کد خبر: ۶۵۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
تعداد بازدید: ۱۵۹۷
کفیل:
یک کارشناس مسائل مهدویت گفت: ما در کشور خط مشی فرهنگی داریم، اما متاسفانه آن را فراموش کرده‌ایم و یکی از معضلات اصلی در عرصه فرهنگ این است که سازمان‌ها با یکدیگر همگونی ندارند و موازی‌کاری در عرصه‌ مسائل فرهنگی زیاد است.

خط مشی فرهنگی کشور به فراموشی سپرده شده استحجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل درباره انتظارات از مجلس دهم در حوزه فرهنگ اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره سیر فرهنگی را در جامعه مشخص کرده‌اند. اگر مجلس دغدغه‌اش اجرای برنامه‌های رهبری در عرصه‌ فرهنگی باشد دیگر دچار مشکل نمی‌شویم و برای اجرایی شدن دستورات فرهنگی باید برنامه‌ریزی شود تا مشکلات حل شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: باید در جامعه افق فرهنگی تعریف شود، این که ما کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برویم. باید بحران‌های فرهنگی را بشناسیم و بدانیم فرهنگ اسلامی چه تعریفی دارد. ما در کشور یک مشکل اساسی که داریم این است که فکر می‌کنیم محور کشور اقتصاد است و برای رشد کشور به مسائل اقتصادی می‌پردازیم. در حالی که رشد اقتصادی کشور منوط به رشد فرهنگی است و این دو از هم جدا نیستند.

کفیل ادامه داد:‌ ما اگر می‌خواهیم در مسائل امنیتی، اقتصادی و سایر امور و تمام مسائل زندگی سالم باشیم باید مسائل فرهنگی را توسعه و ترویج بدهیم. سلامت فرهنگی مهمتر از سلامت اقتصادی و سایر امور است. یعنی اگر برای مباحث فرهنگی واقعا برنامه ریزی کنیم در سایر امور به نتیجه بهتری می‌رسیم.

این کارشناس مسائل مهدویت گفت: گاهی در موضوع فرهنگ فقط شاخه‌ها را می‌بینیم ولی اصل و باطن را فراموش می‌کنیم. ما یک حرکت دقیق فرهنگی نداریم و فرهنگ را خلاصه می‌کنیم در برخی از موضوعات دینی، ولی باز هم به عمق آن موضوع نمی‌پردازیم.

وی با تاکید بر این‌که «در عرصه‌ مسائل فرهنگی باید به دو موضوع مهم توجه ویژه‌ای داشت» خاطرنشان کرد: خانواده در مقوله‌ فرهنگ بسیار تاثیرگذار و ارزشمند است. پس از انقلاب خانواده‌ها رشد و برکت زیادی داشته است. ولی ما از آن پیوند خانوادگی و پیوندی که باید بین تک تک اعضای خانواده از جمله زن و مرد و پدر و مادر و فرزند باشد، دور شده‌ایم و یک سازمان مرکزی می‌خواهیم که نظام خانواده را ساماندهی کند.

این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد:‌ آمار طلاق هر روز بالاتر می‌رود و با هم بودن زن و شوهر فراموش شده است. تمام سازمان‌های فرهنگی باید به خانواده‌ها خط بدهند و کمیسیون فرهنگی در مجلس باید برای این اصل برپا شود. ما اگر در آموزش و پرورش مشکلی داریم به دلیل این است که این مشکل از خانواده‌ها نشأت می‌گیرد، ولی ما برای آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات داریم ولی برای خانواده که پایه فرهنگی است قانون و برنامه‌ریزی فرهنگی نداریم.

کفیل با تاکید بر پرداختن به موضوع مساجد به عنوان دیگر محور مهم در عرصه مسائل فرهنگی گفت: ما یک کشور اسلامی هستیم و پایه و اساس اسلام مسجد است. کار فرهنگی از مساجد شروع می‌شود. دارالاماره امامان مسجد بوده است ولی متاسفانه ما مسجدها را به فراموشی سپرده‌ایم. ما نمی‌گوییم که مساجد دولتی شود ولی چه اشکال دارد که دولت کمک کار این عرصه باشد.

وی ادامه داد: در مجلس گاهی نمایندگان سرگرم شاخه‌ها می‌شوند و معضلات فرهنگی را می‌بینند اما ریشه آن را نمی‌بینند. اگر در عفاف و حجاب مشکل داریم چون خانواده و مسجد را درست نکرده‌ایم اگر این مشکل حل شود نیمی از امور ما راحت‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: خروجی کمیسیون فرهنگی مجلس در این چند سال اخیر چه بوده است؟ چطور وقتی قیمت نفت بالا و پایین می‌شود همه به تکاپو می‌افتند اما از وزیر ارشاد سوالی در رابطه با امور فرهنگی پرسیده نمی‌شود. افتخار وزارت‌خانه این است که نمایشگاه قرآن دارد. آیا کشور خلاء نمایشگاه دارد؟ آیا با این نمایشگاه قرآن اتفاق قرآنی در کشور رخ می‌دهد؟ کار فرهنگی در وزارت ارشاد تعریف نشده است.

این کارشناس مسائل مهدویت در ادامه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از شاخه‌های مسائل فرهنگی و اجتماعی است. موضوعی مثل حجاب یک معضل در کشور است، اما ما اصل را رها کرده‌ایم و همه نگرانی و سر و صداها را فقط بر روی یک شاخه گذاشته‌ایم.

کفیل عنوان کرد: بعد از 37 سال که از انقلاب می‌گذرد ما حتی از یک درصد از قابلیت‌های مساجد در عرصه‌ فرهنگی استفاده‌ای نکرده‌ایم در حالی که تمام دغدغه‌های پیامبر خاتم (ص) استفاده از قابلیت‌های مسجد بود و برای قانون‌گذاری، رشد و برنامه ریزی از مسجد بهره می‌بردند ما در کشور گاهی به امور فرهنگی می‌پردازیم اما سرگرم شاخه‌ها هستیم و به ریشه‌ها نپرداخته‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: