کد خبر: ۶۶۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
تعداد بازدید: ۶۹۴
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری از مداخله های غیر ضروری پزشکی به عنوان عاملی در افزایش آمار زایمان سزارین نام برد و گفت : پزشکی ساز شدن زایمان طبیعی مساله ای است که می بایست مورد نظر قرار بگیرد .
علت افزایش آمار سزارین چیست؟
به گزارش خبرداغ به نقل از شفا آنلاین،صغری خانی روز یکشنبه در جشنواره استانی ترویج زایمان طبیعی که در ساری برگزار شد ، افزود : زایمان فعالیت طبیعی که بدن با طی مراحل بدون دخالت قابل انجام است ، فعالیتی که از همان ابتدای خلقت وجود داشته و انجام می شد .
وی ادامه داد : زایمان طبیعی در سال های اخیر با برخی مداخله هایی گاهی غیر ضروری از حالت طبیعی آن خارج شده است و زنان باردارهنگام وضع حمل با دلهره و یا گاهی ترس مواجه هستند .
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری به برخی از این مداخله های پزشکی از جمله تزریق سرم فشار ، زدن بخیه ، فشار آوردن به شکم زن اشاره کرد و گفت که این موارد ترس و دلهره ای را در میان زنان ایجاد کرد و آنان را به سمت زایمان سزارین که بدون درد هنگام وضع حمل است ، سوق دهد .
وی از اجرایی شدن طرح هایی برای مناسب سازی فضای زایشگاه های مازندران به عنوان گامی برای زایمان های بدون درد و ترس نام برد و ادامه داد : در این فضاها مادران به دور از هرگونه احساس سختی و دلهره با حضور همراهان قادر به وضع حمل بدون درد هستند.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری با اشاره به اینکه سازمان های جهانی بهداشت تلاش برای کاهش مرگ ومیر مادران باردار را مورد توجه قرار داده اند ، افزود : آمارها نشان می دهد که 70 درصد مرگ و میر مادران باردار در روش زایمان سزارین رخ می دهد .
به گفته رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری بررسی های پزشکی همچنین نشان می دهد که زایمان طبیعی در ارتقای وضعیت درمان وسلامت مادران و کودکان تاثیر گذار است.
وی یکی از دلایل کاهش ابتلا به برخی بیماری ها از جمله دیابت و آسم درافراد را به شیوه تولد وابسته دانست و ادامه داد : تولد کودکان به روش سزارین در احتمال افزایش به این نوع بیماری ها تاثیر دارد .
خانی ابراز امیدواری کرد که همگام با ارتقای فضای زایشگاه ها و ترویج به سمت زایمان های طبیعی مناسب و زایمان فیزیولوژیک ، زن بارداری به سمت زایمان پرخطر سزارین نرود .
آمارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشان می دهد که میانگین زایمان سزارین در استان بالاتر از دیگر استان های کشور است .
56 درصد زایمان های کشور به صورت سزارین و این آمار در مازندران 62 درصد است .
استان مازندران 3میلیون و 150 هزار نفر جمعیت دارد که در سال 94 بیش از 27 هزار تولد داشته است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: