کد خبر: ۶۵۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
تعداد بازدید: ۱۲۲۳
آستان مقدس سیدعلاءالدین عبدالله(ع) دهستان کوه مره خامی، روستای تلخاب سفلی بیدک در شهرستان باشت واقع شده است.
آشنایی با آستان مقدس سید علاءالدین(ع) بیدک باشت آستان مقدس سید علاءالدین عبدالله(ع) دهستان کوه مره خامی، روستای تلخاب سفلی بیدک در شهرستان باشت واقع شده است.
به گزارش ایکنا، به اعتقاد اهالی فرزند ارشد امامزاده سلطان محمودشاه بیدک است که سادات بیدکی به آن منسوب‌اند.

زیارت‌نامه امامزاده

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده‌ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده‌ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من به‌وسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده‌ام به درگاهت برای زیارت و حاجت‌های خود را به تو سپرده‌ام و من اکنون به تو می‌سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

توضیحاتی در مورد بقعه متبرکه
آستان امامزاده سید علاءالدین عبدالله(ع) در وسط روستای تلخاب سفلی بیدک از توابع بخش باشت در میان قبرستان قدیمی واقع شده است. بناي كوچك اين بقعه اطاقي مستطيل شكل به مساحت 30 متر مربع كه در وسط آن قبري گچي به ارتفاع 80 سانتي متر واقع شده و بر سقف آن ستون استوانه‌اي مدور با ساق بلند كه در انتهاي بالاي آن به شكل كره‌اي تزيين شده است. در پيرامون اين زيارتگاه چند رديف درخت بلوط و توت مربوط به 90 سال پيش سايه افكنده است. اجراي طرح توسعه و محوطه‌سازي اين بقعه توسط سادات بيدكي درحال مطالعه است.

معرفی شهرستان باشت
باشت از شهرهای تاریخی و باستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی می‌رسد. قلعه تاریخی بانو گشسب از شاهزادگان یکی از پادشاهان هخامنش که وصف آن در شاهنامه آمده است روی کوهی کم ارتفاع به نام دو گوشی مشرف بر این شهر واقع است. وجود پایه ستون‌های سنگی و تخته سنگ‌های منقوش به دست آمده که شباهت زیادی به آثار تخت جمشید دارد و همچنین جاده شوش به تخت جمشید در مسیر این شهر و آثار دو گور دو پا که از زمان ساسانی بر پاست قدمت این منطقه را بیشتر نمایان می‌کند. در سفرنامه ناصر خسرو از این شهر به اسم بست یا بشت یاد شده است. البته در مورد اینکه ساکنان اولیه باشت چه کسانی بودند تردیدهایی وجود دارد. در دوره اخیر باشت دارای اولین مرکز اداری در آن ناحیه بوده است. قبل از تشکیل استان کهگلویه و بویر احمد باشت دارای مرکزیت اداری و انتظامی بوده به‌طوری‌که بخشداری باشت در سال 1312 یعنی قبل از شکل‌گیری شهرستان‌های استان یاسوج مرکز استان، گچساران و دهدشت تشکیل شده است. این شهر دارای آب و هوای معتدل و بسیار مناسب جهت انجام فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی، باغداری و دامداری است به نحوی که در دشت‌های آن برنج نیز به وفور کشت می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: