابهار بین ایران، هند و افغانستان با بیان اینکه پیام این سند آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت های منطقه ای برای توسعه و تقویت کل منطقه استفاده کنند گفت: کشورهای دیگر هم می توانند در آینده به سند همکاری بین ایران، هند و افغانستان ملحق شوند.
روحانی: کشورهای دیگر هم می توانند در آینده به سند همکاری بین ایران، هند و افغانستان ملحق شوندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در نشست خبری روسای سه کشور ایران، افغانستان و هند ضمن خوش آمدگویی به نخست وزیر هند و رییس جمهوری افغانستان، اظهار داشت : امروز به عنوان یک روز مهم و تاریخی در توسعه روابط سه کشور برای ما حایز اهمیت است. امروز از طرف تهران، دهلی و کابل این پیام برای منطقه و جهان که راه پیشرفت کشورهای منطقه در سایه همکاری مشترک و استفاده از فرصت های منطقه ای است.

رییس جمهوری گفت: البته نماد این همکاری کلمه چابهار است که بهاری برای هر سه کشور است.
روحانی ادامه داد: ما در سایه سرمایه گذاری و فعالیت مشترک در چابهار می توانیم کشور هندوستان را در یک مسیر مطمئن به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و قفقاز متصل کنیم.
رییس جمهوری گفت: بنابراین از طریق موافقتنامه و سندی که امروز به امضا رسید پیامی برای همه کارآفرینان در سه کشور و کشورهای منطقه است که می توانند بر مبنای دالان جدید بین المللی برنامه آینده خودشان را تنظیم کنند.
وی افزود: سند امروز تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه یک سند سیاسی و سند منطقه ای است و پیام این سند آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت های منطقه ای برای توسعه و تقویت کل منطقه استفاده کنند.
روحانی ادامه داد: در این توافق سه جانبه فضا برای حضور کشورهای دیگر و فعالیت کشورهای دیگر باز است و می توانند کشورهای دیگر هم به این سند همکاری در آینده ملحق شوند.
رییس جمهوری گفت: سند و توافق امروز بر علیه هیچ کشوری نخواهد بود و آنچه فعالیت سه کشور است به نفع کل منطقه و به ویژه صلح و ثبات منطقه خواهد بود.
وی یادآور شد: در جلسه ای که پیش از امضای سند بین رهبران سه کشور برگزار شد تصمیم بر این شد که هرکشوری وزیری را برای ادامه کار قرار دهد و وزیر راه و شهرسازی از طرف ایران اعلام می شود و آقای مودی هم وزیر راه و حمل و نقل را به عنوان مسوول این کار اعلام کردند و آقای اشرف غنی هم بنا شد به زودی وزیر مربوطه را اعلام کنند که این سه وزیر به طور منظم با هم جلسات مشترک داشته باشند و پیشرفت کار را نظارت کنند و گزارش کار را به سران سه کشور اعلام کنند.
روحانی اضافه کرد: امروز روز سوم خرداد که برای مردم ایران روز تاریخی و مبارکی از پیش بوده است می تواند روز همکاری سه کشور و روز چابهار اعلام شود.
رییس جمهوری گفت: من یکبار دیگر از نخست وزیر محترم هندوستان جناب آقای مودی و رییس محترم افغانستان آقای اشرف غنی تشکر و سپاسگزاری می کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: