پدال نوشت: رقابت میان دو خودروساز بزرگ آلمانی یعنی مرسدس بنز و بامو پیشینهای طولانی دارد و در هر دورهای یکی بر دیگر فائق آمده است بااینحال در این مسیر، انتخاب خودرو و خودروساز برتر تقریباً غیرممکن به نظر میرسد. در ادامه دو شاسیبلند کوپهی این دو خودروساز را مورد بررسی قرار میدهیم.
مرسدس برای اولین بار بحث کوپهی چهار درب را با تولید CLS سدان پیش کشید، بامو هم در پاسخ بلافاصله بر روی این کلاس کار کرد و دو کوپهی چهار درب روانهی بازار کرد. در ادامه بامو با X6 خلاقیت در طراحی شاسیبلندها را پیش کشید و مرسدس این مسیر را با GLE کوپه دنبال کرد. حال این رقابت به این دو خودروی سنگینوزن دو تنی رسیده است خودروهایی که با حفظ برخی ویژگیهای کاربردی شاسیبلندها، سواری لذتبخش خودروهای سطح بالا را هم مهیا کردهاند.
نسل دوم بامو X6 سری M حالا میتواند با موتور هشت سیلندر 4.4 لیتری و توربوشارژ دوقلویش 567 اسب بخار نیرو تولید کند و عملکرد حیرتانگیزی را در تست جادهای ثبت کند. اگر از زاویه کناری به این خودرو که دماغهای کوتاه دارد نگاه کنیم این خودرو را شبیه یک موش بی دم میبینیم.
در آنطرف GLE کوپهی تازهنفس که امسال بهروزرسانی شده بهاندازهی X6 عملکردی نیست اما با موتور قابل پیشبینی هشت سیلندر 5.5 لیتری توربوی دوقلو، 10 اسب بخار بیشتر از X6 نیرو تولید میکند عددی که صرفاً برای برتری لفظی به دست آمده است. این خودرو از زاویه عقب با ابروی پیوسته کروم شبیه به یک ربات غمگین به نظر میرسد.
اما آیا واقعاً این خودروها ارزش پرداخت هزینهای بیش از 100 هزار دلار را دارند؟ این مقوله را با هم بررسی میکنیم:
جایگاه دوم: بامو X6 سری M سال 2015
در ابتدا به مشخصات عملکردی بامو در جدول انتهایی نگاهی داشته باشید. واقعاً این اعداد و ارقام شگفتانگیز نیستند؟ درست است که در این رقابت بامو در مکان دوم ایستاده اما این خودرو قطعاً در تست جادهای پیروز رقابت بوده است. X6 سری M که با وزن 2361 کیلوگرمی واقعاً سنگین به نظر میرسد میتواند تنها در 3.7 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد. ترمزهای قوی نصبشده بر روی X6، این خودرو را از سرعت 112 کیلومتر بر ساعتی در مسافت 46 متری به حالت ایستا میرساند و گردش 1.01 g نشان میدهد که این خودرو چه تواناییهایی دارد، شاید برای درک بهتر باید اشاره کنیم که تمام این اعداد و ارقام بهتر و بالاتر از بامو M3 DCT با وزن 1640 کیلوگرمی است.
اگر معیار انتخاب برنده این رقابت ویژگیهای عجیبوغریب و پوچ بود X6 سری M باز هم برندهی این رقابت نامیده میشد چراکه بامو در خلق یک اثر عجیبوغریب پا را فراتر از محدودیتها گذاشته است.
فضای صندلیهای عقب بامو X6 بهقدری کم است که سرنشینان با قد متوسط به بالا برای نشستن باید سر خود را کمی پایین بگیرند. حالت رانندگی آسوده (Comfort)، سواری بامو را لذتبخش کرده است اما در حالت سواری اسپرت و اسپرت پلاس در شرایط جادهای ناهموار این خودرو مثل یک اسب رام نشده عمل میکند و لاستیکهای بزرگ پیلوت سوپر اسپرت 21 اینچی میشلن (با سایز 285/35ZR در جلو و 325/30ZR در عقب) این خودرو هنگام عبور از سطوح ناهموار، فرمان خودرو را به لرزش درمیآورند. در یک تست جادهای بامو سریعتر و قابل پیشبینی تر از مرسدس بود اما واقعیت آن است که هنگام رانندگی با X6 احساس میکنید که X6 بیش از آنکه یک خودروی جادهای باشد یک سازه مهندسی اسباببازی است!
این اعداد و ارقام ثبتشده برای خودرویی که ارتفاع سقف آن از زمین 172 سانتیمتر است جالبتوجه است؛ اما چیزی که GLE63 را در جایگاه بالاتری قرار داده رفتار خودرو در جاده است. وقتی که محدودیتهای مطلق اعداد را در نظر نگیریم GLE مرد برتر میدان است و این با فلسفهی AMG یعنی تناسب بهتر در خودروهای بزرگ سطح بالا مطابقت دارد.
جلوه ظاهری کابین بامو کمی ناهنجار است اما کابین مرسدس آرام و حسابشده است. صندلیهای جلوی مرسدس با پشتی مناسب، راحت هستند و صندلیهای عقب هم جادارتر از صندلیهای بامو هستند و فضای قرارگیری پا در کف هم کاملاً مناسب و بزرگ در نظر گرفته شده است.
خودرو | بامو X6 سری M سال 2015 | مرسدس AMG GLE63کوپه S سال 2016 | ||
قیمت پایه | دلار 103,195 | دلار 110,225 | ||
قیمت خودروی مورد بررسی | دلار 114,795 | دلار 118,610 | ||
ابعاد | ||||
طول | 492.25 سانتیمتر | 491.74 سانتیمتر | ||
عرض | 198.88 سانتیمتر | 200.41 سانتیمتر | ||
ارتفاع | 168.91 سانتیمتر | 171.96 سانتیمتر | ||
فاصله محوری | 293.37 سانتیمتر | 291.59 سانتیمتر | ||
فضای کابین | F: 56 فوت مکعب R: 45 فوت مکعب | F: 52 فوت مکعب * R: 46 فوت مکعب * | ||
فضای بار | F: 60 فوت مکعب R: 27 فوت مکعب | F: 61 فوت مکعب R: 23 فوت مکعب | ||
یدک کشی | ||||
ماکزیمم | 2724 کیلوگرم | 3268 کیلوگرم | ||
نتیجه بررسی | 2724 کیلوگرم | 3268 کیلوگرم | ||
پیشرانه | ||||
موتور | توربوی دوقلو هشت سیلندر DOHC 32 سوپاپ (4395 سیسی) | توربوی دوقلو هشت سیلندر DOHC 32 سوپاپ (5461 سیسی) | ||
قدرت به اسب بخار در گردش | 567 @ 6500 | 577 @ 5500 | ||
گشتاور به نیوتن متر در گردش | 750 @ 2200 | 760 @ 1750 | ||
محدودهی قرمز/قطع سوخترسانی | 7000/7000 rpm | 6350/6400 rpm | ||
نسبت وزن به اسب بخار (پوند بر هر اسب بخار) | 9.2 | 9.4 | ||
Driveline | ||||
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک | ||
انتقال قدرت | تمام چرخها | تمام چرخها | ||
نسبت اکسل:1 | 3.15 | 3.69 | ||
شاسی | ||||
سیستم تعلیق | F: مولتی لینک، کمکفنرهای پیچشی، ضد گردش R: مولتی لینک، کمکفنرهای بادی، ضد گردش | F: کنترل بازویی، کمکفنرهای بادی، ضد گردش R: مولتی لینک، کمکفنرهای بادی، ضد گردش | ||
ترمزها | جلو: 15.6-اینچی، دیسکهای کراس دریلد عقب: 15.2- اینچی، دیسکهای کراس دریلد | جلو: 15.4- اینچی، دیسکهای کراس دریلد و شیاردار عقب: 13.6- اینچی، دیسکهای کراس دریلد و شیاردار | ||
لاستیک | میشلن پیلوت سوپر اسپرت جلو: 285/35ZR-21 105Y عقب: 325/30ZR-21 108Y | کانتیننتال کانتی اسپرت کانتکت 5P جلو: 285/40ZR-22 (106Y) عقب: 325/35ZR-22 (110Y) | ||
نتایج تست کاراند درایور | ||||
شتاب | ||||
0–48 KMH | 1.4 ثانیه | 1.5 ثانیه | ||
0–96 KMH | 3.7 ثانیه | 3.9 ثانیه | ||
0–161 KMH | 9.0 ثانیه | 9.8 ثانیه | ||
0–241 KMH | 24.5 ثانیه | 27.1 ثانیه | ||
آزمون یکچهارم مایل در سرعت | 12.1 ثانیه @ 115 | 12.5 ثانیه @ 112 | ||
استارت در حرکت، 8–96 KMH | 4.4 ثانیه | 4.5 ثانیه | ||
تخت گاز، 48–80 KMH | 2.6 ثانیه | 2.5 ثانیه | ||
تخت گاز، 80–112 KMH | 3.0 ثانیه | 3.2 ثانیه | ||
نهایت سرعت | 257 KMH (محدودیت قانونی) | 257 KMH (محدودیت قانونی)* | ||
شاسی | ||||
ترمز 112–0 KMH | 46.33 متر | 48.46 متر | ||
پایداری و تحمل شتاب جانبی | 1.01 g | 0.95 g† | ||
آزمون 610 فوتی اسلالوم | 45.2 mph | 44.6 mph† | ||
وزن | ||||
وزن نهایی | 2362 کیلوگرم | 2450 کیلوگرم | ||
توزیع وزن | 51.6 جلو 48.4 عقب | 54.7 جلو 45.3 عقب | ||
ارتفاع مرکز گرانش | 25.0 | 26.5 | ||
سوخت | ||||
باک | 85 لیتر | 93 لیتر | ||
درجه سوخت مصرفی | 93 اکتان | 91 اکتان | ||
مصرف سوخت EPA | 16.8 لیتر در شهر 12.4 لیتر در جاده | 16.8 لیتر در شهر 13 لیتر در جاده | ||
مصرف سوخت مشاهده شد در 100 مایل | 15.6 | 18 | ||
درجه صدا | ||||
ایستا | 48 dBA | 46 dBA | ||
تخت گاز | 88 dBA | 83 dBA | ||
در سرعت 112 کیلومتر بر ساعت | 70 dBA | 68 dBA |
نتایج نهایی | ||||
خودرو | رتبه ماکزیمم امتیاز ممکن | 1 مرسدس AMG GLE63 کوپه S سال 2016 | 2 بامو X6 سری Mسال 2015 | |
راحتی راننده | 10 | 9 | 8 | |
ارگونومی | 10 | 8 | 6 | |
راحتی صندلیهای عقب | 5 | 4 | 3 | |
فضای صندلیهای عقب* | 5 | 4 | 4 | |
فضای بار* | 5 | 5 | 5 | |
ظرفیت یدک کشی* | 5 | 5 | 3 | |
امکانات و تجهیزات* | 10 | 10 | 9 | |
تناسب و طراحی نهایی | 10 | 9 | 8 | |
استایل کابین | 10 | 9 | 7 | |
استایل بیرونی | 10 | 5 | 6 | |
تخفیف/افزودنیها* | 5 | 0 | 1 | |
ارزش خودروی موردبررسی* | 20 | 19 | 20 | |
مجموع | 105 | 87 | 80 | |
پیشرانه | ||||
شتاب یکچهارم مایل* | 20 | 18 | 20 | |
انعطاف* | 5 | 4 | 3 | |
مصرف سوخت* | 10 | 8 | 10 | |
پیشرانه (سروصدا، لرزش و ناهنجاری) NVH | 10 | 10 | 8 | |
گیربکس | 10 | 9 | 8 | |
مجموع | 55 | 49 | 49 | |
شاسی | ||||
عملکرد* | 20 | 18 | 20 | |
فرمانپذیری | 10 | 8 | 8 | |
ترمز | 10 | 7 | 8 | |
هندلینگ | 10 | 7 | 8 | |
سواری | 10 | 9 | 7 | |
مجموع | 60 | 49 | 51 | |
تجربه رانندگی | ||||
رانندگی لذتبخش | 25 | 15 | 16 | |
نتیجه نهایی | 245 | 200 | 196 | |
* این امتیازات بر اساس ظرفیت، ابعاد، تخفیفها و آپشنهای خودروها در بررسی محاسبه شده است. |
منبع: caranddriver