کد خبر: ۶۵۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
تعداد بازدید: ۲۰۷۰
چرا باید در انتخابات شرکت کرد
غلامعلی دهقان: تداوم مقتدرانه نظام برخاسته از این انقلاب هم مرهون همین حضور فراگیر مردمی در عرصه‌های مختلف بوده است. نقش‌آفرینی مردم در حمایت از نظام به شکل‌های مختلف بروز و ظهور داشته اما اغلب، یا در قالب حضور پرشور در راهپیمایی‌ها بوده یا در شکل مشارکت پرشمار در انتخابات.  

از سوی دیگر اقتدار کشورها را نیز عموماً از دو منظر«سخت افزاری» و«نرم‌افزاری» سنجیده می‌شود. وجه اول متکی به توان نظامی است و وجه دوم، حاصل مشروعیت و مقبولیت مردمی است. نظام جمهوری اسلامی ایران در 37 سال حیات خود در کنار تقویت جنبه سخت‌افزاری، به پشتوانه حضور مردم، مشروعیت و مقبولیت خود را نیز تداوم بخشیده است. بر همین اساس می‌طلبد در میدان دیگری که 7 اسفند ماه مهیا می‌شود، همه شرکت کنیم؛ بویژه که ایران در منطقه استراتژیک خاورمیانه، نفوذ قابل توجهی دارد و همین نکته، تحرکات بیشتر بدخواهان را به دنبال داشته است. اما تأکیدهای اخیر رهبر معظم انقلاب بر مشارکت فراگیر همه مردم در انتخابات به طور حتم نقشه‌های طمع‌ورزانه رقیبان سیاسی ایران در منطقه و جهان را کم رنگ خواهد کرد.

گذشته از این، دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به کار خود، تاکنون، فرصت کم نظیری را برای تأمین بهتر منافع ملی ایجاد کرده و به‌طور مشخص، چالش فرسایشی هسته‌ای را در چارچوب راهبرد «برد - برد» حل و فصل کرده است. اینک و در شرایط«پسا برجام»، مردم بیش از پیش به رونق اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار در سایه تعامل با جهان و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی امیدوارند. جذب سرمایه‌های داخلی و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور هم البته مورد اهتمام است. در چنین شرایطی شرکت در انتخابات و توجه داشتن به شکل‌گیری یک مجلس همراه با گفتمان اعتدال که زمینه ساز فرصت‌های جدید برای تأمین منافع ملی باشد، نه تنها لازم بلکه ضروری می‌نماید.

در پیرامون خود،شاهد کشورهایی هستیم که نتوانسته‌اند مشکلات یا مطالبات شان را از طریق صندوق رأی و با ابزار انتخابات پیگیری و حل و فصل کنند. در چنین مواردی که راه مراجعه به آرای عمومی مسدود است، روش‌های غیر دموکراتیک برجسته می‌شود که فرجامی جز ویرانی، آوارگی و تداوم عقب ماندگی‌ها چیزی برای مردم در پی ندارد. جمهوری اسلامی ایران از نعمت انتخابات برخوردار است و بر ماست که با پایمردی این میراث را برای آیندگان  حفظ کنیم. طبیعی است که در میدان انتخابات، همه سلایق قانونی می‌توانند بر دیدگاه خود پافشاری کنند اما اختلاف سلیقه نباید زمینه ساز ستیز و پرخاشگری شود.

می‌توان در رقابت‌های انتخاباتی، کرسی قدرت را از فردی به فرد دیگر و از جناحی به جناح دیگر و از گفتمانی به گفتمان دیگر تحویل داد. ملت ایران در37 سال گذشته نشان داده که به صندوق‌های رأی امیدوار است و از طریق چرخش فعالان سیاسی با ابزار «رأی» تلاش می‌کند به مطالبات خود نزدیک شود. هرچند ممکن است  گاهی این مطالبات حداکثری نباشد و کفی از خواسته‌ها  را شامل شود اما به هرحال، گامی به پیش در تحقق اراده رأی دهندگان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: