کد خبر: ۶۵۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
تعداد بازدید: ۶۶۹
توسط تیمی از محققان ژاپنی انجام گرفت
تیمی از محققان ژاپنی برای درک آثار ریزگرانش بر رشد بلور، رشد بلورها را در محفظه مخصوصی بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی اندازه‌گیری کرده‌اند.
رمزگشایی از پرورش بلور در فضااین محققان بر رشد و سرعت انحلال بسیار آهسته بلورها که حدود یک سانتیمتر در ثانیه بود، با روشی موسوم به تداخل‌سنجی لیزری نظارت کردند.

این نخستین باری بود که از این روش بر روی ایستگاه فضایی به منظور اندازه‌گیری سرعت رشدبلورها در دماهای مختلف استفاده شد.

محققان دانشگاه توهوکو این آزمایش فضایی بر روی بلور پروتئین لیزوزیم را به منظور درک بهتر دلیل کیفیت بهتر بلورهای پرورش یافته در فضا نسبت به انواع زمینی آن‌ها انجام دادند. آن‌ها به این منظور، سلولهای رشد منحصربفردی را که برای پروژه‌های طولانی مناسب بودند، به مدت حدود شش ماه پرورش دادند.

این فرآیند تجربی موسوم به "نانوگام" (NanoStep) در ماژول تجربی ژاپن (KIBO) در ایستگاه فضایی انجام شد.

این محققان پیش از این سرعت رشد بلورهای پروتئین را در شرایط ریزگرانش شبیه‌سازی شده با استفاده از یک ماهواره و هواپیمای قابل بازیابی روسی در پروازهای سهمی‌وار اندازه‌گیری کرده بودند.

آن‌ها سرعت رشد بلورهای لیزوزیم را در مقایسه با نیروهای محرکه و درجه فوق اشباع‌شان به دقت بررسی کردند. این امر همچنین اطلاعات مهمی در مورد مکانیزم رشد در اختیار دانشمندان قرار داد.

پروژه‌های آینده برای محققان با استفاده از این روش به منظور آمایش رشد بلورهای مختلفی همچون بلور ایزومراز قند در حال آماده‌سازی است.

این تحقیق در مجله Review of Scientific Instruments منتشر شده است.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: