کد خبر: ۹۶۱۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
تعداد بازدید: ۱۲۱
بورس تهران روز گذشته را با کاهش تراز شاخص کل و خروج سرمایه حقیقی به سهام پشت سر گذاشت. کاهش اندک ارزش معاملات خرد در روز شنبه با افت تراز شاخص‌ کل که به نیمه اول بازار تعلق داشت؛ نشان دهنده قدرت عرضه در ابتدای معاملات سهام دیروز بود.

رقابت بورس تهران با چالش‌های صنایع/ پیش بینی بازار سهام امروز ۲۸ آبانبه گزارش خبرداغ به نقل از اقتصاد نیوز: بورس تهران روز گذشته را با کاهش تراز شاخص کل و خروج سرمایه حقیقی به سهام پشت سر گذاشت. کاهش اندک ارزش معاملات خرد در روز شنبه با افت تراز شاخص‌ کل که به نیمه اول بازار تعلق داشت؛ نشان دهنده قدرت عرضه در ابتدای معاملات سهام دیروز بود.

بازار سهام در روند معاملات روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز کمتر شاخص کل هم‌وزن در کنار ریزش تراز شاخص کل بود. رشد شاخص‌ کل هم‌وزن در ابتدای معاملات روز شنبه در تداوم روند روز چهارشنبه هفته قبل شدت زیادی نداشت. با این حال معاملات سهامی دیروز با کاهش شدت روند خروجی جریان پول حقیقی از نیمه بازار دچار ثباتی نسبی در قیمت‌ها شد و نتوانست روند نزولی نیمه اول شاخص کل را تکمیل کند. دیروز هم‌زمان با خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام، روند جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز منفی بود.

روز شنبه، شاخص‌های فرابورسی عملکرد مشابهی به نسبت شاخص‌های اصلی بورس تهران به ثبت رساندند؛ اما نوسان شاخص کل هم‌وزن در بازار فرابورس مثبت بود. در انتهای معاملات فرابورس ایران بر خلاف بورس تهران، تمامی شاخص‌های اصلی قرمز پوش نبودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۴۸ صدم درصد بود و ریزش کمتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران نیز با رقم ۹ صدم درصدی رشد تراز شاخص کل هم‌وزن را به تصویر کشید. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۲۸ صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با ۴ صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت انبوه‌سازی با ۳۹.۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۳۸.۷ میلیارد تومان و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۲۵.۷ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳۹.۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با ۳۱.۳ میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۲۴.۵ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

در هفته قبل متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۱۱.۰۸ درصد افت به نسبت هفته قبل از آن، تا سطح ۳ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومانی پایین آمد؛ با این حال، ارزش معاملات خرد هفته جاری را با سطح ۳ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی آغاز شد در حالی که کمترین میزان ارزش معاملات خرد هفته گذشته در روز یکشنبه با ۳ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان به ثبت رسید.

هفته سوم آبان ماه شاهد ورود جریان پول حقیقی به بازار سهام و رشد تراز شاخص کل تا بالاتر از سطح ۲ میلیون واحدی بودیم. در هفته قبل بازار سهام بار دیگر وارد جریان خروجی پول حقیقی از بازار سهام بودیم اما همچنان شدت جریان پول حقیقی بالا نرفته است و می‌توان به سکون ارزش معاملات و شاخص کل در سطوح ترازی حال حاضر امید داشت.

روز شنبه بازار سهام با افت شاخص کل و فراز و فرود شاخص هم‌وزن در نیمه اول بازار مواجه شد. ارزش صف‌های خرید سهام دیروز افزایش ۹۸ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۴ درصد افت کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به ۲۵۴ میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های فروش تا ۲۹۳ میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۲.۸ میلیون تومان روز چهارشنبه تا ۲۳.۱ میلیون تومان افزایش داشت. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی کاهش ۰.۴ میلیون تومانی داشت و به ۲۲.۲ میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه حقیقی برای دومین روز پیاپی به سمت خریداران سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه با سقف مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. با در نظر گرفتن خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و خروج جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی، می‌توان تداوم این روند را برای معاملات امروز بازار سرمایه محتمل دانست. بازار سهام در نیمه دوم معاملات سهام دیروز شاهد کاهش نوسانات در بازار سهام و ثباتی نسبی بود که احتمال می‌رود تداوم آن در نیمه اول معاملات امروز نیز ادامه دار باشد. علاوه بر جریان خروجی پول حقیقی که بازار سهام را به عقب می‌کشد؛ سطوح مقاومتی شاخص‌ها مانند سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی حال حاضر نیز نقش بالایی در معاملات سهامی ایفا می‌کند. در حال حاضر با افزایش ریسک سیاسی و سیستماتیک بازار سهام پیش بینی می‌شود که معاملات سهامی اثرپذیری بالایی از اخبار سیاسی داشته باشند. چالش‌های اخیر برخی از صنایع بورسی موجب شده تا بازار سهام با فشار عرضه در برخی از صنایع مواجه شود که در نهایت به معاملات سهامی کل بازار سرایت می‌کند. این مسئله روز شنبه و چهارشنبه هفته قبل برای صنعت بانک‌ها با جریمه مشخص شده اتفاق افتاد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۲ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: